شیائومی وارث تاج و تخت هواوی خواهد بود

 

به گزارش «نبض‌بانک»؛

در شرایطی که هواوی با مسائل و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، باید ببینیم که چه کمپانی می‌تواند جایگزین هواوی شود و جای آن را بگیرد. آیا شیائومی همان جانشین هواوی خواهد بود؟

 

تا پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا، هواوی رویاهای بزرگی را در سر می‌پروراند و در تلاش بود تا بتواند جایگاه سامسونگ را در بازار موبایل دنیا بدست بیاورد. درواقع هواوی توانسته است با گرفتن جای اپل، به رتبه‌ی دوم بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی تلفن هوشمند در جهان تبدیل شود.

حتی یک سال بعد از تحریم‌ها، همچنان هواوی تلاش زیادی برای پشت سر گذاشتن سامسونگ و رسیدن به آرزوی دیرینه‌ی خود، یعنی کسب جایگاه اول، کرد. این اتفاق بالاخره در سه ماهه‌ی سوم سال 2020 و البته به لطف شرایط بی‌سابقه‌ی این دوران و همه گیری ویروس کرونا رخ داد. درواقع این دوران زمانی بود که چین توانسته بود به ویروس کرونا غلبه کند اما این زمان درست زمانی بود که آمریکای شمالی و اروپا در اوج شیوع ویروس کرونا بودند. همین موضوع باعث شد تا در سه ماه‌ی سوم سال 2020 هواوی بتواند عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی گوشی هوشمند در دنیا را بدست بیاورد اما بدون شک این ماجرا ادامه دار نخواهد بود.

مشکلاتی که برای هواوی ایجاد شده است، می‌تواند راه را برای شرکت‌های دیگری مانند شیائومی باز کند تا دنباله‌رو هواوی باشند.

 

وارث تاج و تخت هواوی کیست؟

شیائومی در این هفته، گزارش مالی سه ماهه‌ی سوم سال 2020 خود را منتشر کرده است و این گزارش حاکی از رشد 45 درصدی فروش این کمپانی در دوره‌ی مشابه در سال گذشته است. این در حالی است که هواوی در همین مدت زمان، با کاهش 24 درصدی مواجه بوده است. نکته‌ی جالب اینجاست که شیائومی 13 درصد از سهم بازار را در دست دارد اما هواوی تنها با 1 درصد بیشتر، یعنی سهم بازار 14 درصدی در سه ماهه‌ی سوم سال 2020 درخشیده است.

بنابراین به نظر می‌رسد که شیائومی حالا در بازارهای جهانی توانسته است هواوی را پشت سر بگذارد و همچنین در حال تبدیل شدن به معروف‌ترین برند چینی است. استراتژی شیائومی در دو سال گذشته، تمرکز بر سنگرهای هواویی در اروپا، خاورمیانه و آفریقا بوده است. البته شیائومی در بازارهای چین و هند هم در حال بدست آوردن سهم مناسبی از بازار است.

شیائومی همچنین به این موضوع اشاره دارد که با همکاری 50 اپراتور، 100 زیر شبکه در 50 کشور را تحت پوشش قرار داده است. این یک حرکت منطقی از سمت شیائومی بوده است زیرا اپراتورها هم به دنبال جایگزینی مناسب برای گوشی‌های میانرده و پرچمدار هواوی هستند.

 

گوشی‌های پرچمدار؛ چالشی برای شیائومی

بزرگ‌ترین چالش شیائومی برای گرفتن جای هواوی، عرضه پرچمداران قدرتمند است. زیرا سامسونگ و اپل با پرچمداران نامدار خود مانند آیفون 12 پرو مکس، گلکسی اس 20 اولترا و گلکسی نوت 20 اولترا، جایی برای کوتاهی شیائومی باقی نمی‌گذارند. از این رو شیائومی باید روی ویژگی‌های مهمی مانند ضد آب بودن، تکنولوژی بهتر نمایشگر و… کار کند تا بتواند با سامسونگ و اپل رقابت کند و جای هواوی را بگیرد.

از طرفی گوشی‌هایی مانند گلکسی S20 FE و آیفون 12 و آیفون 12 مینی، تعادل بسیار خوبی بین قیمت و کارایی دارند. پس به نظر می‌رسد که شیائومی باید فاکتورهای زیادی را برای بدست آوردن جایگاه هواوی رعایت کند.

 

تهدیدهای شیائومی در سال 2021

ممکن است پس از به ریاست جمهوری رسیدن بایدن، سیاست آمریکا در قبال هواوی تغییر کند و شاید سرویس‌های گوگل به گوشی‌های هواوی بازگردند. البته اینکه ممکن است مجددا تحریم‌هایی علیه هواوی اعمال شود، خود مسئله‌ای است که می‌تواند در جلب اعتماد کاربران هواوی را دچار مشکل کند اما باز هم نمی‌توانیم احتمال تغییر شرایط هواوی را نادیده بگیریم. پس خود هواوی یک تهدید در سال 2021 برای شیائومی به حساب می‌آید.

از سوی دیگر در بازار اروپا شاهد عرضه‌ی گوشی‌هایی از برندهای نوظهور یا کمتر شناخته شده‌ی اوپو، ویوو و ریلمی هستیم که ممکن است در سال آینده، بازارهای موبایل شیائومی در این کشورها را با مشکل مواجه کند. جالب است بدانید که در حال حاضر ریلمی در بازار هند، رقیبی جدی برای شیائومی به حساب می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا