مدیران ناکارآمد با بودجه بدون نفت حذف می‌شوند/ تمام نهادهای معاف از مالیات باید حسابرسی شوند

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار داشت: به طور قطع در بودجه 1400 تمام نهادهای معاف از مالیات باید حسابرسی شوند اما نمایندگان این دوره از مجلس از جنس نفت هستند و در برابر این خواسته دولت موضع هم می‌گیرند بنابراین این مجلس به نظر نمی‌رسد که حامی و همکاری با دولت برای پایان دادن به معافیت‌های مالیاتی اتفاقی بیفتد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

مرتضی سامتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ویژگی بودجه سال 1400 با وجود تحریم‌ها و عدم فروش نفت و همچنین کاهش درآمدهای مالیاتی و صادراتی به دلیل شرایط کرونا اظهار داشت: مهمترین ویژگی بودجه 1400 نبود نفت است که بهترین ویژگی بودجه هم همین موضوع محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود نفت افراد ناکارآمد در راس مدیریت قرار گرفتند، اظهار داشت: منشا مشکلات حضور افراد ناکارآمد در راس مدیریت است که وقتی پول نفت نباشد این افراد حذف خواهند شد و حتی در ترکیب مجلس و انتخابات و انتصاب افراد از سوی ریاست جمهوری هم شاهد تغییراتی خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بیشتر از آنچه با مشکل کمبود بودجه مواجه باشیم از وجود افراد ناکارآمد و مشکلات مدیریتی رنج می‌بریم. افرادی امروز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر هستند که مصرف کننده بودجه هستند و نقشی در تولید بودجه ندارند، بنابراین بهتر است که امکاناتی هم در اختیار این افراد قرار نگیرد.

سامتی با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده که دولت اجازه فعالیت به سایر صنایع بدهد، گفت: در سایر صنایع مانند صنعت گردشگری، کشاورزی پتانسیل‌های قوی وجود دارد که می‌تواند جای پول نفت را بگیرد اما همواره پول نفت اجازه رونق این صنایع را نمی داد.

وی با تاکید بر اینکه حذف پول نفت در بودجه لطف خداوند بوده است، گفت: خوشبختانه با ادامه این روند به تدریج افرادی که به خاطر پول نفت وارد مدیریت شدند حذف می‌شوند تا مدیران کارآمد در شرایط نبود نفت وارد کار شوند.

سامتی افزود: نکته قابل این است که همین پول فرصت‌های مالیاتی را از بین برد و همین پول نفت باعث شد تا از سایر صنایع غافل باشیم. وقت آن رسیده که دولت از سر راه سایر صنایع کنار برود تا آنها بتوانند نبود نفت را جبران کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت‌هایی که با پول نفت امور کشور را اداره می‌کردند مزاحم زندگی مردم می‌شدند و 40 سال است که دولت آ‌مادگی حذف بودجه نفتی را ندارد و اگر این محدودیت‌ها به اجرا نرسد این آمادگی را پید نمی‌کند و زمان آن رسیده که به تورم‌های دورقمی خاتمه دهند چراکه یکی از دلایل ایجاد تورم‌های دورقمی و این شرایط اقتصادی سوء مدیریت‌ها با پول نفت بود.

وی با تاکید بر اینکه نگران این نباشید که بودجه 1400 بدون پول نفت به مجلس می‌رود گفت: وقت آن رسیده که به سراغ پرونده‌های مالیاتی نهادهای حاکمیتی برویم.

وی ادامه داد: تاکنون کسی پرونده‌های سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی را برای پرداخت مالیات بررسی نکرده و باید بدانیم که اثربخشی دریافت مالیات از این نهادها و سازمان‌ها به مراتب بیشتر از فروش نفت است.

سامتی با تاکید بر اینکه وقت آ‌ن فرارسیده که معافیت‌های مالیاتی بدون توجیه اقتصادی به صفر برسد گفت: وقتی که کارمند و کارگر ساده هر ماه مالیات می‌پردازد اینکه این سازمان‌ها خود را معاف از مالیات می‌دانند پایمال شدن حقوق افراد ضعیف است.

سامتی با اشاره به همکاری مجلس با دولت برای پایان معافیت‌های مالیاتی نهادهای حاکمیتی گفت: به طور قطع در بودجه 1400 تمام نهادهای معاف از مالیات باید حسابرسی شوند اما نمایندگان این دوره از مجلس از جنس نفت هستند و در برابر این خواسته دولت موضع هم می‌گیرند بنابراین این مجلس به نظر نمی‌رسد که حامی و همکاری با دولت برای پایان دادن به معافیت‌های مالیاتی اتفاقی بیفتد.

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک
دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا