کارت اعتباری ایران‌کیش و تجارت الکترونیک پارسیان در صدر رقابت

تعداد تراکنش های ثبت شده روی ابزارهای پذیرش، می تواند روشی برای ارزیابی عملکرد پایانه ها به خصوص در شرایط محدودیت های کرونا باشد تا از این طریق رویکرد بانک ها برای گسترش و تقویت پایانه های کارتخوان فروشگاهی، درگاه های اینترنتی و همچنین اپلیکیشن های موبایلی مشخص شود. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است که سهم شرکت های PSP از تعداد تراکنش های انجام شده روی پایانه ها ارزیابی گردد.

روند تراکنش در شرایط کرونا

رقابت شرکت های PSP در بازار پایانه های فروشگاهی
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس آمارهای منتشره توسط شرکت شاپرک مشخص شد که در حوزه پایانه‌های فروشگاهی هنوز هم بیش از 90 درصد از سهم تراکنش‌ها در اختیار 7 شرکت از 11 شرکت است، به طوری که بیشترین سهم در اختیار شرکت به ‌پرداخت ملت (7/22 درصد در شهریور) و پرداخت الکترونیک سامان (9/18 درصد در شهریور) می باشد.
روند تغییرات سهم‌ها حاکی از آن است که شرکت پرداخت الکترونیک بانک پاسارگاد توانسته است طی دوره شش ماهه افزایش چشمگیری در سهم تراکنش‌های خود از بازار را به نمایش بگذارد، در حالی که برخی شرکت‌ها در حال از دست دادن سهم هستند.
همچنین شرکت پرداخت نوین آرین و کارت اعتباری ایران‌کیش طی شش ماه گذشته با افزایش محسوس سهم تراکنش‌ها در این گروه از پایانه‌ها مواجه شدند.
در مقابل، به ‌پرداخت ملت نیز که در صدر جدول قرار دارد با کاهش محسوس سهم تراکنش‌ها در بازار پایانه‌های فروشگاهی مواجه شده است که ناشی از تاثیر کرونا بر بازار تراکنش ها می باشد.

رقابت شرکت های PSP در بازار پایانه های اینترنتی
در حوزه پایانه‌های اینترنتی، سهم شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک نوسانات چشمگیری نداشته است، با این حال شرکت کارت اعتباری ایران ‌کیش از موقعیت استفاده کرده و سهم تراکنش‌های اینترنتی خود را از 2/2 درصد در فروردین به 3/5 درصد در شهریور افزایش داده است که رشد قابل توجهی است.
لازم به ذکر است که این شرکت بهترین افزایش عملکرد را در نیمه اول سال جاری در حوزه پرداخت اینترنتی از خود به نمایش گذاشته است.
همچنین شرکت پرداخت نوین آرین نیز توانسته است سهم تراکنش‌های اینترنتی خود را از 22/1 به 58/1 درصد افزایش دهد.

رقابت شرکت های PSP در بازار پایانه های موبایلی
در حوزه پرداخت موبایلی دو شرکت پرداخت الکترونیک سامان و به ویژه تجارت الکترونیک پارسیان عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند.
همچنین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان تنها در شش ماه گذشته سهم خود از تعداد تراکنش‌های موبایلی را نزدیک به 200 درصد افزایش داده و از 6/7 درصد به 5/20 درصد رسانیده است.
شرکت پرداخت نوین آرین نیز با وجود قدرت رقابت بالای تجارت الکترونیک پارسیان توانسته است سهم قابل توجه 17 درصدی خود از تعداد تراکنش‌های موبایلی را حفظ کند.

سخن پایانی
با بررسی سهم شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در بازار تراکنش های انجام شده روی پایانه های پذیرش مشخص شد که رقابت شرکت‌های PSP در بازار کارتخوان فروشگاهی طی دوران کرونا همچنان به قوت خود باقی است. در حالی که در حوزه پرداخت کارتخوان فروشگاهی و موبایلی سهم شرکت‌ها تغییر چندانی نداشته، اما در حوزه تراکنش‌های اینترنتی رقابت بسیار شدیدی بین شرکت‌ها رخ داده و منجر به نوسانات قابل توجهی در سهم شرکت‌ها شده است.

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا