هزار میلیارد تومان عددی برای حمایت از بازار نیست/ احتمال رشد منطقی شاخص در روزهای آینده

هزار میلیارد تومان عددی برای حمایت از بازار نیست/ احتمال رشد منطقی شاخص در روزهای آینده

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: احتمال اینکه شاخص رو به رشد باشد، قوی است اما رشد بازار از این پس منطقی خواهد بود و دوره‌های تکرار اشتباه باید کاهش یابد، دیدیم که با ایجاد جو هیجانی در بازار، بسیاری‌ها از این جریان متضرر شدند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

 

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذاری واریز هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به شرایط امروز هزار میلیارد تومان عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود که بخواهد تاثیر قابل‌توجهی هم بر بازار سرمایه داشته باشد.

وی ادامه داد: می‌توان اثرگذاری را از این منظر بررسی کرد که  از این پس راهی باز شد تا مبالغی که طبق قانون باید به صندوق تثبیت اختصاص داده می‌شود، وارد بازار شد و  موانع ورود آن حل شده و از این پس قانون به اجرا می‌رسد و مبالغ بیشتری وارد صندوق تثبیت خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اما موضوع این است که در برابر حجمی که بازار پیدا کرده به طوری که به صورت میانگین روزانه بیش از 20 هزار میلیارد تومان معامله می‌شود، این هزار میلیارد تومان، عدد اثرگذاری نیست.

میرمعینی درباره مسائل مربوط به بازارگردانی این مبالغ، مبنی بر اینکه احتمال ایجاد رانت برای برخی از نمادها وجود دارد که در صف خرید قرار بگیرند، تاکید کرد: در تمام بازارهای دنیا این موضوعات وجود دارد و نظر عاملیتی که بازارگردانی می‌کند، وجود دارد. از بخش‌هایی هم برای این بازارگردانی فشارهایی وارد می‌شود و موضوع حمایت از برخی از سهم‌ها وجود دارد.

وی افزود: اساسا امکان طراحی اینکه پروتکل خاصی مشخص شود که به چه میزان و به چه شیوه عادلانه‌ای این هزار میلیارد تومان بین نمادها تقسیم شود، وجود ندارد. ممکن است اصرار بر روی یک نمادی، حساسیت‌های ایجاد کند اما اینکه تقسیم بندی خاصی بین شرکت ها داشته باشند، عملیاتی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار در روزهای آینده اظهار داشت: احتمال اینکه شاخص رو به رشد باشد، قوی است اما رشد بازار از این پس منطقی خواهد بود و دوره‌های تکرار اشتباه باید کاهش یابد، دیدیم که با ایجاد جو هیجانی در بازار، بسیاری‌ها از این جریان متضرر شدند.

میرمعینی افزود: معتقدم در روزهای آینده دوره رشد مبتنی بر بهبود شرایط اقتصادی و کاهش فشار تحریم‌ها خواهد بود و شاخص و برخی از نماد مبنی بر کاهش این فشارها رشد خواهند داشت و اینکه بگوییم رشد شاخص صرفا به دلیل موضوعاتی مانند واریز هزار میلیارد تومان بوده، درست نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا