سامانه جامع تجارت چیست؟

این سامانه که یکی از دستاوردهای دولت الکترونیک به حساب می‌آید، در اصل سامانه‌ای است برای یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت به طوری که سامانه‌ای واحد را برای بازرگانان در حوزه‌ی تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه‌ی تجارت داخلی ارائه دهد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

به لطف این سامانه، مبادلات تجاری در قالبی قانونی صورت گرفته و به کاهش قاچاق کمک زیادی خواهد شد. البته این سامانه از زیرسامانه‌های دیگری هم بهره می‌برد که به صورت زیر هستند:

 

سامانه تجارت خارجی : سامانه تجارت خارجی در راستای عمل به تکالیف قانونی (بند الف ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، ماده 8 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1390، اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مصوب 1388 هیات وزیران و به استناد ماده 80 قانون تجارت الکترونیکی، مصوبه کارگروه فاوا تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور، موضوع اصل 127 قانون اساسی مصوب 1389، مصوبه وزرای عضو کارگروه ماده 4 اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مصوب 1389، قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران) و با رویکرد یکپارچگی، تسهیل تجارت و پیشگیری از وقوع تخلف در حوزه‌ی تجارت خارجی (واردات، صادرت و ترانزیت) به نحوی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که بازرگانان بتوانند تمام امور خود اعم از درخواست، پیگیری و مشاهده را در حوزه‌ تجارت خارجی از طریق درگاه این سامانه انجام داده و از ورود اطلاعات تکراری درسایر سامانه‌های حوزه تجارت جلوگیری شود.

 

سامانه تجارت داخلی: سامانه جامع تجارت در بخش داخلی، با هدف یکپارچه سازی اطلاعات و رصد کالا در زنجیره تجاری از مبادی تولید و واردات تا سطح خرده فروشی توسعه داده شده است. در این سامانه امکان ثبت اطلاعات ورود کالا به زنجیره تجاری (واردات و تولید)، انتقال مالکیت (خرید فروش) و انتقال مکان (حمل و انبارش) در سطح شناسه کالا و شناسه رهگیری فراهم شده است.

 

سامانه نیما: نظام يكپارچه معاملات ارزی كه به اختصار ” نيما ” ناميده می شود، بستری است كه با هدف مديريت بازار ارز توسط بانك مركزی و با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و پياده سازی شده است. در اين سامانه، صادركنندگان كالا و خدمات به عنوان عرضه كنندگان ارز، صرافی های مجاز و بانك های عامل به عنوان واسطه های نقل و انتقال ارز و واردكنندگان كالا به عنوان متقاضايان ارز فعاليت می کنند.

 

سامانه شناسه کالا: هدف این سامانه، مدیریت شناسه کالا در طول زنجیره تجاری کشور است و بر این اساس، سامانه شناسه کالا سامانه‌ای است به منظور تولید/ دریافت شناسه کالا و تشکیل شناسنامه کالا که فرآیندهای درخواست و صدور شناسه کالا را در برگرفته و امکان استعلام شناسه کالا را برای سامانه‌ها و افراد مرتبط فراهم نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا