محمدولی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو:بازار طلا کساد است/ شاید در سال ۱۴۰۰ اتفاق مثبتی بیافتد!

رییس اتحادیه طلا و جواهرگفت: بازار طلا کساد است و در زمینه مصنوعات تقاضایی وجود ندارد، اما در بحث سکه و طلای آب شده تقاضا بیشتر است.

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر در مصاحبه با برنامه زنده «صبح و گفتگو» رادیو گفتگو عنوان کرد: قیمت اونس جهانی به ۱۹۶۳ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به یک میلیون و صد و هشتاد و شش هزار تومان رسیده است. روز گذشته بازاری‌ها سکه نمی‌فروختند، بلکه می‌خریدند.

وی با بیان اینکه تعداد تقاضاها این روزها غیر منطقی نیست، افزود: نمی‌توان پیش‌بینی درستی در خصوص بازار طلا داشت. وضعیت در بحث تقاضا، بازار اونس جهانی و بازار ارز مناسب نیست، اما امیدواریم که این سه عامل بتواند به آرامش برسد، زیرا اگر این روند ادامه پیدا کند، نمی‌توان انتظار خوبی را داشت.

محمدولی تاکید کرد: تولید طلا هزینه بالایی دارد. چون هزینه بالا می‌رود کارها متفاوت می‌شود. شما حساب کنید که یک گرم طلا نزدیک یک میلیون و صد و هشتاد هزار تومان قیمت دارد. مابقی اجرت و ارزش افزوده و … را هم حساب کنید.

وی ضمن اشاره به تفاوت درصدی برخی کارها عنوان کرد: در بحث اجرت‌ها و کارها تفاوت‌ها وجود دارد، اما اصل قضیه هزینه طلا را بالا برده است. امیدواریم که بحث اجرای ۹ درصد ارزش افزوده درست بشود که قیمت‌ها پایین بیاید.الان حدود ۱۰ سال است که صنعت طلا و جواهر در کل ایران با سازمان‌های مختلف نظیر وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و نمایندگان مجلس در ارتباط است و بالاخره گوش شنوا پیدا شد که این ارزش افزوده روی اجرت باشد نه روی اصل طلا. اما تاکنون این امر اجرایی نشده است. باید این مورد کما فی السابق انجام شود تا شاید در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود.

محمد ولی با تاکید بر کاهش میزان تقاضا در زمینه مصنوعات نسبت به طلای آب شده ادامه داد: طلای آب شده را به متقاضیان با قیمت روز بازار می‌فروشند اما اگر مصنوعات باشد، شرایطی که ذکر شد را در برمی گیرد. اما طلای خام با قیمتی که عنوان شد، معامله خواهد شد. بازار طلا کساد است ما هم در زمینه مصنوعات تقاضایی نداریم اما در بحث سکه و طلای آب شده تقاضا بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا