بررسی سیاست‌های حمایت از کالای ایرانی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

بررسی سیاست‌های حمایت از کالای ایرانی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

تهران-ایرنا- سیاست‌های فرهنگی و علمی و فناوری حمایت از کالای ایرانی توسط دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزیابی شد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

به گزارش شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه این شورا توضیح داد: درجهت تحقق حمایت از کالای ایرانی در جلسه ۸۰۷ مورخ ۱۸/۲/۱۳۹۷ شورا مصوبه­ «راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی» تصویب شد این مصوبه دو بخش دارد که بخش اول ۷ بند سیاستی کلان و ۸ زیر بند خرد سیاستی مرتبط با نقش حوزه فرهنگی، تبلیغی و ترویجی در حمایت از کالای ایرانی است.

غلامرضا بصیرنیا افزود: این زیربندها شامل تبلیغ حمایت از کالای ایرانی و تولید و مصرف آن به‌عنوان عرق و افتخار ملی و نماد استقلال، خوداتکایی، خودباوری و هویت ملی، ترویج فرهنگ تحریم مصرف کالای قاچاق، ترویج فرهنگ رقابت سالم ، تضمین ارتقای کیفیت براساس رعایت استانداردها، گسترش کمی و کیفی فرهنگ خدمات پس از فروش، حمایت مادی و معنوی، تبلیغیو ترویجی از سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تولید، عرضه و مصرف ، ترویج مشارکت عمومی، حمایت از شکل‌گیری نمانام و برند ها، حمایت از تولید آثار، محصولات و نشان‌های تجاری فرهنگی با رویکرد اسلامی- ایرانی و صادرات آنها، از مهمترین محورهای سیاستی فرهنگی برای حمایت از کالای ایرانی است.

وی گفت: بخش دوم مصوبه، ۴ بند سیاستی مرتبط با نقش حوزه علمی، مهارتی، فناوری و نوآوری در حمایت از کالای ایرانی است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی تصریح کرد: جهت‌دهی طرح‌های پژوهشی کاربردی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به تولید دانش، فناوری، کالاها و خدمات ایرانی و حمایت از آنها، ترویج شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه و ترویج فرهنگ خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین فرهنگ‌سازی، ترویج، تقویت و توسعه شاخه‌های کار و دانش در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان سهم از مهمترین محورهای حوزه علمی و مهارتی حمایت از کالای ایرانی است.
وی افزود: طبق ابلاغیه این مصوبه، ۱۶ دستگاه مجری آن هستند و نظارت بر اجرای مصوبه نیز بر عهده دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی است. برای بررسی میزان اجرایی شدن وظایف دستگاه­ها در اجرای مصوبه حمایت از کالای ایرانی، دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی برگ راهبری مربوط به وظایف دستگاه­های مجری را به تفکیک و تناسب شرح وظیفه هر دستگاه و بندهای سیاستی مصوبه، تهیه، و به دستگاههای مجری ارسال کرد و خواستار ارسال گزارش آنها در اجرای مصوبه شد.  گزارش ۱۲ دستگاه مجری دریافت و ارزیابی شد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد وضعیت اجرای این مصوبه گفت: مجموعا ۹۴۵ اقدام توسط دستگاه های مجری در زمینه حمایت از کالاهای ایرانی در اجرای بندهای سیاستی مصوبه شورای عالی گزارش شده است. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در قالب ابلاغ مصوبات، ۲۳۳ اقدام در زمینه حمایت از کالای ایرانی، با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گزارش کرده است.
بصیرنیا با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان مولود شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت بسیار خوبی در حوزه علمی و فناوری و حمایت از کالای ایرانی انجام داده است گفت: جهاد دانشگاهی ۲۲۳ اقدام در زمینه حمایت از کالای ایرانی انجام داده است و فهرستی کاملی از عناوین طرح‌های پژوهشی اختتام یافته، طرح‌های فناورانه اختتام یافته که به محصول مشخص رسیده است و طرح‌های فناورانه در دست اجرا در واحدها و بخش های مختلف جهاد دانشگاهی ارائه شده است. وزارت بهداشت ۱۱۱ اقدام، سازمان ملی استاندارد ۸۹ اقدام، وزارت ورزش و جوانان ۸۲ اقدام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶۲ اقدام، آموزش و پرورش ۵۴ اقدام، سازمان تبلیغات ۵۲ اقدام، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۳ اقدام، سازمان صدا و سیما ۱۰ اقدام، وزارت علوم، ۴ اقدام و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز یک اقدام در اجرای مصوبه حمایت از کالای ایرانی به انجام رسانده اند.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی در مورد نقش سازمان صدا و سیما در حمایت از کالای ایرانی نیز گفت: سازمان صدا و سیما با ۱۰ اقدام که در برگیرنده ۱۰۲۸۹ ساعت تولید و پخش برنامه در بخش مختلف سیما و صدا در جهت حمایت از کالای ایرانی است فعالیت های مناسبی را انجام داده است. این سازمان از ظرفیت بی نظیری در جهت معرفی برندها و محصولاتی ایرانی برخوردار است و مناسب است در یک طرح ملی و بدون چشم داشت اقتصادی، تا جای ممکن نمانام ها و کالا و محصولات ملی با کیفیت در حوزه های مختلف را در رسانه ملی به مردم معرفی کند.
وی همچنین در پاسخ به اینکه وضعیت بندهای مختلف مصوبه چگونه است، گفت: سهم بندهای سیاستی ۱۹ گانه مصوبه شورای عالی به تفکیک احصاء شده است. جهت دهی طرح‌های پژوهشی کاربردی و پایان ‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به تولیددانش،فناوری، کالاها و خدمات ایرانی و حمایت از آنها، با داشتن ۲۴۳ اقدام، بیشترین میزان اجرا را در بین بندهای سیاستی دارد. اما علی رغم اینکه بیشترین اقدامات اجرا مربوط به این بند است اما بیشترین اقدامات در اجرای آن توسط جهاد دانشگاهی صورت گرفته است و توجه به مباحث علمی و دانشگاهی و توسعه کارآفرینی، دراولویت های اصلی دستگاههای مجری قرار نداشته است. مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی افزود: به این مطلب می توان سهم فعالیت ها در حوزه کیفیت کالای ایرانی را اضافه کرد که در افزایش حمایت از کالای ایرانی تاثیر بسزایی دارد. به بیان دیگر جنبه های عملیاتی و عملی حمایت از کالای ایرانی، کمتر توسط دستگاه های مجری  به اجرا درآمده است. درحالیکه هرکدام از دستگاه های ذی­ربط به فراخور وظایف و ماموریت های خود می تواند نقش مهمی در گسترش تولید و بهبود کیفیت کالاهای داخلی داشته باشند.
بصیرنیا در جمع بندی اجرای مصوبه حمایت از کالای ایرانی گفت: فعالیت های گزارش شده دستگاه ها با ماموریت هایشان در این حوزه تطابق داشته و عملکرد مثبت بوده و در مجموع، بندهای سیاستی در ارتباط با فعالیت های تبلیغی و ترویجی شامل؛ ساخت برنامه ها و فیلم ها، برگزاری جشنواره ها، ایجاد روحیه خود باوری، تبلیغ کالاهای ایرانی در داخل و خارج کشور بیش از سایر فعالیت ها توسط دستگاه ها اجرا شده است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه وزارت صمت گزارشی از اجرای این مصوبه به دبیرخانه شورای عالی ارسال نکرده است و گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ناقص است در حالی که این دستگاهها سهم زیادی در این مقوله دارند. فقدان و نقص گزارش از این وزارتخانه باعث ارائه تصویر ناقص از فعالیت ها در حوزه حمایت از کالای ایرانی شده است.
دکتر بصیرنیا گفت: دستگاه هایی که وظیفه و قابلیت فعالیت در حوزه حمایت عملی و عینی از کالای ایرانی دارند، مانند؛ وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سهم و نقش خود در زمینه جهش تولید و بهبود کیفیت کالا و خدمات ایرانی افزایش دهند. همچنین وزارت آموزش و پرورش بواسطه فرهنگ سازی در بین دانش آموزان و توسعه شاخه های کاردانش و مهارت آموزی و سازمان صدا و سیما به واسطه آگاهی بخشی، تبلیغ و معرفی کالا و خدمات با کیفیت و نمانام های برتر ایرانی، نقش انکارناپذیری در حمایت و خرید کالای ایرانی و خوداتکایی دارد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی در ماده ۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستگاههای تبلیغی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی از جمله؛ سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم را موظف کرده تا برنامه های فرهنگی، آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی را بر اساس سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی و اولویت های ستاد قاچاق کالا و ارز با هدف افزایش کیفیت تولید داخلی، ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به استفاده از کالای تولید داخلی و جلوگیری از مصرف کالای قاچاق اجرا نمایند، اخیرا مصوبه حمایت از کالای ایرانی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد قاچاق کالا و ارز نیز ابلاغ شد تا با توجه به جایگاه ستادی آن، نقش هماهنگی و هم افزایی بین کلیه دستگاه‌های مجری مصوبه را در چارچوب ماده ۱۴ قانون قاچاق کالا و ارز انجام دهد و ضمن نظارت بر اجرای مصوبه، گزارش سالانه را این ستاد به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا