چرا بانکداری اجتماعی مهم است؟ / مروری بر کتاب «بانک‌های اجتماعی و آینده تامین مالی پایدار»

به گزارش «نبض‌بانک»؛

بانکداری اجتماعی، یک نوع از بانکداری ارزش‌مدار است که در بطن خود علاوه بر تأثیرات اجتماعی و محیط زیستی مثبت، از نظر اقتصادی نیز پایدار است. این گفته‌ای از نویسندگان کتاب «بانک‌های اجتماعی و آینده تأمین مالی پایدار» است. این کتاب توسط اولاف وبر و اسون ریمر در سال ۲۰۱۱ نوشته شده است. وبر دانشیار دانشگاه واترلو در کانادا و ریمر مدیر آموزش و تحقیق «موسسه بانکداری اجتماعی» درآلمان است.

کتاب بانکداری اجتماعی به ارائه نگاهی جامع و مفصل درباره گذشته، حال و آینده بانکداری اجتماعی و پایدار برای محققان، دانشجویان، مخاطبان حرفه‌ای و شاغل در صنعت بانکداری پرداخته است.

این کتاب در سال ۱۳۹۷ توسط نوید خنوه، حسین عنبرستانی، هامون طهماسبی و محمد ملکشاهی ترجمه و با حمایت بانک قرض‌الحسنه رسالت و همکاری پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف و توسط موسسه خدمات فرهنگی رسا منتشر شده است.

کتاب مذکور عناوینی مانند تاریخچه بانکداری اجتماعی، نیاز به بانکداری اجتماعی در اقتصاد عصر کنونی، مسائل ویژه مدیریتی بانک‌های اجتماعی به عنوان یک کسب‌وکار تجاری، محصولات و خدمات بانکداری اجتماعی، تأمین مالی تغییرات از طریق کمک‌های اهدایی، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی بانک‌های اجتماعی و جهت‌گیری‌های مهم برای آینده بانکداری اجتماعی را پوشش می‌دهد. همچنین در این کتاب بسیاری از مثال‌های دنیای واقعی و نیز مصاحبه با نمایندگان بانک‌های اجتماعی نیز ارائه شده است.

در ابتدای این کتاب به این موضوع اشاره شده که اگرچه مفهوم بانکداری اجتماعی، تاریخچه‌ای بلند و موفق دارد، اما هیچگاه به اندازه زمان فعلی و بعد از بحران‌های مالی اخیر، مورد توجه نبوده است. اغلب بانک‌های اجتماعی نه تنها در این بحران‌ها آسیب ندیدند، بلکه قوی‌تر و بزرگ‌تر از قبل نیز شدند و بر خلاف همتایان بانکی خود، هیچکدام نیاز پیدا نکردند که با بودجه‌های دولتی، نجات پیدا کنند. این واقعیت، نه تنها سبب جذب روز افزون مشتریانی می‌شود که به دنبال راه‌هایی امن و خردمندانه برای تجمیع سپرده‌هایشان می‌گردند، بلکه سبب علاقه‌مند شدن بانک‌های رایج به آشنایی با قابلیت‌های رویکردهای اجتماع محورتر در بانکداری نیز شده است.

طبق نوشته مترجمان در مقدمه این کتاب، سال‌های زیادی از تأسیس اولین بانک‌ها می‌گذرد. بانک در ابتدا با هدف سپرده‌گذاری پول و نگهداری سرمایه به وجود آمد، رفته‌رفته بانک‌ها دامنه فعالیت خود را افزایش دادند و کارکردهای دیگری برای بانک ایجاد شد. از سوی دیگر، به موازات گسترش اثرگذاری بانک‌ها بر جامعه، انتظارات جدیدی نیز از آنها شکل گرفت. این انتظارات، به موازات افزایش مطالبات از بنگاه‌های اقتصادی برای توجه به جامعه و توسعه پایدار پدید آمدند.

آنها مفهوم بانکداری اجتماعی را اینگونه بیان کرده‌اند: «بانکداری اجتماعی یا بانک اجتماعی، از مفاهیمی است که در نتیجه تحولات در نگاه به بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و نیز مهم شدن موضوع توسعه پایدار، شکل گرفته است. در سطح بین المللی، این مفهوم با سرعت بالایی در حال رشد و گسترش است و هر ساله مقالات فراوانی در این زمینه منتشر می‌شوند و همچنین نمونه‌های عملیاتی موفق جدیدی در کشورهای مختلف در رابطه با آن پدید می‌آیند. اگرچه در کشور خودمان نیز بعضاً در تبلیغات بانک‌ها از عبارت بانکداری اجتماعی استفاده می‌شود، اما واقعیت این است که برداشت درست و مرتبطی از این مفهوم در بین اغلب مؤسسات استفاده کننده از این مفهوم در ایران وجود ندارد.»

برای دیدن کتاب‌های متنوع‌تر در حوزه بانکداری و فناوری‌های مالی می‌توانید به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا