پرداخت سود سهام شرکت‌ها به صورت الکترونیکی

به گزارش «نبض‌بانک»؛

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: به دلیل پراکندگی سهامداران در مناطق مختلف کشور، سامانه‌ای برای توزیع سود شرکت‌ها به صورت الکترونیکی فراهم شد تا نیازی به حضور فیزیکی سهامداران به دفاتر شرکت‌ها نباشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علیرضا ماهیار دررابطه با رونمایی از سامانه مجامع الکترونیک و سامانه پرداخت سود سهام گفت: سامانه توزیع سود یکی از مطالبات سهامداران از شرکت سپرده گذاری مرکزی بود تا بتوانند سود خود را بدون مراجعه حضوری دریافت کنند.

وی افزود: از ابتدای سال گذشته بحث سامانه پرداخت سود سهام به صورت آزمایشی انجام شد و اکنون از این سامانه رونمایی شد.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: ناشر بعد از برگزاری مجمع، میزان سودی را که به سهامدار تعلق می‌گیرد مشخص و به شرکت سپرده گذاری ارسال می‌کند سپس شرکت سپرده گذاری مرکزی بصورت اتوماتیک سود را به حساب سجامی سهامدار واریز می‌کند و به سهامدار اطلاع رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی بیش از 18 میلیون مراجعه حضوری برای دریافت سود سهام حذف شده است، ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 18.5 میلیون سهامدار سود خود را از این طریق دریافت کردند و بطور متوسط برخی از سهامداران بیش از 7 بار سود سهام خود را اینگونه دریافت کرده‌اند.

ماهیار با بیان اینکه سازمان بورس اوراق بهادار در حال بررسی الزام شرکت برای پرداخت سود سهام به صورت الکترونیک است، افزود: تاکنون 82 شرکت و تا پایان سال بیش از 100 شرکت سود را اینگونه پرداخت کرده اند.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره سامانه برگزاری مجامع الکترونیک گفت: در 3 سال اخیر مسائل حقوقی و عملیاتی برگزاری مجامع الکترونیک شرکت‌ها بررسی و درنهایت از این سامانه رونمایی شد. بنابراین سهامداران می‌توانند بعد از احراز هویت، لیست مجامع عمومی شرکت‌ها را که به صورت الکترونیک و انلاین برگزار می‌شود ملاحظه و در مجامع شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه در این سامانه سهامدار می‌توانند با طرح سوال و هم اندیشی در این مجامع حضور داشته باشد و در نهایت رای دهند، افزود: در گذشته به دلیل اینکه سهامداران باید به صورت فیزیکی در مجامع شرکت می‌کردند حضور ان‌ها در مجمع کمتر از 5 درصد بود، اما اکنون سهامدار می‌تواند بدون محدودیت در مجامع شرکت و تبادل نظر کنند.

ماهیار بیان کرد: تاکنون به صورت پایلوت مجمع 3 شرکت انلاین برگزار شده و 17 شرکت دیگر نیز درخواست برگزاری مجامع به صورت آنلاین داده اند.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: از هفته اینده مجمع 5 شرکت سرمایه گذاری استانی برگزار می‌شود و به دلیل اینکه این شرکت‌ها سهامداران میلیونی دارند نمی‌توانند مجامع خود را به صورت حضوری انجام دهند و نیازمند برگزاری مجامع به صورت انلاین هستند.

وی افزود: افراد برای حضور در مجامع شرکت‌ها می‌توانند به درگاه یکپارچه ذی نفعان و درگاه مجامع الکترونیک مراجعه کنند.

منبع: ایبنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا