بازارگردان صندوق پالایش یکم کیست؟/ اختلاف دو وزارتخانه همچنان پابرجاست

به گزارش «نبض‌بانک»؛

باز شدن نماد پالایش یکم یکی از خبرهای خوبی است که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد. اما در صورتی که بازارگردان مناسبی برای این سهم انتخاب نشود ممکن است با مشکل مواجه شود.

 هنوز 4 ماه از زمان آشکار شدن اختلاف وزیر اقتصاد و وزیر نفت درخصوص صندوق پالایش یکم نمی گذرد. روز 19 مرداد سال جاری با چند مصاحبه کوتاه و چند توئیت اختلاف بین این دو وزارتخانه در خصوص واگذاری بخشی از سهام چهار شرکت پتروپالایشگاهی بازار سرمایه را وارد یک اصلاح 45 درصدی کرد تا دود این اختلاف تنها سرمایه سهامداران خرد را از بین ببرد.

پس از پیگیری های متعدد این دو وزارتخانه بالاخره تصمیم گرفتند تا این صندوق را در شهریورماه در قالب همان صندوق‌های ETF واگذار کنند. روز 11 آذرماه نیز این صندوق با 13 درصد سود باز شد.

اما نکته جالب توجهی که در این بین وجود دارد، اختلافی است که هنوز میان این دو وزارتخانه وجود دارد و ممکن است این اختلاف هم پالایش یکم را با چالش جدی مواجه کند و هم کل بازار را دوباره به فاز اصلاح وارد کند.

بازارگردان دارا یکم کیست؟

یکی از تصمیمات مناسبی که طی ماه گذشته توسط سازمان بورس گرفته شد، الزام همه نمادها برای معرفی بازارگردان بوده است. دو نماد دارا یکم و پالایش یکم هم باید برای خود بازارگردان معرفی کنند.

طبق آنچه در اساسنامه صندوق دارا یکم آمده است، خود این صندوق باید مسوولیت بازارگردانی را بر عهده بگیرد. اما منابع لازم برای بازارگردانی این صندوق هنوز مشخص نشده است و تاکنون و طبق ترازنامه این صندوق هنوز سهمی را خریداری نکرده است.

این صندوق از دو بانک و دو بیمه تشکیل شده است و باید یکی از شرکت های زیر مجموعه این بانک ها و بیمه وارد بازارگردانی آن شود.

بازارگردانی پالایش یکم با چه کسی است؟

در صندوق پالایش یکم همین مساله می تواند حادتر باشد. طبق گفته معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی، وزارت نفت وظیفه ای در زمینه سبدگردانی صندوق پالایشی یکم ندارد و تمام اختیارات لازم را به سازمان خصوصی سازی سپرده است.

این موضوع نشان می دهد اختلافی که میان دو وزارتخانه در خصوص مدیریت این صندوق وجود داشت، هنوز برطرف نشده و وزارت نفت که موافق عرضه بلوکی سهام باقی مانده این چهار پتروپالایشگاه داشت، خود را کامل از دخالت در زمینه بازارگردانی خارج کرده است.

اینکه منابع مالی سازمان خصوصی سازی جهت بازارگردانی این صندوق چگونه تامین می شود را باید از مسوولین این سازمان جویا شد. اما اینکه وزارت نفت که تعداد زیادی شرکت دارد و می تواند با منابع موجود در این شرکت ها به راحتی بازارگردانی این صندوق را برعهده بگیرد.

صندوق دارا یکم در حال حاضر به دلیل نداشتن بازارگردان فعال، زیر nav در حال معامله است. این مساله می تواند در خصوص صندوق پالایش یکم هم رخ دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا