خبر خوش برای دستمزد کارگران/ دخالت دولت در تعیین مزد حدف می‌شود

 خبر خوش برای دستمزد کارگران/ دخالت دولت در تعیین مزد حدف می‌شود

نمایندگان مجلس به دنبال حذف دخالت دولت در تعیین مزد کارگران هستند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال گذشته، دولت و کارفرمایان بدون در نظر گرفتن رای و نظر کارگران، مزد را به صورت یکجانبه تعیین و ابلاغ کردند؛ حالا به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به دنبال طرحی هستند که دخالت دولت در تعیین دستمزد از میان برداشته شود.

علی بابایی کارنامی با تاکید بر اینکه وزارت کار نباید در مقوله دستمزد خود را فدای دولت کند؛ در این رابطه گفته است: همواه یکی از مشکلاتی که در کشور در زمینه تعیین حقوق و دستمزد کارگران داریم است که سه‌جانبه‌گرایی در تعیین مزد کارگران رعایت نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه دولت دخالت‌های جدی در حوزه تعیین حقوق و دستمزد کارگران دارد، افزود: این رویه باید تغییر کند و ما در مجلس براساس طرحی خواستار این تغییر رویه شده‌ایم.

بابایی‌کارنامی تأکید کرد: وقتی دولت در حوزه تعیین حقوق و دستمزد کارگران دخالت کند، موجب می‌شود که فضای منطقی و معقول در این حوزه تغییر کند؛ بهتر است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیاست‌های دیکتاتورمآبانه دولت را در تشکل‌های کارگری دخیل نکند و اجازه دهد کارگران و تشکل‌های کارگری براساس واقعیت‌های موجود، خودشان درباره میزان افزایش حقوق و دستمزدشان تصمیم بگیرند.

چنین طرحی قاعدتا باید با مشارکت تشکل‌های کارگری و نمایندگان کارگران نوشته شود اما می‌تواند یک خبر خوش برای کارگران تلقی شود؛ دولت دیگر در مذاکرات میان کارگر و کارفرما مداخله نخواهد کرد؛ مانند بسیاری از کشورها در جهان که تشکل‌های کارگری مستقیم با تشکل‌های کارفرمایی مذاکره و چانه زنی می‌کنند.

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک
دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا