نقش سامانه جامع تجارت در مقابله با قاچاق کالا

در گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد؛

نقش سامانه جامع تجارت در مقابله با قاچاق کالا/ ذخیره ۷۰ درصد اطلاعات تجارت خارجی در سامانه جامع

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص روند تکمیل سامانه جامع تجارت و همکاری دستگاه‌های مرتبط توضیحاتی ارائه داد.

 

به گزارش «نبض‌بانک»؛ علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی وضعیت سامانه های مقابله با قاچاق کالا و ارز پرداخت.

مویدی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هیچ موقع اقتدار چند سال گذشته را نداشته است گفت: امروز مطالبه گری ستاد به جایی رسیده است که  روسای قوا پاسخ رئیس ستاد را می دهند.

او با اشاره به اینکه وظیفه بنده سیاستگذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت است ادامه داد: در بحث سیاست گذاری، نهایت همکاری را دستگاه‌ها به منظور طراحی سیاست ها داشته اند. در بحث برنامه ریزی، برنامه همه دستگاه‌ها مشخص است اما برخی دستگاه ها واقعا کم لطفی دارند و در بحث نظارت امروز برای اولین بار در چند ماه گذشته دستگاه‌ها را به بازرسی کل کشور معرفی کرده‌ایم .

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ما با سامانه جامع تجارت به صورت آنلاین و تعریف شده کار را دنبال می کنیم افزود: بین سامانه جامع تجارت و سامانه وزارت اقتصاد و گمرک یک فاصله وجود داشت که آن فاصله در چند روز گذشته به حداقل رسیده است.

مویدی با اشاره به اینکه اطلاعات ما تا بخواهد تکمیل شود شاید نیاز به یک فرآیند چند ساله داشته باشد تا بتوانیم شناسه کالا ها را تکمیل کنیم خاطرنشان کرد: چند روز گذشته رئیس جمهور تیمی را انتخاب کردند تا این تیم فاصله بین وزارت اقتصاد و گمرک را به حداقل برساند. امروز در جلسه بهره برداری از سامانه جامع تجارت به این موضوع اشاره شد و دوستانمان در گمرک نمونه اطلاعات را به سامانه جامع تجارت منعکس کردند و عملاً از امروز صبح کار شروع شده است.

 

او با اشاره به اینکه مقاومت، منافع و دیدگاه‌های مختلفی در این مسیر وجود دارد خاطرنشان کرد: ۵ دستگاه را به بازرسی کل کشور معرفی کرده ایم.  مناطق آزاد هنوز به این سامانه وصل نشده است و ما در حال کار بر روی این موضوع هستیم تا به سامانه متصل شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه در برخی موارد اطلاعات چند ساله باید در این مسیر قرار بگیرد افزود:  از سال ۷۱ تا به امروز ۲۷۵ تکلیف برای دستگاه‌ها تعریف شده است.

مویدی با اشاره به اینکه اولین دستگاهی که ۱۰۰ درصد کارش را در این ارتباط  انجام داده، ناجا است گفت: وزارت راه و شهرسازی نزدیک ۵۶ تکلیف، وزارت جهاد کشاورزی ۵۰ تکلیف، ناجا ۴ تکلیف در این راستا دارد. لذا شدت و ضعف در این رابطه وجود دارد و هر دستگاهی به اندازه تکالیفش تلاش کرده تا به وظایفش عمل کند.

او با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سامانه جامع تجارت قابلیت اجرا پیدا کرده است اظهار کرد: گله مندی‌هایی از مجلس داریم، بنده به عنوان خادم ۲۶ دستگاه هستم، لذا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ستادی فراقوه‌ای است و مجلس، قوه قضاییه و دولت عضو این ستاد هستند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: مجلس با دولت همکاری کرد و قانون مقابله با قاجاق کالا و ارز وضع شد. قاچاق زاییده قوانین کهنه است، می‌خواهیم از قاچاق نجات پیدا کنیم، باید قوانین، مقررات و ضوابط به‌روز باشد. بیش از چهار سال بود که یک لایحه اصلاحی بین قوه قضاییه و قوه مقننه داشتیم که در صدا و سیما از روسای قوای مقننه و قوه قضاییه وقت خواهش کردم تا تکلیف قانون را مشخص کنند که بلافاصله روز بعدش قانون تکلیفش مشخص شد و الان بین مجلس و شورای نگهبان دوباره رد و بدل می‌شود.

او با بیان اینکه سامانه تابع قانون و ضوابط روز است افزود: بحث رجیستری کردن تلفن همراه را به یاد داریم لذا امروز یک گوشی تلفن قاچاق در این کشور نمی‌تواند فعال شود. در فرآیند تجارت خارجی ما یک تحول اساسی انجام شده است، تجارت خارجی ما تا مرحله گمرک کاملا شفاف و به روز است، اما وقتی از گمرک خارج می‌شود در تجارت داخلی با مشکل مواجه می‌شود، زیرا دامنه کار وسیع است.

مویدی ادامه داد: ما در گذشته فاقد سامانه جامع بودیم، لذا سامانه‌های متعددی به صورت جزیره‌ای در دستگاه‌های مختلف وجود داشت و در آن ثبت سفارش‌ها صورت می‌گرفت. به این نتیجه رسیدیم که نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنیم و با لینک کردن می‌توانیم به نتیجه خوبی برسیم.

او با اشاره به اینکه باید به صورت شفاف و روشن فرآیند‌ها را از صفر تا صد تعریف می‌کردیم افزود: ما واقعاً چنین سامانه‌ای را نداشتیم لذا در ۴ مرحله استقرار سامانه را انجام دادیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه برای تجمیع اطلاعات مدت‌ها نیازمند زمان بودیم گفت: بازرگان با وجود سامانه جامع تجارت باید احساس آرامش کند، همه کار‌های بازرگانان باید در درگاه سامانه جامع تجارت انجام شود.

مویدی با اشاره به اینکه درسال ۸۱ با دستور مقام معظم رهبری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز شکل گرفت افزود: تا سال ۹۲ فاقد قانون برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودیم و در سال ۹۲ با پیگیری دولت و مجلس وقت قانون خاص مبارزه با قاچاق کالا و ارز وضع شد.

او با اشاره به اینکه شاهکار این قانون، موضوع پیشگیری است ادامه داد: در موضوع پیگیری مواد قانونی ۵ و ۶ به صراحت در جهت راه اندازی سامانه‌ها ذکر شده است که به منظور شفاف سازی، روال سازی و ایجاد یک تجارت امن و سالم این سامانه‌ها است لذا در سال ۹۷ برنامه‌ای که طراحی شد چگونگی عملیاتی کردن سامانه‌ها بود، که امروز بعد از ۳ سال با یک تلاش شبانه روزی بخشی از این دستاورد توسط ریاست جمهوری افتتاح شد.

او ادامه داد: در فرآیند طراحی سامانه‌ها چهار گام تحلیل، طراحی، پیاده سازی و استقرار را تعریف کردیم که البته امروز در مرحله استقرار هستیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: اگر بخواهیم به صد در صد استفاده از این سامانه‌ها برسیم موضوع داده‌ها را پیش رو داریم که بخش عمده آن وصل شدند و خروجی آن در فرآیند تجارت خارجی کاملاً محسوس است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر در موضوع تجارت خارجی بیش از ۷۰ درصد اطلاعات ذخیره می‌شود گفت: یکی از دستاورد‌های بزرگ این سامانه ها، ساماندهی کارت بازرگانی است.

مویدی عنوان کرد: در گذشته و در هر نقطه از کشور به نام هر شخصی با مسئولیت حقوقی و حقیقی کارت بازرگانی صادر می‌شد، ولی در حال حاضر با این ساماندهی اهلیت و شایستگی یک فرد با عنوان بازرگان باید مشخص شود و سپس کارت متناسب با سطح فعالیت آن صادر شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در گام بعدی بازرگانان، ثبت سفارش می‌کنند که در این مرحله سامانه کاملاً فعال است و در مرحله عملیات ارزی هم سامانه یا بانک مرکزی به صورت آنلاین از طریق درگاه سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

مویدی با اشاره به صدور کارت برای بازرگانان اظهار کرد: در مرحله کارت، موضوع اعتبار سنجی و سطح بندی عملیاتی شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: در طول سه سال حدود ۱۳ هزار نفر ساعت کار توسط ۲۶ دستگاه عضو ستاد انجام شده است و سامانه‌ها از نظر طراحی، پیاده سازی و استقرار آماده شده و بسیاری از سامانه‌ها با هم مرتبط هستند.

او گفت: اگر سامانه جامع تجارت به صورت کامل فعال شود انقلابی در تجارت ما رخ خواهد داد./دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانکعلی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در برنامه گفت و گوی ویژه خبری/

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک
دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا