رشد بورس از چه ماهی اوج می‌گیرد؟/ کدام شرکت‌ها مورد اقبال بازار سرمایه هستند؟

اقتصاد ۲۴ در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه وضعیت فعلی و آینده بورس را بررسی کرد؛

رشد بورس از چه ماهی اوج می‌گیرد؟/ کدام شرکت‌ها مورد اقبال بازار سرمایه هستند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت در راستای حمایت‌های خود برای کاهش ریسک‌های هیجانی در بازار سرمایه باید درصدد افزایش سطح فرهنگ و آشنایی مردم با بورس باشد تا تازه وارد‌ها از چگونگی سرمایه گذاری در بازار سرمایه آگاهی کامل داشته باشند، در غیر این صورت سود و زیان‌های احتمالی در این بازار می‌تواند به شوک بزرگی برای اقتصاد و سهامداران تبدیل شود.

بازار بورس

اقتصاد۲۴ – امروز مردم به خرید و فروش سهام در بورس تنها به چشم سودآوری نگاه می‌کنند و تصورشان از این بازار کسب سود‌های نجومی است، اما شرایط بازار سرمایه همواره به یک حالت نیست و احتمال هر تغییری در آن می‌رود.

بازار سرمایه در سال گذشته رشد ۱۸۰ درصدی را تجربه کرد، این در حالی بود که رشد در سایر بازار‌های موازی مانند ارز‌های خارجی و طلا کمتر از ۳۰ درصد بود. این روند رو به رشد در سال جاری نیز تداوم یافته و عموم مردم و کارشناسان اقتصادی را نسبت به بورس حساس‌تر کرد.

با توجه به افزایش شدید رشد شاخص بورس و تعداد افراد دارای کد بورسی و با توجه به تغییرات عمده بازار سرمایه نسبت به سال‌های گذشته و این‌که بیش از ۱۵ سال از آخرین بازبینی قانون بورس اوراق بهادار می‌گذرد هجوم نقدینگی و شتاب غیر عادی این رشد نگرانی‌هایی را برای سهامداران به وجود آورده است.

هرچند بازار سرمایه با بازدهی بیش از ۳۰۰ درصد از ابتدای سال تا به امروز، با فاصله از سایر بازار‌های موازی و رقیب، در صدر جدول جذب سرمایه قرار دارد، اما هیجانات ایجاد شده دراین بازار باعث ریزش سهام‌ها به ویژه طی هفته گذشته شد.

در حالی که در کل سال گذشته فقط ۸۲۳ هزار کد بورسی صادر شد، امسال صدور کد بورسی در روز حتی به ۱۵۰ هزار کد هم رسید و بنا بر گزارش‌های رسمی فقط در دو ماه اول سال، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد برای تازه‌واردان به بورس صادر شد که البته این اعداد بدون احتساب صدور کد بورسی برای مشمولان سهام عدالت است.

حالا با این وضعیت چه رویکردی برای حفظ بازار سرمایه باید اتخاذ کرد و چگونه دولت قصد دارد از منافع ملی و منابع مردم محافظت کند؟

سهام کدام گروه‌های بورسی رشد داشته‌اند؟

بهادر شمس، کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: در حال حاضر بازار با موضوع افت هیجانی قابل توجهی روبروست و این شرایط با توجه به نیاز بازار به ورود نقدینگی باید با احتیاط عبور کند.


بیشتر بخوانید: ورود صندوق توسعه ملی به بورس مفید است؟/ ورود مجدد بانک‌ها، بازار سرمایه را بهم می‌ریزد؟


به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اما طی چند روز گذشته بیشتر سرمایه گذاران سهام‌هایی را خریداری می‌کنند که صادراتی هستند مثل گروه فلزی، پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها که در واقع قیمت این‌ها طی یک هفته گذشته افزایش داشته و در مسیر رشد قرار گرفته است و وضعیت به نفع این سهامداران تغییر کرده است.

چرا شاخص بورس مثبت شد؟

این مدیر عامل شرکت کارگزاری در ادامه گفت: اینکه امروز این بازار شاهد شاخص مثبت بورس هست، ناشی از تحرک در این گروه است. شرکت‌هایی که صادراتی هستند یا به تعبیری به این‌ها دلاری گفته می‌شود، این‌ها باعث شدند وضعیت بازار تغییر پیدا کند و از طرفی بازار عرضه هم رو به رشد است که این نشانه مثبتی برای این گروه است.

به گفته شمس، اما قابل توجه است که قبل از ایجاد شرایط فعلی بازار سرمایه ما شاهد سهم‌هایی بودیم که در واقع بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشتند. در حال حاضر سهم این شرکت‌ها کمتر مورد اقبال بازار است و بیشتر شرکت‌های صادرات محور مورد توجه بازار قرار گرفته اند و اتفاقات مثبتی در این گروه ایجاد می‌شود.

رشد شاخص بورس از نیمه مهر ماه

این فعال در بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آینده بازار سرمایه را چگونه پیش بینی می‌کند؟ گفت: به نظر من آینده‌ بازار در واقع از آنجایی که اتفاق خاصی نیفتاده است و متغیر‌های بنیادی تغییر نکردند همان روند صعودی گذشته را ادامه می‌دهد، منتهی شاید از نیمه‌ مهر ماه شدت این روند شدیدتر باشد.

شمس گفت: احتیاط در ادامه فعالیت و رشد بازار سرمایه همچنان باید ادامه داشته باشد، اما یقیناً اگر بازار همچنان مورد حمایت‌های دولت قرار بگیرد انتظارات خوبی را می‌توان از این بازار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه پیشنهادی برای خارج نشدن نقدینگی‌ تازه واردهای بورس دارید؟ گفت: بخش قابل توجهی از این نقدینگی‌ها که از بازار خارج شد مربوط به آن روز‌هایی بود که شاهد ریزش قابل توجه شاخص بورس بودیم، حتی یک روز بود که حدود ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی این گروه از بازار خارج شد. این اتفاق متأسفانه به دلیل عدم فرهنگ سازی برای ورود و حفظ منابع در این بازار صورت گرفت.

وی تصریح کرد: مردم بدون دانش و اطلاع وارد این بازار شدند، لذا عده‌ای سود کردند و عده‌ای متضرر شدند و در واقع هیجانی آمدند و هیجانی هم خارج شدند که از نظر من این اتفاق مثبتی نبود و بیشتر باید فرهنگ سازی شود و مردم بیشتر باید بازار بورس را به عنوان یکی از بازار‌های مالی بشناسند و اینکه چگونه می‌توانند در این بازار فعالیت موفقی داشته باشند و کسب سود کنند. کسی که دانش سرمایه گذاری در بازار بورس را ندارد طبیعتا بهتر است بیشتر منابع خود را متوجه صندوق‌های سرمایه گذاری کند یا در واقع اگر علاقه‌مند به فعالیت در این بازار است باید آموزش‌های لازم را ببیند نه اینکه هیجانی هر سهمی که دیگران خریدند یا جریان نقدینگی به سمت آن وجود داشت برای خرید آن هجوم ببرد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری یادآور شد: از این رو امروز اگر هم شاهد خروج سرمایه‌های تازه وارد‌ها به بورس هستیم قطعاً این عده زیان‌های سنگینی را به دلیل خارج شدن از بازار متحمل خواهند شد و این نه به صلاح سرمایه گذاران و سهامداران است نه بازار سرمایه.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: دولت در راستای حمایت‌های خود برای کاهش ریسک‌های هیجانی در بازار سرمایه باید درصدد افزایش سطح فرهنگ و آشنایی مردم با بورس باشد تا تازه وارد‌ها از چگونگی سرمایه گذاری در بازار سرمایه آگاهی کامل داشته باشند، در غیر این صورت سود و زیان‌های احتمالی در این بازار می‌تواند به شوک بزرگی برای اقتصاد و سهامداران تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا