ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تاثیرهای انقلابی به همراه دارند

کریستالینا جورجیوا (Kristalina Georgieva) مدیر عامل صنوق بین المللی پول در اعلامیه‌ای در ۱۵ اکتبر در مورد دوران جدیدی برای سیاست‌های پولی و مالی کشور‌ها صحبت کرد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صندوق بین المللی پول که در منطقه Bretton Woods شکل گرفت، اینک خواستار تغییر وضعیت موجود است. Bretton Woods منطقه‌ای است که بعد از جنگ جهانی دوم کنفرانس حکومت‌ها در آن برگزار شد و یک سیستم مدیریتی پولی جهانی در آن اعمال شد. اینک جورجیوا معتقد است که در این بحران پیش‌آمده برای جهان باید بهتر عمل کرد و اقدام به تغییر وضعیت موجود کرد. به نظر می‌رسد که ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDCs) در این تحولات نقشی اساسی ایفا کنند. ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی قرار است از جانب حکومت‌ها و با تکیه بر فناوری تحول‌آفرین بلاک چین ایجاد شوند.

ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. بانک مرکزی ایالات متحده به ایجاد دلار دیجیتال فکر می‌کند و اتحادیه اروپا نیز در اندیشه یوروی دیجیتال است. چین یوان دیجیتال خود را ایجاد کرده و اینک در حال آزمایش آن است. به نظر می‌رسد که به زودی تمامی پول‌های جهان دیجیتال شوند. برای درک  این تغییر و تحول بزرگ، باید به شش عامل مهم توجه شود که در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرند.

مهمترین تاثیرات ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی

استفاده از اپلیکیشن‌های دیجیتال تنها راه استفاده از ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی است و این فاجعه‌ای برای حریم خصوصی است و حکومت‌ها به پیگیری و ثبت همه تراکنش‌های شما می‌پردازند. به این ترتیب، حکومت‌ها می‌توانند به تایید و یا رد هر یک از تراکنش‌های افراد بپردازند و اجازه خرید کالا‌هایی که از منظر آنها غیر مجاز است را به مردم ندهند.

کم شدن تعداد بانک‌ها

این تحول بزرگ، خبری وحشتناک برای بانک‌هاست و آنها مورد حمله بانک‌های مرکزی، شرکت‌های فینتک (fintech) و شرکت‌های ارز دیجیتال واقع خواهند شد. ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی این امکان را برای آنها فراهم می‌کنند که به دور زدن تمامی سیستم بانکی و حتی سیستم SWIFT اقدام کنند و در نتیجه بانک‌ها نقش خود را در سیستم مالی به مرور از دست خواهند داد. شاید این یکی از دلایل فروش سهام بانکی از جانب وارن بافت (Warren Buffet) باشد. ممکن است همان طوری باشد که آنتونی پاپلیانو (Anthony Popliano) می‌گوید و زمان خرید بیت کوین و فروش سهام بانکی فرا رسیده باشد.

جمع‌آوری فوری مالیات

ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی روشی تحول‌آفرین برای جمع‌آوری مالیات هستند که کاملا سیاست‌های مالی حکومت‌ها را عوض می‌کنند. بانک‌های مرکزی از این طریق می‌توانند سیستم مالی محلی را دور بزنند و پول را مستقیما از کیف پول افراد بردارند. آنها از این طریق قادر به مدیریت سیاست‌های مالی در خارج از تراز نامه‌های حکومتی خواهند بود.

راه‌اندازی درآمد پایه جهانی

درآمد پایه جهانی یک برنامه حکومتی است که در آن هر فرد بزرگسالی به طور منظم پول رایگان دریافت خواهد کرد. بانک‌های مرکزی می‌توانند این درآمد را بدون هیچ کمکی از جانب حکومت‌ها به افراد بدهند. فرضا ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی در مورد ارسال بسته‌های یارانه و معیشتی می‌توانند تماما تحول‌آفرین باشند و همه چیز را تغییر دهند. افراد می‌توانند مستقیما پرداختی‌ها را از جانب حکومت‌ها در کیف پول‌های دیجیتال خود دریافت کنند. اما نکته مهمی در اینجا وجود دارد که نباید فراموش کرد و آن این است که این درآمد پایه منجر به افزایش تورم خواهد شد و افزایش تورم نیز خود یک مالیات نهفته است.

انتشار جهانی نرخ‌های سود منفی

ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی می‌توانند نرخ سود منفی را به همگان تحمیل کنند. بانک مرکزی می‌تواند به راحتی این نرخ سود را از کیف پول دیجیتال شما کم کند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند مستقیما به صاحبان رستوران یارانه بدهند و از طرف دیگر، نرخ سود منفی را به دارندگان حساب‌های بزرگ تحمیل کنند.

چین ابر قدرت شماره یک

چین چندین سال است که در زمینه ارز‌های دیجیتال کارمی‌کند. آنها اینک فعالانه در حال آزمایش این فناوری هستند. امروزه ۷۰ درصد تجارت جهانی از طریق دلار انجام می‌شود، اگرچه ایالات متحده تنها ۲۰ درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد. چین در زمینه ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی حدود دو سال از ایالات متحده و اروپا جلوتر است. اگر چین بتواند قبل از همه پول خود را دیجیتال کند، یوان برای مردم جهان بیش از دلار در دسترس خواهد بود و این به معنی ابر قدرت شدن چین در جهان است.

چگونه می‌توانیم از خودمان محافظت کنیم؟

با توجه به آنچه که تا به حال در این مقاله خواندیم، به نظر می‌رسد که سقف جهان در حال فروپاشی بر سر ماست و ما در وضعیتی بسیار نامطلوب به سر می‌بریم، اما باید گفت که ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی در واقع قایق نجاتی برای بیت کوین هستند. ارز‌های فیات به مرور زمان ارزش کمتری به نسبت دارایی‌هایی مانند طلا و بیت کوین پیدا خواهند کرد و این به معنی افزایش ارزش این دارایی‌ها به مرور زمان است.

واضح است که مردم در نهایت بیت کوین را انتخاب خواهند کرد زیرا از طریق آن می‌توانند به دریافت، انتقال و ذخیره پول بپردازند و هیچ مقام متمرکزی نیز در این میان آنها را کنترل نخواهد کرد. ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی منجر به چاپ زیاد پول می‌شوند و مردم به مرور در اثر استفاده از این ارز‌ها، ثروت خود را از دست خواهند داد. مالیات مردم در اثر استفاده از این ارز‌ها افزایش خواهد یافت و این ارز‌ها مصیبتی بزرگ برای آزادی و حریم خصوصی خواهند بود. بنابراین این تحول بزرگی که در ابتدای مقاله از آن صحبت شد، نه تنها اقتصاد جهانی را بهبود نمی‌بخشد، بلکه آن را بیشتر گرفتار بحران خواهد کرد.

منبع: میهن بلاک چین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا