در مورد سامانه جامع تجارت در نبض انرژی بیشتر بخوانید

در مورد سامانه جامع تجارت در نبض انرژی بیشتر بخوانید

این سامانه که یکی از دستاوردهای دولت الکترونیک به حساب می‌آید، در اصل سامانه‌ای است برای یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت به طوری که سامانه‌ای واحد را برای بازرگانان در حوزه‌ی تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه‌ی تجارت داخلی ارائه دهد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

به لطف این سامانه، مبادلات تجاری در قالبی قانونی صورت گرفته و به کاهش قاچاق کمک زیادی خواهد شد. البته این سامانه از زیرسامانه‌های دیگری هم بهره می‌برد که به صورت زیر هستند:

 

سامانه تجارت خارجی : سامانه تجارت خارجی در راستای عمل به تکالیف قانونی (بند الف ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، ماده 8 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1390، اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مصوب 1388 هیات وزیران و به استناد ماده 80 قانون تجارت الکترونیکی، مصوبه کارگروه فاوا تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور، موضوع اصل 127 قانون اساسی مصوب 1389، مصوبه وزرای عضو کارگروه ماده 4 اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مصوب 1389، قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران) و با رویکرد یکپارچگی، تسهیل تجارت و پیشگیری از وقوع تخلف در حوزه‌ی تجارت خارجی (واردات، صادرت و ترانزیت) به نحوی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که بازرگانان بتوانند تمام امور خود اعم از درخواست، پیگیری و مشاهده را در حوزه‌ تجارت خارجی از طریق درگاه این سامانه انجام داده و از ورود اطلاعات تکراری درسایر سامانه‌های حوزه تجارت جلوگیری شود.

 

سامانه تجارت داخلی: سامانه جامع تجارت در بخش داخلی، با هدف یکپارچه سازی اطلاعات و رصد کالا در زنجیره تجاری از مبادی تولید و واردات تا سطح خرده فروشی توسعه داده شده است. در این سامانه امکان ثبت اطلاعات ورود کالا به زنجیره تجاری (واردات و تولید)، انتقال مالکیت (خرید فروش) و انتقال مکان (حمل و انبارش) در سطح شناسه کالا و شناسه رهگیری فراهم شده است.

 

سامانه نیما: نظام يكپارچه معاملات ارزی كه به اختصار ” نيما ” ناميده می شود، بستری است كه با هدف مديريت بازار ارز توسط بانك مركزی و با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و پياده سازی شده است. در اين سامانه، صادركنندگان كالا و خدمات به عنوان عرضه كنندگان ارز، صرافی های مجاز و بانك های عامل به عنوان واسطه های نقل و انتقال ارز و واردكنندگان كالا به عنوان متقاضايان ارز فعاليت می کنند.

 

سامانه شناسه کالا: هدف این سامانه، مدیریت شناسه کالا در طول زنجیره تجاری کشور است و بر این اساس، سامانه شناسه کالا سامانه‌ای است به منظور تولید/ دریافت شناسه کالا و تشکیل شناسنامه کالا که فرآیندهای درخواست و صدور شناسه کالا را در برگرفته و امکان استعلام شناسه کالا را برای سامانه‌ها و افراد مرتبط فراهم نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا