صنعت امور مالی غیر متمرکز (دیفای) در مسیر توسعه

صنعت امور مالی غیر متمرکز در سال جاری رشد چشمگیری داشته است. با همه گیری جهانی ویروس کرونا و ایجاد محدودیت های آمد و شد، نظام اقتصادی بین الملل وارد دوره رکود بزرگی شده است. همین موضوع دولت های مرکزی را مجبور کرد برای ایجاد تعادل در بازار سرمایه و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی، بسته های حمایت مالی گسترده ای را برای کسب و کارهای آسیب دیده تدارک ببینند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

سیاست گذاری های پولی و شرایط نابسامان اقتصادی باعث شده است بازارهای جایگزین نظیر صنعت رمزارزها به مقصد جدید بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ صنعتی و نهادهای تجاری تبدیل شود. در سال جاری مردم برای حفظ ارزش دارایی های خود بیش از هر زمان دیگر رمزارز خریداری کردند و طی مدت همه گیری ویروس کرونا، بیشترین نقدینگی سرگردان در بازارهای تجاری جذب صنعت امور مالی غیر متمرکز شده است.

در طی این مدت قیمت پایه ارزهای دیجیتال نیز رشد چشمگیری داشته و شاخص حجم معاملات بازار سرمایه نیز همواره صعودی بوده است.

در ماه آگوست سال جاری حجم کل سرمایه قفل شده در شبکه های دیفای به رقم بی سابقه ۷ میلیارد دلار رسید و در حال حاضر (نوامبر) این رقم بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار است

در ماه آگوست سال جاری حجم کل سرمایه قفل شده در شبکه های دیفای به رقم بی سابقه 7 میلیارد دلار رسید و در حال حاضر (نوامبر) این رقم بالغ بر 14 میلیارد دلار است

اما سوال مهم این است که چه اقدامی می تواند به نهادینه سازی گسترده تر صنعت امور مالی غیر متمرکز کمک کند؟

الکسی کولوسکوف، مدیر ارشد اجرایی و متخصص رمزارزها اعتقاد دارد ایجاد یک پل ارتباطی بین نهادهای متمرکز مالی اعم از بانک ها و مراکز دولتی، و نهادهای تبادل رمزارز، می تواند در آینده نزدیک بنیاد صنعت امور مالی غیر متمرکز را مستحکم کند.

آقای کولوسکوف به هم آمیزی و تلفیق بازارهای متمرکز و غیر متمرکز اعتقاد دارد و بر این باور است که نمی توان صنعت امور مالی غیر متمرکز را جدای از سیستم های سنتی سرمایه داری در نظر گرفت.

ایجاد زیرشبکه های ارتباطی بین نهادهای غیر متمرکز و ساده سازی محیط های کاربری شبکه های دیفای به توسعه صنعت امور مالی غیر متمرکز کمک شایانی خواهد کرد

ایجاد زیرشبکه های ارتباطی بین نهادهای غیر متمرکز و ساده سازی محیط های کاربری شبکه های دیفای به توسعه صنعت امور مالی غیر متمرکز کمک شایانی خواهد کرد

ایش گوئل، دیگر متخصص بازارهای رمزارز معتقد است توسعه صنعت امور مالی غیر متمرکز به ایجاد زیرشبکه های ارتباطی بین نهادهای غیر متمرکز متکی است. آقای گوئل همچنین تصریح کرد پروژه های دیفای باید محیط کاربری خود را ساده تر کنند زیرا بسیاری از افراد که مستلزماً دانش کافی در ارتباط با چگونگی کارایی شبکه های غیر متمرکز ندارند هنگام رویارویی با محیط های پیچیده، به ناگزیر از چرخه سرمایه کنار گذاشته می شوند. بنابراین سادگی و دوری از پیچیدگی های ساختاری نیز می تواند در توسعه صنعت دیفای نقش بسزایی ایفا کند.

ییلد فارمینگ در شبکه های دیفای

ییلد فارمینگ نوعی سپرده گذاری رمزارز در شبکه های دیفای محسوب می شود

با اینکه در ماه های گذشته صنعت امور مالی غیر متمرکز رشد چشمگیری داشته است اما پروژه های ییلد فارمینگ (Yield Farming) باعث شده است انتقادهای زیادی به شبکه های تبادل رمزارز وارد شود. ییلد فارمینگ نوعی سپرده گذاری رمزارز در شبکه های دیفای محسوب می شود که مطابق آن کاربران و سرمایه گذاران می توانند با ذخیره اندوخته رمزارز خود در بستر شبکه غیر متمرکز، از کارمزد تراکنش های پلتفرم معاملاتی شبکه بلاک چین استفاده کنند.

در طی فرایند ییلد فارمینگ بسیاری از بازیگران بزرگ بازار سرمایه، سودهای کلانی بدست می آورند و همین موضوع باعث شده است بخش پایینی هرم تبادلات رمزارز تا حدودی از گردش سرمایه محروم شوند. بسیاری از پروژه های دیفای نیز با سوء استفاده از شرایط بازارهای رمزارز، و در راستای جذب سرمایه از بازار هدف اقدام به کلاهبرداری می کنند.

اکثر پروژه های دیفای به ارزش مبادله ای رمزارزها متکی هستند و به همین دلیل گرفتار سوداگرهای بازارهای تجاری و سفته بازی های شیادانه می شوند

اکثر پروژه های دیفای به ارزش مبادله ای رمزارزها متکی هستند و به همین دلیل گرفتار سوداگرهای بازارهای تجاری و سفته بازی های شیادانه می شوند

آقای گوئل در ادامه صحبت های خود گفت می توان پروژه های دیفای را تا حدودی مترادف با ییلد فارمینگ در نظر بگیریم، که طبق آن پروژه های دیفای برای انباشت سرمایه و رقابت در بازارهای تجاری اقدام به جذب نقدینگی از بازار هدف می کنند. آقای گوئل معتقد است اکثر پروژه های دیفای به ارزش مبادله ای رمزارزها متکی هستند و به همین دلیل گرفتار سوداگرهای بازارهای تجاری و سفته بازی های شیادانه می شوند. آقای گوئل در صحبت های خود به ارزش حقیقی رمزارزها اشاره کرد و گفت ارزش مصرف جدای از ارزش مبادله ای رمزارزها است. مطابق با مفهوم ارزش مصرف و یا ارزش حقیقی یک کالای مالی، قیمت رمزارزها تنها به پشتوانه شاخص تولید در چرخه اقتصادی تعیین می شود.

برای درک بهتر موضوع می توان اینگونه تصور کرد که ارزش مبادله ای رمزارزها نوعی بازتولید پول از طریق مناسبات و زدوبندهای واسطه ای است، در صورتیکه در فرایند مناسبات مبادله ای، ارزش مصرف مبادله نمی شود، بلکه سودای انباشت پول، محور معاملات خواهد بود.

صنعت دیفای و تکنولوژی بلاک چین ارزش هایی را به جامعه جهانی ارائه کرده اند که وجود این ارزش ها از ساحت سوداگری شیادان اقتصادی کاملاً مجزا است.

از سوی دیگر ارزش حقیقی یا ارزش مصرف رمزارزها به ماهیت کاربردی آنها در محیط های تجاری بستگی دارد. کولوسکوف معتقد است اگرچه می توان شاهد وجود نشانه هایی از حباب در بازارهای دیفای بود، اما اگر حباب کنونی صنعت امور مالی غیر متمرکز همانند ترکیدن حباب ارائه اولیه سکه های رمزارز (ICO) در سال ۲۰۱۷ فروپاشیده شود، با این اوصاف باز هم شاهد اوج گیری ماهیت امور مالی غیر متمرکز خواهیم بود.

آقای کولوسکوف اعتقاد دارد ماهیت سوداگری بازارهای تجاری جدای از ارزش درونی تکنولوژی های نوظهور است

آقای کولوسکوف اعتقاد دارد ماهیت سوداگری بازارهای تجاری جدای از ارزش درونی تکنولوژی های نوظهور است

بنابراین، صنعت دیفای و تکنولوژی بلاک چین ارزش هایی را به جامعه جهانی ارائه کرده اند که وجود این ارزش ها از ساحت سوداگری شیادان اقتصادی کاملاً مجزا است.

در آینده نزدیک تمامی دارایی های ملموس توکنیزه می شوند

گوئل در ادامه صحبت های خود گفت پروتکل های دیفای مفهوم امور مالی را در عصر جدید متحول کرده اند و روزانه میلیون ها دلار ارز دیجیتال از طریق بستر های غیر متمرکز شبکه های رمزارز معامله می شود.

کولوسکوف در انتها گفت با توسعه صنعت امور مالی غیر متمرکز می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک تمامی دارایی های ملموس توکنیزه می شوند. توکنیزه کردن دارایی های مالی می تواند بنیاد اقتصاد مدرن را متحول کند و پایه گذار مناسبات جدیدی در صحنه معاملات تجاری بین الملل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا