امروز، عصرانه ارزی خبرساز در کمیسیون اقتصادی مجلس

امروز، عصرانه ارزی خبرساز در کمیسیون اقتصادی مجلس

به گزارش «نبض بانک»؛ ارز حدود ۲۰ هزار تومانی و سکه ۸ میلیونی در بازار این روزها داد همه را بالا آورده است که چرا قیمت این کالاها روز به روز افزایش می یابد اما کسی پاسخگو نیست. نه نظارتی در بازار وجود دارد و نه تصمیمی برای مهار قیمت ها و ساماندهی بازار از سوی متولیان امر گرفته می شود.

از طرفی تبعات رشد قیمت ارز که به افزایش نرخ کالا و خدمات در بازار منجر می شود نگرانی های فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است اکنون در هر محفل و مجلسی سخن از گرانی ارز و بی توجهی مسئولان به این موضوع به گوش می رسد از مسافران در تاکسی گرفته تا مردم عادی، کاسب های بازار و بازنشستگان بینوایی که خیلی از آنها باید با ماهی معادل قیمت حدود یک ربع سکه طلا حقوق، گذران زندگی کنند.

گرانی دلار به نفع دولت! به زیان مردم
برخی ها معتقدند بی توجهی دولت و در ذیل آن بانک مرکزی در ورود به بازار ارز به دلیل کمبود منابع مالی و کسری بودجه است چرا که گرانی دلار به نفع دولت بوده و دولت از این راه به منابع ملی قابل توجهی می رسد.

عده ای دیگر کمبود منابع ارزی بانک مرکزی در عرضه ارز به بازار برای تعادل قیمت ها را علت دیگر افزایش قیمت ارز در بازار عنوان می کنند و می گویند؛ وقتی بانک مرکزی برای متعادل کردن قیمتها و تامین نیاز متقاضیان، ارزی به بازار ترزیق نمی کند بی شک قیمت ها در بازار افزایش می یابد.

نظر اقتصاددانان نیز در چگونگی افزایش نرخ ارز در بازار و سیاست گذاری مسئولان در مهار قیمت این کالا متفاوت است عده ای عدم ورود بانک مرکزی به بازار نسبت به عرضه ارز را در شرایط کنونی اقتصاد کشور که با کاهش شدید منابع ارزی (فروش نفت، کالاهای صادراتی بسته بودن مرزها ناشی از شیوع ویروس کرونا) روبه رو است را رویکرد درستی می دانند و معتقدند؛ اکنون که بازار تشنه ارز است، عرضه ارز کارساز نیست و سیاست های دیگری برای مهار و جلوگیری از نرخ ارز باید از سوی مسئولان اتخاذ شود.

حساسیت بانک مرکزی در عرضه ارز به بازار یا نبود سیاست گذاری برای مهار قیمتها؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره علت گرانی ارز در بازار و تصمیم گیری برای ساماندهی این بازار، گفت: منابع ارزی کشور به دلیل کاهش صادرات نفتی و غیر نفتی همچنین محدودیت های ترددی حمل و نقل ناشی از بیماری کرونا کم شده است، بنابراین بانک مرکزی نیز با حساسیت منابع ارزی را مدیریت می کند.

مهدی طغیانی با بیان اینکه کاهش تقاضا برای دریافت ارز نیز در بازار با توجه به کاهش مسافرت ها و… کم شده است گفت: درست است که کرونا مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است اما از طرفی با کاهش میزان تقاضای ارز در بازار به نسبت سالهای گذشته مواجه ایم و اگر اکنون مثل سالهای گذشته تقاضا برای ارز بالا بود قیمت ارز خیلی بالاتر از رقم های کنونی می شد.

وی افزود بخش عمده ای از منابع ارزی حاصل از فروش کالاهای صادراتی هنوز به کشور برنگشته است و اگر این ارزها برگردد بی شک بنیه ارزی کشور تقویت و به راحتی می توان برای مهار قیمت ها در بازار تصمیم گری شود.

 صادرکنندگان را با تشویق صادراتی باید مجاب به بازگشت ارز کرد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای ورود ارزهای صادراتی باید صادرکنندگان را به نحوی مجاب به آوردن ارزها به کشور با ایجاد مشوق های صادراتی کند چرا که ایجاد ثبات در بازار ارز نیازمند تقویت منابع ارزی است.

وی توجه به پیمانهای چند جانبه و یا دو جانبه پولی را برای تسهیل مراودات مالی با دنیا مهم عنوان کرد و افزود: دیپلمات اقتصادی برای تسهیل امورات تجاری و مالی کشور با دنیا به خصوص کشورهای همجوار باید قوی عمل کنند چرا که اکنون منابع قابل توجهی ارز در کشور عراق، کره و … وجود دارد اما مشکلات نقل و انتقال باعث شده تا این منابع به کشور برنگردد.

این اقتصاددان افزود: تعدیل تقاضای ارز در کشور اکنون ضروری است و بانک مرکزی باید تصمیمات جدی را برای تامین نیازهای واقعی متقاضیان ارز به کار گیرد.

افزایش قیمت مواد اولیه، کالا و خدمات در کشور با ارز گران
وی به تاثیر گذاری افزایش قیمت ارز در رشد قیمت کالا و خدمات در بازار اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز مشکلات فراوانی را هم برای مردم و هم واردکنندگان ایجاد می کند و این روند باعث پس رفت اقتصادی در بخش تولید به موجب تامین مواد اولیه گران و نیز فشار اقتصادی مضاعف بر مردم می شود که برای حل آن هر چه زودتر باید چاره اندیشی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گرانی دلار حدود ۲۰ هزار تومانی و سکه ۸ میلیونی اشاره کرد و افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس در صدد است تا با دعوت از رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و یا نمایندگان آنها به مجلس علت گرانی ارز و سکه را جویا و برای چاره جویی حل  این موضوع مسئله آنها را مجاب به تصمیم گیری درست و سیاست گذاری کارشناسانه کند تا قیمت ها در بازار مسیر تعادل را درپیش گیرند و رشد قیمت ها را شاهد نشویم.

وی به تشکیل جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس برای تصمیم گیری برای نرخ ارز اشاره کرد و افزود: با تعامل نمایندگان دولت با مجلس بی شک نتایج خاصی حاصل می شود که توجه به تسهیل بازگشت ارز صادراتی یکی از این موضوعات است.

ارز گران اقتصاد کشور را در مسیر خطرناکی قرار داده است
جبارکوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» درباره گرانی ارز و سکه در بازار در هفته های اخیر گفت: زمانی که آقای همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی شد اقدامات وی برای تثبیت نرخ ارز مناسب بود و موج افزایش قیمت ها را تا حدی مهار کرد. قیمت ارز مدت ها ۱۰ تا ۱۱ هزارتومان بود اما حدود شش ماهی است که قیمت ها افزایش یافته است و بانک مرکزی هر چند با محدودیت های مواجه است اما در کنترل قیمت ها ناتوان شده است.

وی افزود: انتظار ما از رئیس کل بانک مرکزی این یود که با تلاطمات ارزی این بانک باسیاست ها و تصمیم گیرهای خاص مانع از افزایش روز افزون نرخ ارز در بازار شود. درست است که با عدم دریافت ارز از خارج مواجه و محدودیت هایی نیز برای کشور ایجاد شده و تصمیم شورای حکام نیز در تلاطمات اقتصادی اثر گذار شده است اما بانک مرکزی نباید این گونه بازار را به حال خود رها کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار ارز اقتصاد کشور و خانوارها را در مسیر خطرناکی قرار داده است، گفت: بخش تولید با افزایش نرخ ارز در کشور دچار مشکل جدی شده و تامین کالا و خدمات برای مردم نیز با افزایش شدید قیمت همراه می کند.

دعوت از مسئولان اجرایی به مجلس برای چارجویی مهار نرخ ارز
وی افزود: با نمایندگان کمیسیونها که به تازگی شکل گرفته است صحبت کرده ایم که مسئولان اجرایی در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و غیره را به مجلس دعوت کنیم و به آنها تذکرهای لازم را بدهیم  تا فکری به حال اقتصاد کشور شود چرا که افزایش قیمت ارز بخش مولد کشور را فلج می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا