وضعیت بازار: رکورد‌شکنی بیت کوین، همزمان با جهش بلند اتریوم

مجموعه‌ای از عوامل دیروز دست به دست هم دادند تا قیمت بیت کوین اوج تاریخی تازه‌ای را ثبت کند. در همین حین، وضعیت قراردادهای اختیار اتریوم به گونه‌ای است که تحلیل‌گران آن را «فوق صعودی» توصیف می‌کنند.

بنا به گزارش کوین دسک، بیت کوین شب گذشته در قیمت ۱۹,۴۳۶ دلار معامله شده است. پادشاه ارزهای دیجیتال ۲۴ ساعت گذشته را با دامنه نوسان ۶.۶ درصدی پشت سر گذاشته است. در این مدت، بیت کوین بین ۱۸,۰۹۳ دلار تا ۱۹,۸۵۰ دلار در نوسان بوده است. بیت کوین در حال حاضر بالای میانگین متحرک ۱۰ و ۵۰ روزه خود قرار دارد که نشانه‌ای صعودی برای بازار است.

رکوردشکنی بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید و در محدوده ۱۹,۸۵۰ دلار معامله شد. پس از آن قیمت پایین آمد و در لحظه نگارش این مطلب، قیمت برابر با ۱۸,۶۳۶ دلار است.

زک پرینس (Zac Prince) مدیر‌عامل پلتفرم BlockFi در این باره می‌گوید:

این احتمال وجود دارد که افزایش جریان سرمایه از جانب سرمایه‌گذاران دانه‌درشت بخش اعظم نیروی پشت این بازار را تشکیل دهد، اما این سرمایه‌گذاران خرد هستند که در هفته‌های اخیر به بیت کوین کمک کردند که بر قدرتش بیافزاید. موجودی‌های حساب‌های سرمایه‌گذاران خرد ما در ۳۰ روز گذشته بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است، در حالی که رشد حساب‌های متعلق به سرمایه‌گذاران دانه‌درشت و نهادهای سرمایه‌گذاری کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

حجم معاملات اکثر صرافی‌های آنی که معمولا سرمایه‌گذاران خرد از آنها اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند، افزایش داشته است. مجموع حجم معاملات روزانه صرافی‌های کوین بیس، بیت‌استمپ، کراکن، جمینی و ایت بیت (itBit) در روز دوشنبه برابر با ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. این میزان بسیار بالاتر از متوسط ۴۸۸ میلیون دلار در شش ماه گذشته بوده است.

رکوردشکنی بیت کوین

رکوردشکنی بیت کوین
حجم معاملات بیت کوین در صرافی‌ها

افزایش قیمت پیوسته بیت کوین از شنبه به دنبال افت قیمتی روی داد که هفته گذشته در خلال تعطیلی بازار در ایالات متحده اتفاق افتاد و بیت کوین روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین قیمت خود در مدت اخیر یعنی ۱۶,۲۴۲ دلار رسید. افزایش قیمت ۳,۶۰۸ دلاری در خلال هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار ارز‌های دیجیتال تا چه اندازه می‌تواند پرنوسان باشد.

رکوردشکنی بیت کوین
نوسانات قیمت بیت کوین

جیسون لاو (Jason Lau)، مدیر ارشد عملیاتی صرافی اوکی کوین (OKCoin)، در این باره ابراز داشت:

سرمایه‌گذاران بیت کوین که هنوز موقعیت‌های خود را باز نکرده‌ و منتظرند، هدیه تعطیلات شکرگزاری خود را گرفتند؛ زیرا قیمت بیت کوین یک افت قیمت از ۱۹,۵۰۰ دلار به ۱۶,۳۰۰ دلار را تجربه کرد. لیکویید شدن سرمایه‌های معامله‌گران بازارهای مشتقه باعث تا این حرکت متوقف شود؛ چرا که برخی از صرافی‌ها شاهد کاهش ۲۰ درصدی در قراردادهای باز خود بودند.

با قطعیت می‌توان گفت که لیکویید شدن سرمایه‌های در بیتمکس (BitMEX) (هر چند که این صرافی دیگر مانند گذشته از اهمیت برخوردار نیست)، به وضوح بر افت قیمت پنج‌شنبه و افزایش قیمت دوشنبه تأثیر‌گذار بود. لیکویید شدن در بیتمکس مشابه «کال مارجین» است که به موجب آن قیمت تا جایی در روندی مخالف با موقعیت معامله‌گر حرکت می‌کند که در نهایت با از بین رفتن مارجین معاملاتی بسته می‌شود و سرمایه شخص به اصطلاح لیکویید می‌شود.

رکوردشکنی بیت کوین

حرکت صعودی اخیر بیت کوین تنها به دلیل سرمایه‌گذاران خرد نبود. ریچ روزنبلوم (Rich Rosenblum) که مسئول بخش معاملات GSR است، خاطرنشان کرده است که حالا زیرساخت بسیار بیشتری برای سرمایه‌گذاری مؤسسات سرمایه‌گذاری به نسبت بازار صعودی ۲۰۱۷ موجود است.

او در این باره گفت:

ارائه‌دهندگان خدمات معامله، تسویه و امانت‌داری (کاستودی)، در حال حاضر بسیار کامل‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند و این باعث ایجاد اعتماد می‌شود. بانک مرکزی با استراتژی پولی خود بر شعله‌ور شدن بیشتر این آتش می‌افزاید که به نظر می‌رسد وضعیت در سال آینده هم به همین شیوه ادامه پیدا کند. با وجود نقدینگی اضافی زیاد در این سیستم، می‌توان گفت که بیت کوین به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک «هدف» شناخته می‌شود.

وضعیت اتریوم

قیمت اتریوم، ارز دیجیتال شماره ۲ بازار، روز دوشنبه در محدوده ۶۰۵ دلار معامله شد و رشدی ۸.۵ درصدی را در ۲۴ ساعت پیش از آن تجربه کرد. نسبت اختیار خرید به اختیار فروش در معاملات اختیار اتریوم در صرافی دریبیت، بزرگترین صرافی ابزارهای مشتقه در اکوسیستم ارزهای دیجیتال، در یک ماه گذشته به‌شدت افزایش یافته است. این نسبت نشان می‌دهد که تعداد اختیار خرید در مقابل اختیار فروش چقدر است.

رکوردشکنی بیت کوین
نسبت اختیار خرید به اختیار فروش

گرگ ماگادینی (Greg Magadini)، مدیر‌عامل جنسیس وولاتالیتی (Genesis Volatility)، در اظهارنظری گفت:

وقتی به نسبت اختیار خرید به اختیار فروش در ماه گذشته و کارمزدهای پرداختی کاربران به یکدیگر نگاهی کنیم متوجه نسبت بالا و غیرعادی آنها خواهیم بود.

این حرکت صعودی به قدری قوی است که تریدر‌ها حاضرند حق صرافی بالایی را به‌منظور احتمال ادامه افزایش قیمت اتریوم پرداخت کنند. معامله‌گران سریعا شروع به پرداخت قیمت‌های بالاتری برای قراردادهای اختیار خرید (Put) کردند. به این ترتیب، قراردادهای اختیار فروش به اندازه ۲۵ نقطه نوسانی ضمنی (Implied volatility) ارزان‌تر هستند. این مقدار از مابه‌التفاوت نادر و کاملا غیرمعمول است.

بازار‌های دیگر

دیروز، بخش عمده‌ای از بازار ارزهای دیجیتال در وضعیت سبز قرار داشتند. در این میان ارزهای بیت کوین کش با ۱۰.۱ درصد افزایش، لایت کوین با ۸ درصد افزایش و ریپل با ۷.۸ درصد افزایش، برندگان بازار لقب گرفتند.

سهام:

شاخص نیکی ۲۲۵ دیروز را با ۰.۷۹ درصد سقوط پشت سر گذاشت، علیرغم صعود ۲۸ درصدی سهام یکی از شرکت‌های موجود در این شاخص، همچنان شاهد سقوط شاخص نیکی بودیم.

FTSE100 در اروپا با ۱.۶ درصد رشد بسته شد. گفته می‌شود که اخبار پیرامون توافق برگزیت، عامل اصلی این رشد باشد.

در ایالات متحده، S&P500 حدود ۰.۶۰ درصد افت کرد؛ چراکه معامله‌گران پس از عملکرد قابل‌قبول ماه نوامبر، استراتژی‌های فروش خود را اجرا کردند.

نفت خام ۰.۸۰ درصد افت کرد و قیمت هر بشکه نفت خام به ۴۵.۲۰ دلار رسید. طلا هم ۰.۶۲ درصد افت کرد و در حال حاضر در محدوده ۱,۷۷۶ دلار معامله می‌شود.

نرخ اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه صعود کرد و به ۰.۸۴۶ رسید که این به معنی ۰.۷۷ درصد رشد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا