بانک های مرکزی کشورهای اروپایی :صدور ارز دیجیتال یورو ۵ سال طول می کشد

به گزارش «نبض‌بانک»؛

کشورهای اروپایی بنظر می رسد عجله ای برای صدور ارز دیجیتال یورو نداشته باشند. اما چنین موضوعی می تواند مختصات سیاسی رقابت های روزافزون در بازارهای جهانی را تغییر دهد.

اخیراً شش متخصص از بانک های مرکزی کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده اند که حتی با وجود ایجاد زیرساخت های فنی، فرایند اثبات مفهوم (PoC) ارز دیجیتال یورو سال ها به طول خواهد انجامید.

متخصصان اروپایی اعتقاد دارند باید پیش از نهادینه سازی گسترده ارز دیجیتال یورو، اطمینان حاصل کرد که تمامی کشورهای اروپایی از پیشینه و مناسبات اقتصادی مناسب برای پذیرش ارزهای دیجیتال برخوردار هستند.

متخصصان اروپایی اعتقاد دارند باید پیش از نهادینه سازی گسترده ارز دیجیتال یورو، اطمینان حاصل کرد که تمامی کشورهای اروپایی از پیشینه و مناسبات اقتصادی مناسب برای پذیرش ارزهای دیجیتال برخوردار هستند.

صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در ماه های اخیر و به ویژه پس از همه گیری ویروس کرونا به بحث داغ محافل اقتصادی و نهادهای دولتی تبدیل شده است. اوستژا ساستاکایت، عضو ارشد بانک مرکزی اروپا در سخنرانی اخیر خود عنوان کرد این بانک تا اواسط سال آینده تصمیمی درباره صدور قطعی ارز دیجیتال یورو اتخاذ نخواهد کرد. صحبت ساستاکایت با موضع گیری پیشین رئیس بانک مرکزی اروپا در تضاد است. پیش از این کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرده بود این نهاد بانکداری در ماه ژانویه سال آینده درباره صدور ارز دیجیتال یورو تصمیم گیری خواهد کرد.

موانع حقوقی زیادی وجود دارد و بدون پشتوانه مراجع سیاسی، چنین موضوعی از حیطه اختیارات نهادهای بانکداری خارج است

ساستاکایت معتقد است پرسش اصلی این است که ارز دیجیتال یورو به چه صورتی به اکوسیستم اقتصادی کشورهای اروپایی معرفی می شود و چگونه می تواند با بانک های تجاری همکاری و هم افزایی داشته باشد.

کارل آندریاس، مشاور ارشد بانک مرکزی سوئد نیز در سخنرانی خود عنوان کرد این نهاد بانکی فرایند اثبات مفهوم ارز دیجیتال ملی کشور سوئد را آغاز کرده است اما پیش بینی می کند تا ۴ الی ۵ سال آینده اجرایی سازی چنین فرایندی به طول انجامد.

آقای آندریاس معتقد است در مسیر صدور ارز دیجیتال، موانع حقوقی زیادی وجود دارد و بدون پشتوانه مراجع سیاسی، چنین موضوعی از حیطه اختیارات نهادهای بانکداری خارج است.

آقای آندریاس پیشنهاد کرد در پارلمان ها و مجالس سیاسی کشورهای مختلف، متخصصان اقتصادی باید در ارتباط با موضوع صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی گفتگو و تبادل نظر داشته باشند.

کشور سوئد عضو اتحادیه اروپا محسوب می شود اما به عنوان بخشی از منطقه یورو شناخته نمی شود، به این معنی که کماکان ارز رسمی ملی خود را حفظ کرده است. کشور سوئد یکی از معدود کشورهای جهان است که شاخص استفاده از اسکناس های کاغذی در آن بسیار پایین است، به این ترتیب صدور ارز دیجیتال در این کشور می تواند یک جهش اقتصادی بزرگ محسوب شود.

ساستاکایت در انتها گفت بیرون از حیطه منطقه یورو، بسیاری از نهادهای خصوصی و به ویژه دولت های مرکزی به صورت اختصاصی در حال فعالیت برای صدور ارز دیجیتال ملی خود هستند. اوستژا ساستاکایت اعتقاد دارد احتمالاً کشورهای اروپایی برای ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای جهانی، روند صدور ارز دجیتیال یورو را تسریع کنند.

منبع: کوین تلگراف.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا