در مورد جنت پلن در نبض بانک بیشتر بخوانید

به گزارش «نبض‌بانک»؛

در مورد جنت پلن در نبض بانک بیشتر بخوانید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنت یلن
Janet Yellen official Federal Reserve portrait.jpg
رئیس فدرال رزرو
مشغول به کار
۳ فوریه ۲۰۱۴ – ۳ فوریه ۲۰۱۸
رئیس جمهور باراک اوباما
پس از بن برننکی
پیش از جروم اچ. پاول
رئیس بانک فدرال رزرو سن فرنسیسکو
مشغول به کار
۱۴ ژوئن ۲۰۰۴ – ۴ اکتبر ۲۰۱۰
رئیس شورای مشاورین اقتصادی
مشغول به کار
۱۸ فوریه ۱۹۹۷ – ۳ اوت ۱۹۹۹
رئیس جمهور بیل کلینتون
اطلاعات شخصی
زاده
جنت لوییز یلن

۱۳ اوت ۱۹۴۶ ‏(۷۴ سال)
بروکلین، نیویورک، ایالت نیویورک آمریکا

حزب سیاسی دمکرات
همسر(ان) جرج اکرلاف
محل تحصیل دانشگاه براون
دانشگاه ییل
دین یهودی

جَنِت لوییز یلن (به انگلیسی: Janet Louise Yellen) (زاده ۱۳ اوت ۱۹۴۶)، اقتصاددان آمریکایی، پروفسور بازنشسته دانشگاه برکلی است که ریاست فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را از ۳ فوریه ۲۰۱۴ تا ۳ فوریه ۲۰۱۸ بر عهده داشت.

یلن اولین زن در تاریخ ۱۰۰ ساله تأسیس بانک مرکزی آمریکا است که عهده‌دار سمت ریاست بانک مرکزی این کشور می‌شود. وی از سال ۲۰۱۰ نایب رئیس هیئت مدیره فدرال رزرو بود.[۱] او همچنین پروفسور بازنشستهٔ دانشکدهٔ بازرگانی هاس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا است.

در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰ گزارش شد جو بایدن، یلن را به عنوان گزینه خود به عنوان وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا معرفی خواهد کرد. در صورت کسب رای اعتماد، یلن اولین زن عهده‌دار این منصب، و تنها کسی خواهد شد که همه سه مهمترین سمت حکومتی اقتصادی در ایالات متحده را بر عهده داشته‌است: ریاست فدرال رزرو، ریاست شورای مشاورین اقتصادی کاخ سفید، و وزیر خزانه داری.[۲]

اوائل زندگی[ویرایش]

یلن در یک خانواده یهودی در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. او دختر آنا بلومنتال و جولیوس یلن که یک پزشک بود است. او به دبیرستان فورت همیلتون رفت و در سال ۱۹۶۷ از دانشگاه براون مدرک کارشناسی اقتصاد گرفت. او در سال ۱۹۷۱ مدرک دکترای خود را از دانشگاه ییل دریافت کرد. استاد تز دکترای او جیمز توبین و جوزف استیگلیتز بودند. یلن همسر جرج اکرلاف استاد دانشگاه برکلی و برنده جایزه نوبل در اقتصاد است. فرزند آنها، رابرت اکرلاف، در دانشگاه وارویک به تدریس اقتصاد می‌پردازد.

ابتدای مشاغل[ویرایش]

یلن در بین سالهای ۱۹۷۱–۱۹۷۶ در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کرد. از سال ۱۹۷۸–۱۹۸۰ او در دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن تدریس می‌کرد. او در بین سالهای ۱۹۷۷–۱۹۷۸ در فدرال رزرو به عنوان اقتصاد دان مشغول به کار بود. از سال ۱۹۸۰ او در دانشگاه برکلی مشغول به کار شد و اکنون استاد بازنشسته این دانشگاه است. یلن در سال ۱۹۹۷ به عنوان رئیس مشاوران اقتصادی کلینتون انتخاب شد. او در بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ به عنوان عضو هیئت مدیره فدرال رزرو کار می‌کرد. او در بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ رئیس بانک فدرال رزرو سان فرانسیسکو بود. در سال ۲۰۱۰ باراک اوباما جانت یلن را به سمت نایب رئیس بانک فدرال رزرو انتخاب کرد.

ریاست بانک مرکزی آمریکا[ویرایش]

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ۹ اکتبر ۲۰۱۳ یلن را برای ریاست فدرال رزرو (بانک مرکزی) و جانشینی بن برننکی معرفی کرد.[۳] در ۶ ژانویه ۲۰۱۴، یلن با ۵۶ رای موافق در برابر ۲۶ رای مخالف رای اعتماد سنا را کسب کرد. این ضعیف‌ترین رای اعتمادی ست که سنا به یک رئیس فدرال رزرو داده‌است. در میان سناتورهایی که به یلن رای دادند ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه نیز دیده می‌شود.

یلن نخستین دموکراتی ست که از ۱۹۷۹ به ریاست فدرال رزرو می‌رسد. همچنین، یلن نخستین زن در تاریخ ۱۰۰ ساله تأسیس بانک مرکزی آمریکا است که عهده‌دار سمت ریاست بانک مرکزی این کشور می‌شود.[۱]

سیاستهای اقتصادی[ویرایش]

یلن در تدوین سیاستهای اقتصادی بیشتر توجه به نرخ بیکاری دارد و مقدار بهره برای او کم‌اهمیت تر است. او به مکتب اقتصادی کینز اعتقاد دارد و معتقد است که بانک مرکزی نقش عمده در سیکلهای اقتصادی دارد. یلن موافق تورم است و معتقد است کاهش تورم باعث کندشدن فعالیتهای اقتصادی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا