پروژه ارز دیجیتال فیسبوک نام خود را از لیبرا به «دییِم» تغییر می‌دهد

به گزارش «نبض‌بانک»؛

انجمن لیبرا که سال گذشته توسط فیس‌بوک گرد هم آمد، در تلاش است که با نام‌گذاری مجدد، خود از چشم‌انداز سال گذشته که توسط فیس‌بوک مدیریت می‌شد دور کند.

به گزارش کوین دسک، این گروه که متشکل از ۲۷ شرکت مختلف است، روز سه‌شنبه (۱۱ آذر) اعلام کرد که نام خود را به دییِم (Diem) تغییر می‌دهد تا برای راه‌اندازی یک ارز دیجیتال باثبات وابسته به دلار آمریکا آماده شود. این نهاد همچنین تیم رهبری خود را هم تعیین کرد. این افراد شامل دالیا مالخی (Dahlia Malkhi) به‌عنوان مدیر ارشد فناوری، کریستی کلارک (Christy Clark) به‌عنوان رئیس ستاد، استیو بانل (Steve Bunnell) به‌عنوان مدیر ارشد حقوقی و کیران راج (Kiran Raj) به‌عنوان معاون اجرایی رئیس در امور نوآوری و معاون مشاور می‌شود.

این افراد به مدیران قبلی این مجموعه، یعنی استورات لووی (Stuart Levey) به‌عنوان مدیرعامل اجرایی، جیمز امت (James Emmett) به‌عنوان مدیرعامل، استرلینگ دینز (Sterling Daines) به‌عنوان مدیر ارشد بخش هماهنگی‌های قانونی، ایان جنکینز (Ian Jenkins) به‌عنوان مدیر ارشد مالی و سومیا باوسار (Saumya Bhavsar) به‌عنوان مشاور عمومی خواهند پیوست.

فیس‌بوک، غول صنعت رسانه‌ها اجتماعی، پس از یک سال کار و تحقیق مخفیانه، در ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۹۸) از لیبرا رونمایی کرد. در آن زمان، دورنمای این پروژه این بود که یک استیل کوین پشتیبانی‌شده با مجموعه‌ای از ارزهای فیات ارائه دهد که به‌عنوان وسیله‌ای برای مبادله در همه جای جهان قابل‌استفاده باشد. این موضوع بلافاصله با واکنش نهادهای قانون‌گذاری در سراسر جهان مواجه شد. قانون‌گذاران خواستار متوقف‌شدن توسعهٔ لیبرا تا زمانی شدند که قانون‌گذاران بتوانند آن را به درستی درک کنند، برخی از چارچوب‌های نظارتی را بر آن اعمال کنند و اطمینان حاصل کنند که هیچ خطری برای ثبات مالی دنیا ندارد.

قبل از اینکه لیبرا بتواند کار خود را شروع کند، تعدادی از اعضای اصلی آن که به‌طور عمده شامل شرکت‌های مربوط به خدمات مالی می‌شدند، با استناد به ریسک‌های مربوط به قانون‌گذاری، از این پروژه جدا شدند.

هیئت حاکمه لیبرا که به‌طور رسمی از نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) ایجاد شد، بعداً دامنه پروژه را محدودتر کرد و در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹) اعلام کرد که به‌جای عرضهٔ یک توکن که پشتوانهٔ آن مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال باشد، چندین استیبل کوین عرضه خواهد کرد که هر کدام با یک ارز فیات جداگانه پشتیبانی می‌شوند.

لووی معتقد است که قانون‌گذاران در حال آماده‌شدن برای پذیرش این پروژه هستند، مخصوصاً به‌خاطر تغییرات اخیر و کم‌رنگ‌تر شدن نقش فیس‌بوک در پروژه. در حال حاضر، خودِ فیس‌بوک عضوی از انجمن لیبرا نیست، اما شرکت تابعهٔ آن، نووی (Novi) یا همان کالیبرای سابق، بخشی از پروژه است. همچنین بریک‌ثرو اینیشیتیوز (Breakthrough Initiatives) که یک گروه اکتشاف فضایی است، از اعضای بنیان‌گذار پروژه لیبرا است. مارک زاکربرگ، مؤسس فیس‌بوک، بخشی از این گروه اکتشافی را مدیریت می‌کند. لووی در این مورد می‌گوید:

من فکر می‌کنم قانون‌گذاران از یک انجمن مستقل استقبال می‌کنند. آنها می‌خواهند انجمنی را ببینند که به اندازهٔ کافی قوی باشد، بتواند تصمیمات خود را اتخاذ کند و یک تیم رهبری داشته باشد که توانایی هدایت پروژه را داشته باشد. این موضوع بخشی از دلایل ما برای تغییر نام پروژه از لیبرا به دییِم بود و این تغییر نام مؤثر خواهد بود.

همچنین در وایت‌پیپر اصلاح‌شده، نقش فیس‌بوک کم‌رنگ‌تر شده است. این در حالیست که در سند اولیهٔ منتشرشده در ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۹۸)، شش بار به فیس‌بوک اشاره شده بود و ذکر شده بود که «انتظار می‌رود فیس‌بوک تا پایان سال ۲۰۱۹ نقش رهبری را بر عهده داشته باشد». همچنین در این وایت‌پیپر به نووی هم اشاره شده است. در نسخه‌ای از این وایت‌پیپر که در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) منشر شده، ذکر شده است:

با اینکه تیم فیس‌بوک نقش مهمی در ایجاد و توسعهٔ انجمن و بلاک چین لیبرا داشته، اما هیچ حقوق خاصی در انجمن نخواهند داشت.

لیبرا آماده است تا به محض دریافت مجوز از سازمان نظارت بر بازارهای مالی سوییس (FINMA)، اولین استیبل کوین خود را با نام دییم عرضه کند. دییم پشتوانه دلای خواهد داشت. لووی با بیان اینکه FINMA در زمان مناسب در این مورد تصمیم خواهد گرفت، از ارائه زمان دقیق خودداری کرد.

لیبرا ابتدا قصد داشت تا نیمه اول سال ۲۰۲۰، ارز دیجیتال خود را عرضه کند. اما موانع قانون‌گذاری کار را پیچیده کرد. لووی در مورد عرضه دییم می‌گوید:

دییم در هنگام عرضه در سطح پروتکل‌ها با قوانین بین‌المللی مطابقت خواهد داشت. این بدان معناست که قوانین FATF از جمله «قانون انتقال اطلاعات» و ویژگی‌هایی مانند حمایت از مصرف‌کننده در این شبکه اعمال خواهد شد.

او در ادامه افزود:

شاید این سؤال در ذهن شما پیش بیاید که چرا برند پروژه عوض شده است. یکی از دلایل می‌تواند این باشد که نام قبلی پروژه (لیبرا) با واکنش سخت‌گیرانه‌ای از سوی قانون‌گذاران در سراسر جهان مواجه شد، به همین دلیل ما پیشنهاد خود را برای نام پروژه به‌طور کلی تغییر دادیم.

این بنیاد هنوز با قانون‌گذاران در سراسر جهان درگیر است که برای آنها روشن کند که میزان سکه‌های در گردش چقدر خواهد بود و پشتوانهٔ کوین بعدی کدام ارز دیجیتال خواهد بود. لووی می‌گوید بنیاد عواملی را برای تأمین نظر قانون‌گذاران در نظر گرفته‌ است.

لووی معتقد است که پروژه از لحاظ فنی کاملاً آمادهٔ راه‌اندازی است، اما توسعه‌دهندگان به طراحی و آزمایش‌های بیشتر ادامه می‌دهند. این پروژه اگرچه از آغاز تاکنون در ابعاد گسترده‌ای تکامل و تغییر یافته است، اما همچنان از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. او در ادامه گفت:

ما معتقدیم که استفاده از بلاک چین مزایای حاکمیتی و فناورانه بسیاری دارد. بلاک چین امکان نوآوری و همکاری را در فضای منبع‌باز فراهم می‌کند و این موضوع پتانسیل واقعی پروژه را افزایش می‌دهد و نوآوری را به پروژه اضافه ‌می‌کند. صادقانه بگویم؛‌ یکی از مواردی که در مورد بلاک چین دوست دارم این است که قابلیت‌هایی برای توسعهٔ دییم در اختیار ما می‌گذارد که هرگز به فکر خودمان نمی‌رسید.

حواله‌های بین‌المللی و پرداخت‌های بین کسب‌وکارها، همچنان موارد استفادهٔ اصلی هستند که پروژه بر آنها متمرکز شده است.

لووی می‌گوید با اینکه در حال حاضر«احساس فوریت خاصی» برای راه‌اندازی یک ارز دیجیتال با پشتوانهٔ مجموعه‌ای از ارزهای فیات احساس نمی‌کند، اما می‌تواند این احتمال را در آیندهٔ دور ببیند. لووی می‌گوید:

ما می‌خواهیم به مرور زمان استیبل‌ کوین‌های بیشتری با پشتوانهٔ ارزهای فیات مختلف عرضه کنیم و تمایلی به عرضه استیبل کوینی با پشتوانهٔ چند ارز فیات نخواهیم داشت. اما خوبیِ پول قابل‌برنامه‌ریزی همین است؛ اگر ما تعدادی ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه‌های مختلف داشته باشیم، می‌توانیم یک ارز دیجیتال باثبات با پشتوانهٔ چندین فیات ایجاد کنیم.

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک
دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا