راه اندازی نخستین درگاه ارتباطی پرداخت های برون مرزی سوئیفت

به گزارش «نبض‌بانک»؛

جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) نخستین درگاه ارتباطی پرداخت های سریع برون مرزی خود را راه اندازی کرده است. بسیاری از متخصصان فناوری اعتقاد دارند چنین اقدامی می تواند پیامدهای اقتصادی زیاده داشته باشد و چشم انداز شبکه های پرداخت جهانی را تغییر دهد.

جامعه جهانی سوئیفت مستقر در بروکسل سوئیس در بیانیه اخیر خود عنوان کرد گروه بانکداری لیودز بریتانیا (LIoyds) نخستین نهادی خواهد بود که به درگاه جدید ارتباطی این نهاد بین المللی متصل خواهد شد. قرار است سیستم جدید سوئیفت، زیر ساخت های پرداخت سریع بریتانیا را ارتقا دهد، بنابراین شهروندان بریتانیایی می توانند در ۷ روز هفته و در ۲۴ ساعت شبانه روز پرداخت های برون مرزی خود را بدون محدودیت جغرافیایی و یا موانع قضایی انجام دهند.

طبق بیانیه اخیر سوئیفت، انتظار می رود سیستم پرداخت برون مرزی این نهاد بین المللی کیفیت ارائه خدمات بانکی را ارتقا داده، همچنین شفافیت امور مالی و سرعت تبادلات تجاری را نیز افزایش دهد.

سوئیفت همواره در تلاش بوده است سیستم های پرداخت سنتی که مبتنی بر مبادله حجم انبوه مدارک کاغذی می شود را جایگزین یک روش استاندارد جهانی کند. با این اوصاف مجمع جهانی سوئیفت همواره به دلیل ناکارآمدی های مختلف نظیر زمانبر بودن مبادلات درون شبکه ای و هزینه بالای سقف کارمزدها مورد انتقادهای گسترده قرار گرفته است.

نوآوری پرداخت های جهانی سوئیفت در راستای پاسخگویی به نیازهای روزافزون شهروندان عصر مدرن ایجاد شده و انتظار می رود شکاف های ساختاری در بطن ارتباطات مالی را پُر کند. زیرساخت های اجرایی این نوآوری در سال ۲۰۱۷ به صورت رسمی راه اندازی شد و تا کنون در بیش از ۱۱۰۰ مرجع مبادلاتی در سرتاسر جهان باعث ارتقای سطوح نظارتی و افزایش شفافیت در شبکه های پرداخت کارمزد شده است.

استفاده از تکنولوژی بلاک چین در شبکه های پرداخت مالی

با این اوصاف و طبق گزارش مراجع رسمی خبررسانی، رقبای سوئیف در سرتاسر جهان با نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین در شبکه های پرداخت مالی، عملکرد به مراتب بهتری را ارائه می کنند. به عنوان مثال شبکه ارتباطات بین بانکی که به عنوان یک نهاد بزرگ مالی شناخته می شود با استفاده از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده و نهادینه سازی فناوری بلاک چین، ضمن ارتقای سطوح نظارتی و بهبود عملکرد دستگاه های اجرایی، سرعت پرداخت های درون شبکه ای را نیز به طرز چشمگیری افزایش داده است.

فناوری بلاک چین این امکان را فراهم می کند تا پرداخت های مالی برون مرزی خارج از مرجعیت نهادهای مرکزی صورت بگیرد

شبکه جهانی سوئیفت ذیل قوانین تحریمی آمریکا تعریف می شود، بنابراین کشورهایی که تحت تحریم های یک جانبه دولت آمریکا قرار گیرند، اجازه استفاده از این شبکه را نخواهند داشت

تکنولوژی بلاک چین طی سالیان گذشته به دلیل برخورداری از ماهیتی غیر متمرکز، تحولات زیادی را در صنایع تجاری و شبکه های مالی ایجاد کرده است. فناوری بلاک چین این امکان را فراهم می کند تا پرداخت های مالی برون مرزی خارج از مرجعیت نهادهای مرکزی صورت بگیرد. همین موضوع باعث می شود تا پرداخت های مالی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین به صورت مستقیم و بدون نظارت مراجع ثالث انجام شود.

از طرف دیگر شبکه جهانی سوئیفت ذیل قوانین تحریمی آمریکا تعریف می شود، بنابراین کشورهایی که تحت تحریم های یک جانبه دولت آمریکا قرار گیرند، اجازه استفاده از این شبکه را نخواهند داشت. همین موضوع باعث شده است کشورهایی نظیر ترکیه، روسیه، ایران و ونزوئلا با ایجاد سیستم های موازی، از شبکه های پرداخت مالی مبتنی بر فناوری بلاک چین استفاده کنند.

منبع: کوین تلگراف.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا