تداوم روند صعودی بیت کوین تا چه اندازه محتمل است؟

به گزارش «نبض‌بانک»؛

تغییرات لحظه‌ای قیمت بیت کوین به عوامل زیادی وابسته است، با این حال در این مقاله برخی از این عوامل اساسی که احتمال جهش قیمت بیت کوین در آینده‌ی نزدیک را افزایش داده‌اند مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کم‌تر از یک ماه تا پایان سال ۲۰۲۰ زمان باقی مانده و رمزارز بیت کوین بار دیگر توانسته رکورد‌های قیمت پیشین خود را که تنها در سال ۲۰۱۷ محقق شد، بدست آورد. این رمزارز در ابتدای سال جاری یک روند نزولی بسیار قدرتمند داشت و بخش قابل توجهی از ارزش خود را از دست داد، اما پس از گذشت چند ماه این رویه تغییر کرد و شاهد افزایش پلکانی قیمت BTC بودیم. به هر حال، اکنون کاربران صنعت رمزارز این سوال را مطرح می‌کنند که آیا بیت کوین از نقطه‌ی ۱۰ هزار دلاری به عنوان یک سکوی پشتیبانی استفاده کرده و دوباره جهش قیمت پیدا خواهد کرد؟ و یا تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ بخش قابل توجهی از ارزش خود را از دست می‌دهد؟

پاسخ به این سوالات به چندی عامل مختلف کلیدی بستگی داشته و بسیار فراتر از تجزیه و تحلیل فنی یا تکنیکال می‌باشد؛ به همین دلیل پیگیری اخبار مالی معتبر جهان نزد سرمایه‌گذاران یک امر حیاتی به شمار می‌آید. در این مقاله برخی از این عوامل کلیدی که نشان دهنده‌ی تغییرات آتی بیت کوین در کوتاه مدت هستند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روند چاپ پول در جهان

گزارشی که چندی قبل در رابطه با وضعیت اقتصادی آمریکا منتشر شد حاکی از آن است که «تا پایان سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی می‌شود بانک فدرال رزرو ایالات متحده به واسطه‌ی دلارهای تازه چاپ شده‌ی خود بالغ بر ۳/۵ تریلیون دلار اوراق دولتی خریداری کند، یکی از ابزارهایی که برای کمک به اقتصاد بیمار ایالات متحده در زمان همه‌گیری کووید۱۹ قرار گرفته است». به گفته‌ی تحلیلگران، این افزایش حجم نقدینگی به دلیل چاپ بی‌رویه‌ی دلار جدید توسط بانک مرکزی ایالات متحده باعث شده تا سرمایه‌گذاران به فکر خرید بیت کوین و سایر دارایی‌های رمزارزی باشند.

تاثیر چاپ پول بر بیت کوین

اما در میان این همه دارایی، سرمایه‌گذاران چرا بیت کوین را انتخاب می‌کنند؟ پاسخ بسیار ساده است، به دلیل عرضه و تقاضا. بانک فدرال رزرو آمریکا در کنار سال سایر سازمان‌های دولتی در سراسر جهان، بارها و بارها نشان داده‌اند که برای رفع هرگونه مشگل اقتصادی از طریق افزایش سطح عرضه‌ی اسکناس اقدام خواهند کرد. این افزایش بی‌رویه‌ی عرضه در کنار عدم افزایش تقاضا در نهایت منجر به عواقب شدید اقتصادی خواهد شد.

سرمایه‌گذاران به طور سنتی در برابر این رویکرد بانک‌های مرکزی ثروت خود را به دارایی‌های با ثبات عرضه و تقاضا از جمله طلا، تبدیل می‌کردند. طی یک دهه‌ی گذشته بیت کوین به عنوان یک رقیب جدی برای طلا ظهور کرده است و توانسته ثابت کند که یک پناهگاه ذخیره‌ی ارزش ایمن و قابل تایید است. این درحالیست که مجموع ذخایر بیت کوین همواره ۲۱ میلیون واحد باقی مانده و هرگز تغییر نخواهد یافت.

سطح عرضه‌ی بیت کوین

تقریباً هر ده دقیقه یک بار، یک واحد رمزارز BTC جدید استخراج یا اصطلاحاً ماین می‌شود. این فرآیند توسط یک مرجع متمرکز و با حمایت نیروی انسانی صورت نمی‌گیرد، بلکه یک الگوریتم غیرمتمرکز و کاملاً محاسباتی این وظیفه را برعهده دارد.

روند تولید بیت کوین‌های جدید نیز هر ۴ سال یک بار نصف شده و پاداش بلاک‌ها طی پروسه‌ای به نام «هالوینگ(Halving)» به یک دوم کاهش می‌یابد.

این سیستم به رمزارز بیت کوین یک سطح عرضه و تقاضای قابل پیش‌بینی ارائه می‌کند که از نظر سرمایه‌گذاران ایمان و قابل اعتماد است. آخرین رویداد هالوینگ شبکه‌ی بیت کوین در ماه مارس سال جاری رخ داد و سطح عرضه‌ی بیت کوین از ۱۲/۵ واحد BTC به ۶/۲۵ واحد کاهش یافت. بنابراین بار دیگر با کاهش سطح عرضه مواجه شدیم.

با این حال، به نظر می‌رسد که تقاضا برای خرید بیت کوین طی ماه‌های گذشته افزایش یافته و یا حداقل با افت ناگهانی روبرو نبوده است. این عوامل در ماه‌های ابتدایی پس از هالوینگ باعث شد تا قیمت هر واحد BTC به ۱۳ هزار دلار نزدیک شود، هرچه پس از مدت کوتاهی شاهد اصلاح ارزش بیت کوین و عدم اطمینان در بازار بودیم که در نهایت فشار فروش را افزایش داده و قیمت BTC را به سطوح ۱۰ هزار دلاری بازگرداند.

چاپ پول و همبستگی با بیت کوین

البته باید همواره این موضوع را هم در ذهن داشته باشید که افزایش روند چاپ پول در سراسر جهان، تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر افزایش قیمت بیت کوین خواهد داشت، زیرا بخش قابل توجهی از این اسکناس‌های تازه چاپ شده به بازار بیت کوین سرازیر می‌شود.

خبرگزاری فوبس(Forbes) نیز چندی قبل با انتشار یک مقاله‌ی بلند به شرح هفت عامل اصلی برای خرید BTC توسط شهروندان آمریکایی پرداخت. در این مقاله توضیح داده شده بود که بخش قابل توجهی از کمک‌های مالی دولت به مردم، پس از مدت کوتاهی وارد بازار رمزارز می‌شود؛ به عبارتی مردم با استفاده از چک‌های پرداخت شده به عنوان کمک مالی، برای خرید رمزارز اقدام می‌کنند. این گزارش در حالی منتشر شد که مقامات مالی آمریکا از بررسی لایحه‌ی کمک مالی ثانویه تحت نام «قانون قهرمانان» خبر دادند که طی آن قرار است ۲/۲ تریلیون دلار نقدینگی به بازار آمریکا وارد شود. اگر این قانون تصویب گردد و شهروندان آمریکایی دومین چک کمک مالی خود را دریافت کنند، حتی ممکن است تعداد سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به صنعت رمزارز بیشتر از قبل شود.

از آنجا که سطح عرضه‌ی بیت کوین تا سال ۲۰۲۴ دست‌نخورده باقی خواهد ماند و هر ده دقیقه تنها ۶/۲۵ واحد BTC کشف خواهد شد، به سادگی می‌توان گفت که با عرضه‌ی ثابت در برابر افزایش تقاضا روبرو خواهیم شد؛ رویدادی که به تنها می‌تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین تا ۳۰ هزار دلار و حتی ارقام بالاتر شود.

غیرقابل انکار است که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به طور کلی بر بازار سهام این کشور و حتی بازارهای مالی سراسر جهان تاثیرگذار می‌باشد؛ زیرا در حال حاضر ایالات متحده بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به شمار می‌آید.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار بیت کوین

مقاله‌ای که توسط خبرگزاری CNBC در رابطه با این موضوع منتشر شده، نشان می‌دهد که «بخش اعظم سرمایه‌گذاران(حدود ۹۳ درصد) معتقداند که رقابت بر سر جایگاه ریاست جمهوری آمریکا تاثیر مستقیم بر بازار سهام دارد. علاوه بر این، ۸۴ درصد سرمایه‌گذاران اعلام کرده‌اند که این امر بر روی روند سرمایه‌گذاری آن‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود».

همبستگی سهام و بیت کوین

این درحالیست که می‌دانیم بازار سهام ایالات متحده تاثیر مستقیم بر بازار و قیمت بیت کوین دارد. در این زمینه مقاله‌ی دیگری نیز منتشر شده که غالباً به همبستگی BTC و بازار سهام پرداخته است. در مقاله‌ی ذکر شده این نظریه مطرح شده است که سرمایه‌گذاران با رمزارز بیت کوین مانند یک سهام حوزه‌ی فناوری رفتار می‌کنند. بر همین اساس، اگر بازار سهام ایالات متحده به این باور برسد که پس از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا روند چاپ بی‌رویه‌ی دلار همچنان ادامه یافته و دولت به دنبال ارائه‌ی چک‌های کمک مالی به شهروندان خواهد بود، قطعاً شاهد افزایش قیمت BTC و عبور از مرز ۲۰ هزار دلار خواهیم بود.

با تمام این تفاسیر، اگر بازار سهام به این نتیجه برسد که جو بایدن با کمیته‌ی ملی جمهوری‌خواهان به مشکل برخورده و ارائه‌ی کمک مالی به شهروندان آمریکا از دستور کار خارج شود، ممکن است بازار سهام غرق شده و بیت کوین نیز با تبعیت از آن روند نزولی بزرگی را آغاز کند.

عواملی جهانی همچون چاپ اسکناس و وضعیت ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ بر قیمت لحظه‌ای بیت کوین تاثیرگذار بوده و خواهد بود. به همین دلیل است که دوباره اعلام می‌کنیم، پیگیری روزانه و لحظه‌ای اخبار مالی جهان بسیار مهم است.

منبع: کوینیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا