برای بررسی لایحه تجارت باید کمیسیون مشترک در مجلس تشکیل شود

به گزارش «نبض‌بانک»؛

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به بررسی لایحه تجارت در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: با توجه به اثرگذاری مستقیمی که این لایحه بر مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی دارد، نیاز است تا به ابعاد اقتصادی آن هم توجه شود و حتی کمیسیون مشترک برای بررسی آن در مجلس تشکیل شود.

برای بررسی لایحه تجارت باید کمیسیون مشترک در مجلس تشکیل شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی لایحه تجارت در حال بررسی مجدد در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس است که این لایحه ابعاد مهم اقتصادی داشته اما تاکنون توسط کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است.

محمدهادی سبحانیان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره این لایحه گفت: لایحه تجارت ابعاد اقتصادی متعددی دارد و لازم است که کمیسیون اقتصادی مجلس هم در تدوین آن مشارکت کند و حتی کمیسیون مشترک تشکیل شود و این لایحه در کمیسیون مشترک بررسی شود.

وی افزود: در حال حاضر لایحه تجارت در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی می‌شود اما با توجه به اثرگذاری مستقیمی که این لایحه بر مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی دارد، نیاز است تا به ابعاد اقتصادی آن هم توجه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره پیامدهای در نظر نگرفتن ابعاد اقتصادی این لایحه اظهار داشت: لایحه تجارت در عمل برای حوزه اقتصاد نهادسازی می‌کند و اگر ابعاد اقتصادی آن در نظر گرفته نشود، این لایحه دچار خلاهای جدی خواهد شد و با واقعیت‌های اقتصاد ایران تطابق نخواهد داشت.

وی درباره علل بررسی نشدن لایحه تجارت در کمیسیون اقتصادی گفت: موضوعات زیادی مثل نوسانات بازار ارز، فرار مالیاتی و کسری بودجه دولت وجود دارد که باعث شده است که به لایحه تجارت که از موضوعات زیربنایی اقتصاد محسوب می‌شود، توجه نشود.

سبحانیان در پایان افزود: در حال حاضر نظام سیاستگذاری کشور به گونه‌ای است که به بررسی موضوعاتی می‌پردازد که مسئله روز کشور باشد و از این نظر از برخی موضوعات زیربنایی غفلت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا