حداقل تراکنش بانکی 300 هزار ایرانی ثروتمند مالیات گریز 1.5 میلیارد تومان است

به گزارش «نبض‌بانک»؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حداقل تراکنش بانکی 300 هزار ایرانی ثروتمند مالیات گریز 1.5 میلیارد تومان است گفت: باید یارانه 3 دهک بالای جامعه را که اصلا برای آنها رقمی نیست را به 3 دهک پایین درآمدی بدهیم.

حداقل تراکنش بانکی 300 هزار ایرانی ثروتمند مالیات گریز 1.5 میلیارد تومان است

بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: یکی از مسائل قابل تأمل در کشورمان آن است که 80 میلیون نفر در ایران یارانه می‌گیرند اما این سؤال وجود دارد که چرا باید به این تعداد یارانه داد شود.

وی افزود:‌اگر  یارانه 20 درصد آخر بالاترین دهک درآمدی کشور که حدود 16 میلیون نفر را شامل می‌شود قطع کرده و به 20 درصد پایین‌ترین دهک درآمدی جامعه داده شود عدالت را رعایت کرده‌ایم، ضمن اینکه هیچ اتفاق خاصی برای زندگی پردرآمدهای جامعه رخ نخواهد داد و حتی آنها متوجه نخواهند شد که این رقم از حساب‌شان کم شده است ولی برای خانوارهای آسیب‌پذیر قابل تأمل و قابل توجه خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اجرای این طرح بدون آنکه بودجه و اعتباری برای دولت در بر داشته باشد قابل تحقق است و فقط با یک جابه‌جایی می‌توانیم بخشی از مشکلات خانوارها ضعیف جامعه را حل کنیم.

محبی نجم‌آبادی اظهار داشت: با توجه به اینکه نفت را در یک محدودیت خاص و روزانه 600 هزار بشکه می‌فروشیم و عملاً بیشتر از این نمی‌توان در مورد فروش آن حساب باز کرد و حتی مشکل جابه‌جایی پول در مراودات بین‌المللی داریم باید به سمت اصلاح ساختار و عادلانه کردن منابع برویم.

وی خاطرنشان کرد: بایستی به سمت ایجاد پایه‌های مالیاتی در لایحه بودجه سال 1400 برویم.این در حالی است که دولت مالیات‌های خودروهای لوکس، خانه‌‌های لوکس، عایدی سرمایه و همچنین زمین که برای خیلی از آنها قوانین بسیار جدی و قاطع هم داریم اجرایی نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت احساس می‌کند جماعی از مردم حامی آنان است و با دریافت مالیات و اجرای قانون در این زمینه از ثروتمندان با افت هوادار مواجه خواهند شد و به نظر می‌رسد عده‌‌ای مستضعف فدای عده‌ای ثروتمند شده‌اند.

محبی نجم‌آبادی گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته از تراکنش‌های ثروتمندان در جامعه مشخص شده است که حدود 300 هزار نفر سر‌مایه‌دار ویژه در کشورمان وجود دارند که تراکنش‌های میلیاردی دارند که رقم‌های جابه‌جا شده از حساب آنها میلیاردی بوده و بیش از 1.5 میلیارد تومان هر تراکنش آنها است.

وی افزود: در حوادث و بحران‌های اقتصادی که در کشور رخ می‌دهد به جای آنکه این عدیده قلیل ثروتمند متضرر شوند با افزایش سرمایه آن هم به صورت مستمر مواجه می‌شوند. این در حالی است که نقدینگی موجود در جامعه به نقاط ضعف‌های اقتصادی کشور هجوم می‌برد که می‌توان به مسکن، ارز، سکه و بورس اشاره کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: این عده قلیل 300 هزار نفری دارای رانت اطلاعاتی بعد از ورود به نقاط ضعف‌های اقتصاد کشور و بعد از آنکه نظرها را به سمت خود جلب کردند و قیمت‌ها اوج گرفت ناگهان خود را کنار کشیده و عده‌ای که به دنبال آنها آمده و توانایی مالی کمتری دارند گرفتار از دست رفتن سرمایه‌های خود می‌شوند.

محبی نجم‌آبادی گفت: به راحتی می‌توانیم براساس تراکنش‌های افراد و اطلاعاتی که رد این زمینه جمع‌آوری شده خانه‌ها را رصد کنیم اما به نظر می‌رسد دولت اراده و حذف واسطه‌هایی که مالیات‌گریز بوده و تجارت غیر شفاف داشته و زندگی شان در تاریک‌خانه‌ها قرار دارد را ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا