پیشنهاد رای گیری پُستی برای انتخابات کرونایی / ادعایی درباره جلسه پیامکی برای تصویب مصوبه جنجالی / کنایه ابطحی به نماینده طرفدار همکاری با طالبان

رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: انتقاد تند عباس آخوندی از مصوبه برجامی مجلس / سلیمی نمین: یقینا اصولگرایان شرایطی را برای مذاکره خواهند داشت و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.

 

به گزارش «نبض‌بانک»؛

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

با این مصوبه حتما نفت بیشتری در ١۴٠٠ می‌فروشیم!

در نشست خبری امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، از دکتر نوبخت سوال شد که با وجود مصوبه هسته‌ای اخیر مجلس، آیا امکان صادرات و فروش ٢.٣ میلیون بشکه نفت در سال ١۴٠٠ وجود دارد؟ معاون رئیس جمهور هم با لبخند پاسخ داد: حتما پس از لغو تحریم‌ها در نتیجه مصوبه اخیر دوستانمان در مجلس، نه تنها ٢.٣ میلیون بشکه که حتی ۴.۶ میلیون بشکه نفت هم می‌توانیم صادر کنیم!

پیشنهاد عربستانی‌ها که لیگ ایران را به هم می ریزد!

عربستانی ها پیشنهادی به کنفدراسیون آسیا داده اند که اگر مورد موافقت قرار بگیرد برنامه بازی های لیگ برتر ایران را بهم خواهد ریخت.سعودی ها پیشنهاد کرده اند که بازی های لیگ قهرمانان آسیا در ماه مبارک رمضان برگزار شود. این پیشنهاد با مخالفت ایران روبرو شده، چون اگر این اتفاق بیفتد برنامه هشت هفته پایانی مسابقات لیگ برتر به هم می ریزد.

راز یک جلسه پیامکی با دستور قالیباف قبل از تصویب مصوبه جنجالی

حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری یا تن به اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» می‌دهد یا موضوع را از طریق عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی و حکم حکومتی حل خواهد کرد. شگفت آور است که شورای نگهبان چطور در یک روز، دو بار تشکیل جلسه داده تا منویات نمایندگان درباره برجام و پروتکل الحاقی را در شرایط مخالفت رسمی، علنی و تمام‌عیار دولتی‌ها تایید کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که رییس مجلس شخصا از مجتبی ذوالنوری، برای «تشکیل فوری جلسه کمیسیون امنیت ملی به‌ منظور بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس درخواست کرده است». «ذوالنوری، اعضای کمیسیون امنیت ملی را حدود ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح با پیامک از برگزاری جلسه این کمیسیون» مطلع کرد؛ جلسه‌ای فوق‌العاده! جلسه حدود ساعت ۱۰ و نیم آغاز شده و حدود ساعت ۱۱ پایان می یابد.» شنیده‌ها حاکی از آن است که نه شورای عالی امنیت ملی و نه دبیرخانه این نهاد، نامه‌ای رسمی به مجلس نداده‌اند، بلکه هماهنگی‌ها تلفنی صورت گرفته است. گفته می شود «تصمیم» و «تشخیص» شخص آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان باعث برگزاری جلسه فوق‌العاده در عصر روز چهارشنبه شده است؛ «تصمیم» و «تشخیصی» که در هماهنگی کامل با رییس مجلس صورت گرفته است. /اعتماد

خودرو نخرید! ارزان می شود

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان: قیمت خودرو در حاشیه بازار روند نزولی دارد.نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه باعث می‌شود در اجرایی شدن قرعه کشی تجدید نظر‌هایی صورت گیرد. روش قرعه کشی روش مناسبی برای رساندن خودرو به دست مشتری واقعی نیست. اکنون برخی از افراد سرمایه گذار، با دیدن کاهش قیمت‌ها خودرو را در بازار آزاد می‌خرند و از طرفی به دلیل اینکه عرضه خودروسازان هم افزایش یافته، در کاهش قیمت‌ها موثر بوده است. خودرو باید در حاشیه بازار به فروش رود تا قیمت‌ها متعادل شود. اگر اجازه می‌دادند خودرو در حاشیه بازار فروش می‌رفت، چند مزیت داشت و اصلی‌ترین آن‌ها این بود که خودرو تک نرخی می‌شد، هر کالایی دو نرخی باشد منشا رانت و فساد می‌شود./باشگاه خبرنگاران

یارانه پنهان ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه ۱۴۰۰

با گذشت ده سال از آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، میزان سوبسید پنهان توزیعی در رهگذر لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور را بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد. محمدباقر نوبخت در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه افزایش یارانه معیشتی در بودجه در نظر گرفته شده‌ است، گفت: ارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت می‌شود، دلار ۴هزارو۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده‌است، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها دو تا سه برابر می‌شود.

احتمال دارد قالیباف و رئیسی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نشوند

مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف اصولگرایان به خبرآنلاین گفت: برای جذب آرای خاکستری قرار نیست کارناوال راه بیندازیم. این اقدامات نوعی فریب دادن مردم و به بیانی مصادره کردن آرای آنهاست. باید منطقی، با صداقت و شفافیت با مردم رفتار کرد حتی اگر شکست بخوریم. هنوز رسمی و سازمان یافته، صحبتی با قالیباف و رئیسی صورت نگرفته است. مشخص نیست که این دو نفر برای انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کنند. احتمال دارد، هیچ یک برای انتخابات ۱۴۰۰ نیایند؛ از این روی، هیچ حسابی نمی توان باز کرد و برنامه تنظیم شده ای در این زمینه وجود ندارد. شورای ائتلاف، برنامه هایش را ادامه خواهد داد منتهی با اصلاحاتی که در روش خود انجام می‌دهد. در روش شورای ائتلاف؛ انتخاب از پایین به بالا آغاز می شود. اینکه روشی در پیش گرفته شود که عده ای دور هم بنشینند، کاندیدا انتخاب و تعیین تکلیف کنند که مردم به چه کسی رأی دهند یقینا شورای ائتلاف این راه را در پیش نمی گیرد و در دوره قبل هم در پیش نگرفت. قانون باید رئیس جمهور شدن زنان را تعیین تکلیف کند.

انتقاد از تخصیص بودجه به یک بنیاد فرهنگی تازه تاسیس

روزنامه جمهوری اسلامی به خبر منتشره در فضای مجازی مبنی بر تخصیص بودجه به بنیادی تحت عنوان بنیادفرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی اعتراض کرد. این روزنامه نوشت: منابع خبری غیررسمی اعلام کرده‌اند، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برای بنیادی به نام «بنیاد فرهنگی شهید قاسم سلیمانی» ۸/۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته و مدیریت آن هم با دختر شهید سلیمانی است. این خبر از روز پنجشنبه در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است و هنوز تکذیب نشده. با توجه به اینکه چنین کاری به هیچ وجه به صلاح خانواده شهید سردار سلیمانی نیست و روحیه خود آن شهید عزیز نیز با این قبیل امور سازگاری نداشت، این انتظار وجود دارد که این خبر هرچه زودتر تکذیب شود.

اکثر کاندیداهای مطرح ۱۴۰۰ همان هایی هستند که سال ها به قدرت چسبیده اند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: یکی از دلایل اصلی ضعف حکمرانی در کشور ما این است که حکمرانی فقط در اختیار چند خانواده قرار دارد و گردش نخبگان به معنای واقعی در کشور ما جریان ندارد.بدیهی‌تر از این نمی‌توان واقعیتی را پیدا کرد که افراد مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰آن گونه که نامشان سر زبان‌هاست، از همان گروه چسبیده به قدرت هستند. از تلاش‌های شبانه‌روزی رسانه ملی هم به روشنی فهمیده می‌شود که زور می‌زند. از میان همین افراد، یکی را بر کرسی ریاست جمهوری بنشاند. مردم نسبت به این چهره‌های تکراری حساسیت دارند. اینها را آزموده‌اند و اینها نیز با قرار گرفتن در معرض آرای مردم، خود را آزموده و رفوزه شده‌اند. اینها اگر در مسندی که هستند موفقند، خوب است در همانجا بمانند و موفقیت‌های بیشتری کسب کنند و اگر موفق نیستند، صلاح نیست برای رسیدن به مسند بالاتری که به شایستگی‌های بیشتری نیاز دارد تلاش کنند.

اصولگرایان می خواهند در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شوند، آن هم با مشارکت ضعیف مردم

روزنامه شرق نوشت: برخورد محمدباقر قالیباف با حسن روحانی نشان می‌دهد، او از هم‌اکنون خودش را در قامت یک رئیس‌جمهور می‌بیند، چون تحلیلگران همگی بر این باورند که در انتخابات ۱۴۰۰ نسبت به انتخابات‌های دیگر، شاهد نوعی واگرایی بین مردم خواهیم بود. هر جناح سیاسی با هر رویکردی نیازمند اعتمادبه‌نفس و مقبولیت است. اعتمادبه‌نفس از چهره‌های قدرتمند سیاسی به وجود می‌آید و مقبولیت از حمایت حداکثری مردم. اما اصولگرایان نشان داده‌اند برای رسیدن به جایگاه‌های سیاسی به هیچ‌ کدام از این مفاهیم نیازی ندارند، چون رسانه‌های اصولگرا هم به آنان اعتمادبه‌نفس می‌بخشند و هم این باور را القا می‌کنند که در بین مردم مقبولیت دارند

مصوبه مجلس به دنیا نشان داد ما در داخل کشور وحدت نداریم

سعید لیلاز، تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی: من معتقدم این آقایان نه منافع کشور که حتی باورهای خود را هم الان دنبال نمی‌کنند و عطش ریاست جمهوری ۱۴۰۰ همه کارهایشان را تحت تأثیر قرار داده. خیلی تأسف‌بار است که برخی فکر می‌کنند چون آرام شدن شرایط تحریم‌ها و تنش‌های خارجی می‌تواند روی انتخابات آینده تأثیر بگذارد، جلوی این روند را می‌گیرند. این بسیار خطرناک است، نه فقط از نظر خطرات خارجی بلکه داخلی. این وضعیت اقتصادی که مستقیم بخش اعظم آن متأثر از تحریم است، می‌تواند آبستن اتفاقات ناگواری هم بشود. این گروگان گرفتن زندگی مردم برای منافع جناحی است. برخی دوستان در مجلس دارند، سنگ‌هایی را هل می‌دهند که ترامپ می‌خواهد در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری‌اش سر راه بازگشت امریکا به برجام بیندازد. من نمی‌گویم این اقدام عمدی است؛ اما شدیداً در آن، فقدان محاسبه را شاهدیم و می‌بینیم به لحاظ منطقی با مسیری که تا حالا آمده‌ایم همخوانی ندارد./ایران

درخواست اعاده دادرسی سه محکوم به اعدام حوادث آبان ماه پذیرفته شد

دیوان عالی کشور اعلام کرد: اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در دیوان عالی کشور پذیرفته شد و پرونده مجددا در شعبه دیگری ( هم عرض) رسیدگی می شود. به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، با حکم رئیس دیوان عالی کشور، اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در این دیوان پذیرفته شد. در پرونده سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه، با پذیرش اعاده دادرسی، پرونده مجددا در شعبه دیگری (هم عرض) رسیدگی خواهد شد. اعاده دادرسی از طرق رسیدگی فوق العاده است که تنها با مجوز دیوان عالی کشور صورت می گیرد.

کنایه مسیح مهاجری به میزان رای قالیباف

مسیح مهاجری در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: البته اصل اینکه آقای جنتی در همان ذیل هم قرار گرفته باشد، میان ایشان و آقای سیدمحمد سجادی جدال وجود داشت و بعد از آنکه نام آقای جنتی به عنوان نفر آخر اعلام شد آقای سجادی که حذف شده بود، بیانیه‌ای منتشر کرد و ضمن اعلام اعتراض خود به این ماجرا با بهانه قرار دادن سیادت خود، در صدر آن بیانیه نوشت: «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد». همین شب جمعه که گذشت، وقتی آقای قالیباف در نطق تلویزیونی خود گفت من مثل دولت حرف نمی‌زنم، من نماینده مردم هستم، یاد آنچه در انتخابات خبرگان سال ۱۳۹۴ و بعد از آن رخ داده بود افتادم. با خودم گفتم خوب شد با این فرمایش های حکیمانه فهمیدیم ۲۴ میلیون رای رئیس‌جمهور روحانی که بالای ۶۰ درصد آرای ماخوذه در کل کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ بود، به این معنا نیست که رئیس‌جمهور نماینده مردم است، ولی حدود ۲۰ درصد رای مردم تهران بحمدالله به معنای نمایندگی مردم است و دارنده آن می‌تواند بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند.

واکنش محمد هاشمی به حمله مدیر شبکه ۳ به فردوسی پور

محمد هاشمی، رییس صداوسیما در ابتدای انقلاب اسلامی، در یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد نوشت: «رییس شبکه سه گفته است: «عادل فردوسی‌پور از مدار خارج شده بود.» این نوع الفاظ و ادبیات را در زمان مدیریت من در صداوسیما نداشتیم. بنابراین خودم به شخصه نمی‌دانم «از مدار خارج شدن» به چه معناست. خوب است همان کسانی که این لفظ را به کار برده‌اند، بیایند و توضیح بدهند که منظورشان از این جمله چه بوده و از مدار خارج شدن به چه معناست. من خودم بعضی از برنامه‌های آقای فردوسی‌پور را می‌دیدم و هیچ اشکال اصولی در آن به چشمم نخورد. تنها نکته‌ای که معمولا در این نوع برنامه‌ها وجود دارد، محبوبیتی است که در بین جوانان یا ورزشکاران به وجود می‌آید.

مسئول دفتر آیت الله مصباح یزدی: وضعیت ایشان از نظر جسمانی تثبیت شده

مهدی اسلامی، مسئول دفتر آیت الله مصباح یزدی امروز در مورد آخرین وضعیت جسمانی آیت الله مصباح یزدی اعلام کرد: در حال حاضر، وضعیت ایشان از نظر جسمانی تثبیت شده است، اما همچنان ضعف مفرط دارند. او از مردم و علاقه‌مندان این عالم ربانی خواست برای بهبودی ایشان دعا کنند و توسلات خود به ائمه معصومین (ع) را ادامه دهند. آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، استاد حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری از روز یازدهم آذرماه در منزل خود به دلیل شدت‌ یافتن بیماری گوارشی اش تحت نظر پزشکان بستری و در حال مداواست.

واکنش انتقادآمیز فلاحت پیشه به پیشنهاد حمله ایران به حیفا

حشمت الله فلاحت‌پیشه می گوید: برجام یک ایده آل نیست، بلکه یک حد مقدور برای طرفین است. هیچ یک از طرفین نه طرف مقابل و نه ایران این معاهده را ایده آل ندانسته اند. او همچنین گفت: با اشاره به احتمال تاثیرگذاری ترور شهید فخری زاده بر مسیر احیای برجام، جای دیگر هم گفته ام که باید در شرایط بعد از ترور یک سه گانه در سیاست خارجی ایران شکل بگیرد. یک ضلع این سه گانه به هر حال حق ایران برای مقابله به مثل و انتقام هست که به هر حال دستگاه ها و نهادهای مسئول در این زمینه مشخص هستند و آنها باید از همین حالا ماموریت تعریف کنند و انتقام از تروریست‌ها را در دستور کار قرار دهند. بدین معنا که نباید کلیت سیاست کشور در یک راستا قرار گیرد؛ چنانکه دیدم آقایی گفته بود که الان وقتش است که ما به حیفا حمله کنیم، اینها کسانی هستند که ناخودآگاه در کمین نتانیاهو قرار گرفته‌اند که این گونه افراطی پیشنهاد می دهند. من می گویم بخشی از کشور چنین مسئولیتی را با حقانیت لازم دارد و به هر حال در زمان مناسب انتقام هم گرفته می شود.

درصدگیری قالیباف برای باعث و بانی مشکلات مردم

قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چند درصد مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت و چند درصد ناشی از تحریم‌هاست، گفت: با نگاه کارشناسی ۶۰ تا ۶۵ درصد مشکلات به دلیل سوء مدیریت‌ها و ۳۰ تا ۳۵ درصد ناشی از تحریم‌ها است.

پیشنهاد رای گیری پُستی برای انتخابات کروناییِ ۱۴۰۰

رییس پیشین ستاد انتخابات کشور گفت: انتخابات ۱۴۰۰ را در شرایط کرونا می توان در دو یا سه روز یا به صورت پستی برگزار کرد. محمدحسن مقیمی در گفت و گو با ایسنا، درباره فراخوان وزارت کشور برای بررسی چگونگی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰در شرایط وجود بیماری کرونا، اظهار کرد: یکی از راه های برگزاری انتخابات در این شرایط، افزایش زمان برگزاری انتخابات است؛ البته در قانون تصریح شده است که انتخابات در یک روز تعطیل برگزار شود. وی ادامه داد: می توان با اصلاح قانون، انتخابات را در دو یا سه روز برگزار کرد؛ یعنی علاوه بر روز جمعه که تعطیل است، پنجشنبه و شنبه را هم تعطیل کرده و انتخابات را در سه روز برگزار کرد. مقیمی خاطرنشان کرد: با افزایش تعداد روزهای رای گیری از ازدحام در صف های رای جلوگیری می شود، البته هزینه های انتخابات هم افزایش می یابد.معاون سیاسی پیشین وزارت کشور ادامه داد: یکی دیگر از راه های برگزاری انتخابات، ایجاد امکان برای رای پستی است. بیش از شش ماه تا انتخابات زمان باقی است و می توان زیرساخت های رای پستی را ایجاد کرد. در قانون هم مانعی برای رای پستی وجود ندارد.

کنایه ابطحی به نماینده طرفدار همکاری با طالبان

محمدعلی ابطحی به اظهارنظر نادری، نماینده تهران که خواستار همکاری ایران با طالبان شده بود، واکنش نشان داد.سید محمد علی ابطحی در حساب توییتری خود نوشت: «ما هی میگفتیم طالبان داخلی داریم. فکر می کردیم عصبانی می شوند. نگو خوشحال هم می شدند.

طالبان را جنبش اصیل منطقه می دانند.

من به خدای طالبان به خدا قسم کافرم.»

گفتنی است، احمد نادری، نماینده تهران در مجلس، در حساب توییتری خود نوشته بود: «طالبان یکی از جنبش های اصیل منطقه و با زمینه قوم پشتون است. حضور در سفارت جمهوری اسلامی در دوحه را بایستی به فال نیک گرفت. همکاری با آنان می تواند به گسترش ثبات درجامعه افغانستان و جلوگیری از نفوذ گروه هایی همچون داعش منجر شود.

نباید در دام بازنمایی های اشتباه رسانه های آمریکایی از آنان بیفتیم».

سلیمی نمین: یقینا اصولگرایان شرایطی را برای مذاکره خواهند داشت

یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: درباره مذاکره، بحث اصولگرا و اصلاح طلب نیست بلکه کشور دارای مبانی و خط مشی ای است که چه اصولگرا و چه اصلاح طلب باید آن را دنبال کنند. از سوی رهبری، مبانی بسیار روشنی در این باره بیان شده که لازم است آن مبانی، دنبال شود.«عباس سلیمی نمین»، چهره سیاسی اصولگرا، درباره برنامه های انتخاباتی و کاندیداهای جریان اصولگرا به برنا گفت: این که اصولگرایان گزینه ای دارند که در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد و از منافع ملت دفاع کند، یقینا دارند. قطعا شخصیت های متعددی را در جریان اصولگرایی می توان نام برد که اینها هم سابقه گفت و گو در عرصه سیاست بین الملل داشته و هم اینکه، دارای این توانمندی هستند.او افزود: دست کم حتی می توان گفت که بهتر از مذاکره قبلی، قادر به مذاکره هستند. به هر حال انتقاداتی به فرایند مذاکره در این دوره وارد است، هر چند ظریف نیز در عین حال، ضعف ها و قوت هایی داشت. وقتی به قوت های ظریف، توجه می کنیم، عمدتا توانایی او در بیان نقطه نظراتش به انگلیسی قابل توجه است.او با بیان اینکه نباید به کسانی که در برجام بدعهدی کردند اعتماد کرد، ادامه داد: نباید به قول شفاهی طرف مقابل اعتماد کرد. به هر حال برجام اولین تجربه بود اما از گذشته تجربیاتی نیز داشتیم. هم اصولگرایان و اصلاح طلبان، تجربه مذاکره را داشتند. به عنوان مثال، بهزاد نبوی در مذاکره در الجزایر تجربه داشت که البته تجربه چندان موفقی نبود. سلیمی نمین عنوان کرد: ما در برخی زمینه های دیگر تجربه مذاکره را در بالاترین سطح داشتیم منتهی توان مذاکره در آشنایی به زبان خارجی نیست، چون به رغم این توانایی، باید زبان دان هایی را فراتر از تکلم به زبان انگلیسی، داشته باشیم.

سفر اخیر سردار قاآنی به عراق تایید شد

سفیر کشورمان در بغداد با اشاره به اینکه ایران با تمام احزاب سیاسی عراق، روابط خوبی دارد تاکید کرد که سردار قاآنی اخیرا با نخست وزیر، رئیس جمهور و دیگر مسئولان این کشور دیدار کرد.ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت وگو با شبکه العالم گفت: سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سفر اخیرش به عراق با مصطفی ،الکاظمی نخست وزیر و برهم صالح ، رئیس جمهور و دیگر مسئولین عراقی دیدار کرد.وی گفت: تمام احزاب و فراکسیون های سیاسی و گروه های مقاومت عراق روابط مثبتی با جمهوری اسلامی ایران دارند. ایران در امور داخلی این احزاب و فراکسیون ها دخالت نمی کند اما خود آن ها ترجیح می دهند که با ایران مشورت هایی داشته باشند.

پیش‌بینی حجاریان از آینده رئیس‌جمهوری که ۱۴۰۰ بر مسند قدرت می‌نشیند

سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات نوشت: سال ۱۴۰۰ هر آنکه به صحنه بیاید و جانشین روحانی شود از این قبیل مزیت‌های نسبی اعم از حمایت رهبری (دولت آیت‌الله خامنه‌ای)، تیم سازندگی (دولت آیت‌الله هاشمی)، گفتمان (دولت آقای خاتمی)، ثروت بادآورده (دولت آقای احمدی‌نژاد) و تیم مذاکره‌کننده (دولت آقای روحانی)، بی‌بهره است، بنابراین مطمئناً با نیرویی ضعیف‌تر از تمامی رؤسای جمهور مواجه خواهیم بود.معتقدم رئیس‌جمهور آینده وضعیت کشور را نابسامان‌تر می‌کند و وضع مردم بدتر از قبل می‌شود و وی به‌شکلی گریزناپذیر با انواع نارضایتی‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و ۴ سال پر از التهاب را می‌گذارند تا هر چه زودتر بارش را ببندد و برود! لذا پیشنهاد می‌کنم هر کس که می‌خواهد بیاید، اوضاع را از این بدتر نکند و دستگاه اداری را شخم نزند. همچنانکه می‌بینم در آمریکا با جمعیت بیش از ۳۰۰میلیون با تغییر دولت حداکثر ۴هزار نفر تغییر می‌کنند؛ نیروهایی مشخص و البته پس از رأی سنا؛ اما در این ایران شاهد بودیم نمادهای شهرداری و مجلس و دولت انقلابی چه تعداد نیرو را تغییر دادند و یا به سیستم تحمیل کردند.من نمی‌دانم تکلیف آن دختر نوجوانی که در مطبخ با قابلمه به غنی‌سازی اورانیوم مشغول بود، چه شد. اما اخیراً درِ قابلمه پیدا شده و به‌عنوان دستگاه کرونایاب به دست برادرانی افتاده که دنبال ویروس کرونا می‌گشتند تا آن را منهدم کنند! به همین قیاس، گمان دارم مجلس فعلی همان نقش قابلمه را ایفا می‌کند که منتظر است تا درِ آن سال دیگر در پاستور پیدا شود و با این قابلمه چفت شود! به قول معروف بیله دیگ، بیله چغندر! ما علی‌العموم همه‌چیزمان باید به همه‌چیزمان بیاید. مثلاً مانور دریایی‌مان باید با ماکت کشتی‌مان جور شود. آمار مشاغل‌مان باید با خروجی دانشگاه‌مان بیاید و قس علی هذا.

ضرب و شتم اتباع افغان در ایران صحت دارد؟

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در واکنش به ادعای ضرب و شتم اتباع افغانستان در ایران بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: برخی بدخواهان با هدف تخریب روابط و به راه انداختن جنگ روانی اقدام به انتشار کلیپ‌های غیر واقعی یا قدیمی نموده‌اند.در پی انتشار دو کلیپ، با موضوع ضرب و شتم اتباع محترم افغان در ایران و متعاقب آن صدور بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان مبنی بر پیگیری این امر، بلافاصله تحقیقات فنی گسترده‌ای توسط نیروی انتظامی و وزارت امور خارجه ایران در این رابطه آغاز و مشخص شد با نهایت تاسف عواملی در داخل افغانستان با هدف تخریب روابط و ایجاد تنش‌های مقطعی در مناسبات دو کشور، اقدام به پخش این ویدئوها ـ که یکی مربوط به کشوری به جز ایران و دیگری مربوط به پنج سال پیش می‌باشد ـ نموده‌اند. تردیدی نیست که مناسبات دو کشور برادر و همسایه بر اصول و پایه‌های محکمی استوار است که اقدامات بدخواهان خللی در استحکام آن به وجود نیاورده و بالعکس موجب هشیاری بیش از پیش مقامات دو کشور در برخورد با عوامل ایجاد جنگ روانی و بازی‌های تبلیغاتی در آینده خواهد شد.

انتقاد تند عباس آخوندی از مصوبه برجامی مجلس

عباس آخوندی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «در برابر تصویب طرح بی‌مسمای اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها در مجلس باید گفت: به کجا چنین شتابان؟ با منافع ملی ایران چه می‌کنید؟ این چه بازی با روح و روان ملت است؟ تحمیل اراده‌ی اقلیت تا چه حد؟ آیا هیچ آگاهی از شرایط اقتصاد_ابران و سختی معیشت مردم دارید؟»

روزنامه صهیونیستی: موساد از سال ۱۹۹۳ فخری زاده را تحت نظر داشت

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت فاش کرد، دستگاه اطلاعات و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» از سال ۱۹۹۳ فعالیت‌های دانشمند هسته‌ای ایران «محسن فخری زاده» را که هفته پیش ترور شد، در زیر نظر داشته است.به گزارش آر تی، این روزنامه روز گذشته در مقاله‌ای به قلم «رونن برگمن» تحلیلگر برجسته امور نظامی- امنیتی اسرائیل با اعلام این مطلب نوشت: برنامه هسته‌ای ایران در آن سال‌ها گام‌های نخست خود را می‌پیمود.به نوشته این روزنامه صهیونیستی، تل آویو توانست اطلاعات مهمی را از این دانشمند فیزیک (شهید فخری زاده)، پروژه هسته‌ای ایران و رابطه آن با «عبدالقدیر خان» پدر بمب هسته‌ای پاکستان به دست آورد.این روزنامه صهیونیستی مدعی شد: این اطلاعات شامل نوار‌هایی با صدای [شهید]فخری زاده بود که در خصوص ساخت پنج کلاهک هسته‌ای صحبت می‌کرد؛ همچنانکه اسنادی با دست خط وی بود.

عیسی کلانتری به دادسرا احضار شد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به دادسرای کارکنان دولت احضار شد.در پی انتشار اظهارات توهین آمیز عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص حضرت امام(ره) و ریشه های انقلاب اسلامی در مصاحبه با رسانه های مجازی، کلانتری به شعبه هفتم دادسرای کارکنان دولت احضار و در خصوص توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی تفهیم اتهام و با قرار تامین آزاد شد. اظهارات موهن و نسنجیده عیسی کلانتری موجب واکنش دوستداران انقلاب اسلامی و حضرت امام(ره) گردید و اعتراضات جدی را بوجود آورد که خواستار پیگیری این موضوع از سوی قوه قضاییه شده بودند.

واکنش مولاوردی به حکم محکومیتش

معاون سابق امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری در واکنش به دوسال و شش ماه حبس تعزیری از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده و فعالیت تبلیغی علیه نظام، گفت: این رای محکومیت در دادگاه بدوی صادر شده و قابل تجدیدنظر است.جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «شهیندخت مولاوردی» مهرماه امسال در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. در این جلسه که با حضور وکیل مدافع متهم، نماینده حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نماینده دادستان برگزار شده است، دو اتهامِ «در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده با پوشش مسئولان نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور از طریق انعقاد قرارداد با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به مولاوردی تفهیم شد. در این باره مولاوردی با تایید خبر محکومیت خود به دو سال و شش ماه حبس تعزیری، اظهار کرد: این رای در دادگاه بدوی صادر شده و قابل تجدید نظر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا