کووید ۱۹ چگونه باعث از بین رفتن پول نقد شد؟

به گزارش «نبض‌بانک»؛

حتی قبل از همه‌گیری کوویدـ۱۹ نیز افراد از پرداخت‌های نقدی دوری می‌کردند، اما بعد از این همه‌گیری، آنها شاید دیگر هرگز به سمت پرداخت‌های نقدی نروند

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۹ / فدرال‌رزرو در ماه مارس اسکناس‌هایی که از آسیا آمده بودند را قرنطینه کرد. آنها می‌خواستند با این کار از مردم آمریکا در برابر ویروس کرونا محافظت کنند، غافل از آنکه هیچ نیازی به انجام این کار نبود. قبل از ویروس کرونا استفاده از پول نقد به خودی خود کاهش پیدا کرده بود و ویروس کرونا باعث تشدید این مسئله شد. با شیوع همه‌گیری، مردم آمریکا در خانه قرنطینه شدند و بعد از آن هم ترس از بیماری باعث شد فاصله اجتماعی را رعایت کنند و از تبادل اسکناس پرهیز کنند. به گزارش شرکت تحقیقاتی MoffettNathanson در فصل دوم همه‌گیری میزان برداشت از دستگاه خودپرداز تا ۱۲ درصد کاهش یافت.

پرداخت‌های دیجیتالی جای پرداخت‌های نقدی را گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که نرخ برداشت از دستگاه‌های خودپرداز هیچ‌گاه به حالت سابق برنمی‌گردد. در واقع، افزایش پرداخت‌های دیجیتال یکی از عواقب همه‌گیری ویروس کرونا بود که تا مدت‌ها (حتی بعد از کشف واکسن) نیز باقی می‌ماند. این موضوع برای شرکت‌های پرداخت فناوری‌محور فرصت‌های چشم‌گیری را به وجود می‌آورد.

موضوع فقط این نیست که اقتصاد فیزیکی به سمت فضای آنلاین رفته باشد. در واقع، رفتار مشتری و کسب‌وکارها نیز دارند همراه با این اتفاق تغییر می‌کنند و این تغییر به احتمال زیاد دائمی خواهد بود. افراد نسل هزاره که قبل از ویروس کرونا هم از پول نقد بیزار بودند، با شرایط فعلی دیگر هیچ‌وقت دست به پول نقد نمی‌زنند. آنها حتی برای پرداخت پول غذا هم از نرم‌افزار ونمو استفاده می‌کنند. میلیون‌ها نفر از افراد مسنی که در خانه قرنطینه شده‌اند، برای اولین‌بار هیچ پول نقدی در دست ندارند.

مغازه‌های خرده‌فروشی و رستوران‌ها شروع به توسعه کانال‌های فروش آنلاین کرده‌اند و تمام دولت‌های سطح جهان برای تخصیص بودجه به کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان از کارت بانکی استفاده می‌کنند. در خارج از آمریکا نیز وضع به همین منوال است. کشور چین دارد به‌سرعت به کشوری غیرنقدی تبدیل می‌شود و سوئد به‌زودی اولین کشور غیرنقدی جهان خواهد شد. در نتیجه این اتفاقات، شرکت استرایپ (شرکت خدمات پرداخت فناورانه‌ای که ۳۶ میلیون دلار ارزش دارد) امروزه به یکی از جنجالی‌ترین استارت‌آپ‌های سیلیکون‌ولی تبدیل شده است.

در وال‌استریت نیز روندهای مشابهی دیده می‌شود. شرکت‌های پرداخت دیجیتال از جمله پی‌پال هلدینگز (PYPL) و اسکوئر (SQ) در سال ۲۰۲۰ بهترین عملکرد و بیشترین ارزش را داشته‌اند. افزایش قیمت‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت این سهام را تحت فشار قرار دهد و جلوی افزایش قیمت بیشتر را بگیرد، اما سرمایه‌گذارانی که دید بلندمدت دارند، هنوز فرصت ورود به این حوزه را دارند. «لیسا الیس»، مدیر واحد پرداخت‌ MoffettNathanson می‌گوید: «شاید قیمت سهام در این لحظه کمی ثابت بماند، اما میزان تجارت الکترونیکی و تغییرات بانکداری دیجیتال در آینده از آنچه تصورش را می‌کنیم، بیشتر خواهد شد.»

به گزارش فدرال‌رزرو (در نظرسنجی سالانه «انتخاب نحوه پرداخت مشتری»)، حدود ۲۶ درصد از پرداخت‌های آمریکا در سال ۲۰۱۹ به‌صورت نقدی انجام گرفته که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ (که ۳۱ درصد بود) تا حدودی کاهش داشته است.

در ماه مه ۲۰۲۰، فدرال‌رزرو اعلام کرد که بعد از همه‌گیری، افراد پول نقد بیشتری نزد خودشان نگه می‌دارند و افراد کمتری پول‌شان را خرج می‌کنند. حدود دوسوم شرکت‌کنندگان نظرسنجی گفته‌اند که از دهم مارس تا اوایل ماه مه ‌هیچ پرداخت نقدی انجام نداده‌اند و این یعنی پول نقد دست به دست نمی‌شود.

همان‌طور که میزان پرداخت‌های نقدی کاهش پیدا می‌کنند، استفاده از پی‌پال روزبه‌روز در حال افزایش است. قیمت سهام پی‌پال که اخیراً ۱۷۶ دلار بوده است، در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۹ برابر خواهد شد. با این حال، تحلیلگران روز‌به‌روز درصد بیشتری را برای افزایش این سهام تخمین می‌زنند. آن‌طور که الیس می‌گوید، احتمال اینکه درآمد پی‌پال در آینده افزایش پیدا کند، خیلی بیشتر از احتمال کاهش آن است. او انتظار دارد که سهام این شرکت تا سال آینده به ۲۲۰ دلار برسد. شرکت اسکوئر نیز از این روندهای پرداخت دیجیتال منفعت زیادی به دست آورده است، ولی ارزش‌گذاری این شرکت کار سخت‌تری است. به‌دنبال رشد ۱۳۳درصدی که این شرکت در سال ۲۰۲۰ داشته است، اکنون قیمت سهامش ۱۲۱ برابر قیمتی است که برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شد.

شبکه‌های بزرگ کارت اعتباری مانند ویزا (V) و مسترکارت (MA) ممکن است در ماه‌های آتی سود بیشتری داشته باشند. سهام آنها در سال ۲۰۲۰ تنها حدود ۱۵ درصد رشد داشته که از متوسط درآمد سالانه‌شان (۲۵ تا ۳۰ درصد) بسیار کمتر است. این یعنی تعداد تراکنش‌ها در شبکه‌های کارت اعتباری پس از شیوع ویروس کرونا کمتر شده است. طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، درآمد این شرکت‌ها رو به کاهش است و بنابراین ضرایب نسبی کوتاه‌مدت آنها افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال، شبکه‌های کارت اعتباری از کاهش پول نقد سود می‌برند و از آنجایی که این شرکت‌ها به‌نوعی عامل اتصال سیستم‌های پرداخت مختلف هستند، ارزش شبکه‌هایشان رو به افزایش است. ویزا و مسترکارت هر دو به حوزه‌های پررشدتر از جمله پرداخت‌های همتابه‌همتا (P2P)، کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) و پرداخت‌های بین‌مرزی روی آورده‌اند.

میباخ می‌گوید: «هرچه تقاضای مشتری بیشتر می‌شود، پذیرنده‌های بیشتری شروع به ارائه قابلیت پرداخت الکترونیکی می‌کنند و هرچه تراکنش‌های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، تقاضا برای آنالیتیکس داده و امنیت سایبری نیز بیشتر می‌شود.»

در این میان، شرکت‌های پشت صحنه‌ای هم وجود دارند که کمتر در مرکز توجه قرار دارند، اما برای آینده صنعت پرداخت بسیار مهم هستند. شرکت خدمات اطلاعات «فیدلیتی‌نشنال» (FIS) و سازمان «گلوبال‌پیمنت» (GPN) هر دو دستاوردهای بزرگی در سال گذشته داشته‌اند. شرکت فیدلیتی‌نشنال «ورلدپی» را خریداری کرد و شرکت گلوبال‌پیمنت با «خدمات سیستم توتال» ادغام شد. این مسئله باعث افزایش مقیاس، دسترسی جهانی و تنوع بیشتر محصولات‌شان شد. هر دوی این شرکت‌ها اکنون پرداخت‌های صادرکنندگان کارت را پردازش می‌کنند و در عین حال خرده‌فروشان آنلاین و فیزیکی را به شبکه‌های کارت اعتباری و بانک‌ها متصل می‌کنند.

قیمت سهام فیدلیتی‌نشنال و گلوبال‌پیمنت ۲۷ برابر درآمدهای سال ۲۰۲۰ شده (این عدد از ضریب سهام شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی از جمله پی‌پال یا اسکوئر بسیار کمتر است و در مقایسه با ویزا و مسترکارت حداقل ۳۳ درصد کمتر است.

«دیو الیسون»، مدیر صندوق مالی هنسی لارج کپ (Hennessy Large Cap Financial)، سهام شرکت‌های خدمات مالی را از پورتفوی خود خارج کرده و آن را به سمت صنعت پرداخت و فین‌تک سوق داده است. او می‌گوید: «این شرکت‌ها در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند به رشد خود ادامه دهند و در صنعتی که سایر گزینه‌ها دیگر جذابیتی ندارند، سهمی پیدا کنند.»

الیسون که مدت‌هاست روی سهم‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کرده، می‌گوید که از مدل‌های خدمات مالی مبتنی بر سپرده و وام‌دهی ناامید شده: «من شرکت‌هایی که به جای خریدوفروش پول باعث گردش پول می‌شوند را دوست دارم. شرکت‌های بزرگ فناوری همچنان در صنعت پرداخت فعالیت خواهند داشت؛ چراکه آنها مهارت‌های برنامه‌نویسی و توانایی پیاده‌سازی الگوریتم‌های مختلف را دارند. پس اگر شما بانکی کوچک یا متوسط هستید، هیچ شانسی برایتان باقی نمی‌ماند.»

قیمت شرکت‌های فین‌تک در حال حاضر بسیار زیاد است، اما این ضریب‌ها ارزش کسب‌وکارهای پررشد در وضعیت کم‌رشد را نشان می‌دهند. همان‌طور که الیسون اشاره می‌کند؛ «قیمت سهام آمازون حدود ۲۳ سال است که گران است، ولی ارزش سرمایه‌گذاری را داشته است.»

یکی دیگر از مسائلی که باعث رشد این کسب‌وکارها می‌شود افراد مسن آمریکایی هستند که برای اولین‌بار در عمرشان بدون پول نقد خریدوفروش می‌کنند؛ چراکه شیوع ویروس کووید۱۹ عادت‌هایشان را تغییر داده است. پی‌پال می‌گوید که این افراد پررشدترین پایگاه کاربران‌شان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، این افراد نسبت به نسل‌های جوان‌تر تراکنش‌های بسیار چشم‌گیرتری را انجام می‌دهند. «برایان کین»، تحلیلگر بانک دویچه که توصیه به خرید سهام پی‌پال کرده و قیمت هدف آن را ۲۳۴ دلار اعلام کرده، می‌گوید: «در چند ماه اخیر پذیرش تجارت الکترونیکی و سیستم‌های پرداخت با موبایل بسیار افزایش یافته و علاوه بر آن، کاربران جدیدی را به خود دیده است.»

طبق مقاله‌ای که هفته‌نامه بارونز در مه ۲۰۱۹ منتشر کرده بود، مسترکارت، ویزا و پی‌پال هر سه از شاخص S&P500  عملکرد بهتری داشته‌اند. بنابراین، روندهایی که ما به آنها اشاره کردیم تنها باعث تسریع این موضوع شده‌اند. از آنجایی که امروزه افراد در خانه‌هایشان کار می‌کنند، بیشتر خریدها به‌صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود. همچنین، خریدهای حضوری بیشتر از طریق روش‌های غیرتماسی، از جمله کارت‌‌های بانکی و کارت‌های اعتباری (که از تراشه‌های بی‌سیم ساخته شده‌اند) صورت می‌گیرند.

سقوط پول نقد در زمان کوویدـ۱۹

سهولت استفاده از این روش‌ها باعث شده افراد انگیزه بیشتری برای کنار گذاشتن پول نقد پیدا کنند. به گزارش جی‌پی مورگان روی‌آوردن به کارت‌های غیرتماسی تعداد تراکنش‌های کارتی را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. در این میان، فروشگاه‌های خواربارفروشی، رستوران‌ها و کسب‌وکارهای دیگری که سعی دارند در زمان فاصله‌گذاری اجتماعی مشتریان خود را حفظ کنند، سفارش‌های بیشتری را به‌صورت آنلاین ثبت می‌کنند و به همین خاطر از پول نقد استفاده‌ای نمی‌کنند. انتظار می‌رود فروش‌های الکترونیکی تا سال آینده ۱۰ درصد افزایش پیدا کنند. از آنجایی که خرید آنلاین در آمریکا تنها ۸.۹ درصد کل خریدهای خرد را دربر می‌گیرند، هنوز فضای زیادی برای افزایش این نوع فروش وجود دارد (این در حالی است که در کشور چین ۲۳ درصد خرده‌فروشی‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود).

یکی از جنجالی‌ترین سهام‌ شرکت‌های تجارت الکترونیکی امسال شاپیفای (SHOP) است؛ پلتفرمی که به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد ویترین‌های آنلاین ایجاد کنند، فروش‌های خود را پیگیری کنند و محصول‌شان را برای مشتری ارسال کنند. شاپیفای که در ازای این قابلیت‌ها از کاربران خود هزینه ماهانه دریافت می‌کند، به‌نوعی سوار بر موج تجارت الکترونیکی شده و از آن سود بسیاری کسب می‌کند. درآمد این شرکت در سه ماه اخیر دوبرابر شده و به ۷۱۴ میلیون دلار رسیده است. با این حال، درآمد امسال این شرکت ۳۹۴برابر بیشتر از درآمدی بوده که برای سال آینده‌اش پیش‌بینی می‌شد. در نتیجه انتظار می‌رود که ارزش سهام آن در آینده چندین‌برابر شود. به‌علاوه، این شرکت ۱۰۵ میلیارد دلار سرمایه بازار دارد که از کل سرمایه بازار شرکت‌های تجارت الکترونیکی همچون ئی‌بی (EBay)، اتسی (ETSY)، وی‌فیر (W) بیشتر است.

دلیل موفقیت شاپیفای نیز همان روندهایی است که برای شرکت‌های پرداخت به وجود آمده است. در واقع، در مقایسه با دیگر شرکت‌های فناوری، ویروس کوویدـ۱۹ برای این صنعت نوعی فرصت به وجود آورده است.

در حالی که تجارت الکترونیکی گسترش پیدا کرده، اینکه مشتریان نمی‌توانند در مکان‌های فیزیکی حضور پیدا کنند، باعث شده میزان تراکنش‌ در شبکه‌های کارتی کاهش یابد. بنابراین انتظار می‌رود که امسال هم ویزا و هم مسترکارت با کاهش درآمد روبه‌رو شوند و این افت درآمد، اولین افت درآمد آنها به‌عنوان یک شرکت‌ عمومی خواهد بود.

پردازنده‌های پرداخت نیز به‌دلیل عدم حضور مشتریان در فروشگاه‌های فیزیکی تحت فشار هستند. با اینکه امسال حجم پرداخت‌ها کاهش یافته، اما انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۱ دوباره افزایش پیدا کند. بازار موجود برای این کار بسیار بزرگ است؛ در سال ۲۰۱۹، از بین ۳۳.۲ تریلیون دلار خرید مشتریان (در کل دنیا)، ۱۵.۷ تریلیون دلار آن مربوط به پرداخت‌های دیجیتال بوده است.

در آمریکا نیز پرداخت‌های دیجیتال حدود ۶۸ درصد کل خریدهای مشتریان را دربر می‌گیرد و هر سال بر این میزان اضافه می‌شود. حال اگر تراکنش‌های کسب‌وکار، تبادلات همتابه‌همتا و انواع دیگر پرداخت را نیز محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که این بازار از آن هم بزرگ‌تر می‌شود.

«گری نورکراس»، مدیرعامل فیدلیتی‌نشنال می‌گوید با وجود همه‌گیری، تغییر ساختاری به سمت پرداخت‌های الکترونیکی چندین سال از حد انتظار جلو افتاده است. به گفته او؛ «استفاده از پول نقد کاهش چشم‌گیری را تجربه کرده است.»


نقش‌آفرینی کاملاً دیجیتال


پی‌پال موفق‌ترین شرکت در زمینه تحول دیجیتال بوده است. اقتصاد کنونی باعث شده در سه‌ماهه دوم حدود ۲۱.۳ میلیون حساب کاربری به این پلتفرم اضافه شود که این میزان ۱۳۷ درصد بیشتر از سال گذشته است. این افزایش کاربر باعث شد که این شرکت در انتهای سه‌ماهه دوم ۳۴۶ میلیون حساب کاربری فعال داشته باشد. «دنیل شولمن»، مدیرعامل پی‌پال اخیراً گفته است: «در تمام صنایع، جهان از حالت فیزیکی خود خارج شده و به سمت دیجیتالی‌شدن می‌رود. پذیرنده‌ها در حال پیاده‌سازی استراتژی اول‌ـ‌‌دیجیتال هستند و تمام این مسائل باعث می‌شوند با سرعت بیشتری به جلو حرکت کنیم.»

پی‌پال، جزء اولین خدمات پرداخت آنلاینی بود که با روی کار آمدن ئی‌بی رشد پیدا کرد و با معرفی زوم (Xoom) وارد حوزه انتقال پول‌های برون‌مرزی شد؛ این پلتفرم در پرداخت‌های همتابه‌همتای ونمو نقش مهمی را ایفا می‌کند و بیش از ۶۰ میلیون حساب کاربری دارد. به‌علاوه، هر روز پذیرنده‌های آنلاین بیشتری در این سیستم ثبت‌نام می‌کنند که شامل ۷۹ درصد از بهترین خرده‌فروش آنلاین (جزء ۵۰۰ خرده‌فروش برتر) می‌شوند. بعد از پی‌پال، دومین سیستم پرداخت پرطرفدار آمازون‌پی است که ۱۴ درصد از این پرداخت‌ها را به خودش اختصاص می‌دهد.

طبق پیش‌بینی وال‌استریت، درآمد و سود هر دوی این پلتفرم‌ها امسال تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و فروش آنها به ۲۱.۳ میلیارد دلار می‌رسد. تحلیلگران چنین رشدی را در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده‌اند. سهام این دو شرکت در ۱۲ ماه اخیر حدود ۱۸۱ دلار افزایش داشته است.

الیس در MoffettNathanson می‌گوید: «اینکه چنین رشد خارق‌العاده‌ای چقدر پایدار باقی بماند، بحث‌برانگیزترین موضوع مربوط به سهام است.»

با این حال، پی‌پال همیشه یکی از اولین انتخاب‌های الیس است. بخشی از این انتخاب به این خاطر است که پی‌پال همیشه جریان‌های درآمدی جدیدی ایجاد می‌کند. یکی از این حوزه‌ها، پلتفرم پول آنی پی‌پال به نام «هایپر والت» است که شرکت‌هایی همچون «اوبر»، «دور دش» و «اتسی» از آن استفاده می‌کنند تا به حساب وندورها یا پیمانکاران پول واریز کنند.

«جیسون کوبفربرگ» (Jason Kupferberg)، تحلیلگر بانک آمریکا، اخیراً توصیه خود مبنی بر خرید سهام پی‌پال را تکرار کرد و گفت روند افزایشی تجارت الکترونیکی همواره ادامه دارد و این شرکت در حال سرمایه‌گذاری برای تغییر به سمت پرداخت‌های دیجیتال است.

او می‌گوید سود عملیاتی پی‌پال در حال افزایش است و از آنجایی که «هیچ شرکت دیگری چنین شبکه بزرگی ندارد» اوضاع به همین منوال پیش خواهد رفت. ارزش هدفی که او برای سهام خود مشخص کرده است (۲۳۵ دلار) نشان می‌دهد که رشد آن از میزانی که برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی شده بود، ۳۸ برابر بیشتر است.

افزایش ارزش خرید

شبکه‌های کارتی


ویزا و مسترکارت در اقتصاد جهانی فعالیت‌های گسترده‌تری دارند و به همین خاطر، کسب‌وکار آنها به واسطه همه‌گیری کرونا رشد نکرده است. ویزا اعلام کرد که در مقایسه با سال پیش، درآمدهای مربوط به سفرهای بین‌المللی‌اش در ماه آگوست ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده، ولی مرزها دوباره باز شده‌اند و اوضاع رو به بهبود است و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را مشاهده می‌کند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که امسال، درآمد ویزا تا پنج درصد و درآمد مسترکارت هفت درصد کاهش پیدا کند.

این کاهش درآمدها باید موقتی باشند. بهبود اقتصاد جهانی و اوضاع سفر باید حجم تراکنش‌های کارتی را در سال آینده افزایش دهند. الیس پیش‌بینی می‌کند که حجم تراکنش‌های پرداخت در سال ۲۰۲۱ به‌طور تقریبی ۱۴ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این میزان حتی از رشد ۱۰درصدی تراکنش‌ها از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ نیز بیشتر است.

علاوه بر این، ویزا جریان‌های درآمدی دیگری در حوزه‌هایی مانند پرداخت‌های همتابه‌همتا دارد و خدماتی که به بانک‌ها ارائه می‌دهد (از جمله آنالیتیکس و امنیت پیشرفته) را گسترش داده است. همچنین، این شرکت باید از خرید مالکیت شرکت «پلید» (Plaid) سود ببرد (پلید نوعی شبکه مالی است که به‌منظور خریدوفروش سهام حساب‌های بانکی، مشتری را به اپلیکیشن‌هایی مانند ونمو و رینهود متصل می‌کند). الیس به‌خصوص در مورد «ویزا دایرکت» (پلتفرمی که به اپلیکیشن‌هایی مانند کش‌اپ اسکوئر و انتقال پول‌های بین‌مرزی کمک می‌کند) بسیار خوش‌بین است. او می‌گوید ویزا دایرکت «پلتفرم بسیار تحول‌آفرینی است»؛ زیرا قرار است جایگزین دسته‌چک، پول نقد و سیم‌‌کارت شود.

«وسنت پرابو» (Vasant Prabhu)، مدیر مالی ارشد و معاون رئیس شرکت ویزا در مصاحبه با روزنامه بارونز می‌گوید: «در تمام طول تاریخ پول فقط از یک طرف، یعنی از مصرف‌کننده به پذیرنده جریان پیدا می‌کرد، اما در حال حاضر، ما می‌توانیم عملیات پرداخت پذیرنده‌ها به مشتریان، پرداخت کسب‌وکارها و دولت‌ها به مشتریان، انتقال وجوه بین‌المللی و پرداخت‌های مربوط به بیمه و حوزه‌های درمانی را نیز پردازش کنیم. همچنین، با وجود ویزا دایرکت شاهد افزایش چشم‌گیری در این حوزه‌ها هستیم. به عقیده ما، این موضوع در طولانی‌مدت فرصت بسیار بزرگی به حساب می‌آید.»

بنا بر پیش‌بینی الیس، سهام شرکت ویزا (که در حال حاضر ۲۰۵ دلار است) به ۲۵۰ دلار می‌رسد که تقریباً ۳۷ برابر درآمدهای آتی می‌شود. این میزان نسبت به ضریب فعلی که ۳۵ برابر است کمی بیشتر است. این نسبت قیمت به درآمد، در مقایسه با یک بازار وسیع‌تر به نظر گزاف می‌آید، ولی اگر سابقه درآمدهای ویزا و رشد درآمد ثابت آن (که حدود ۱۹ درصد سود سالانه و حدود ۷۰ درصد سود عملیاتی است) را در نظر بگیریم، این میزان منطقی به نظر می‌رسد.

مسترکارت هم باید با حرکت به سمت تراکنش‌های کسب‌وکارها و دیگر جریان‌های پرداخت، از چنین شرایطی سود ببرد. میباخ، مدیرعامل منتخب مسترکارت، می‌گوید درآمدهای مربوط به تجارت الکترونیکی بین‌مرزی در مسترکارت تاکنون تغییری نکرده است. در زمینه بهبود اقتصادی صنعت سرگرمی و سفر، اروپا از همه موفق‌تر بوده و به عقیده میباخ، به محض آنکه سفرهای جهانی بیشتر شوند، اوضاع بهتر هم می‌شوند.

او در ادامه می‌گوید: «در آینده نزدیک، افراد می‌خواهند این مدت‌زمان ازدسته‌رفته را جبران کنند و به دیدار خانواده و مشتریان‌شان بروند. ما فکر می‌کنیم افزایش این سفرها محرک فوق‌العاده‌ای برای ما به حساب بیاید، اما رسیدن به آن نقطه کمی زمان می‌برد.» او همچنین اشاره می‌کند که شرکت مسترکارت خواستار خرید و جذب شرکت‌های بانکداری باز، پرداخت‌های آنی و امنیت سایبری است. هیچ‌یک از این کسب‌وکارها به اندازه پردازش تراکنش‌های کارتی سودآور نیست، اما «هدف از جذب این شرکت‌ها تنها کسب توانایی آنها نیست. در واقع ما می‌خواهیم با خرید شرکت‌های دیگر باعث افزایش مقیاس و دسترسی جهانی مسترکارت بشویم.»

«اریک واسرستورم»، تحلیلگر شرکت UBS می‌گوید این دو محرکه (افزایش مقیاس و دسترسی جهانی) باعث افزایش قیمت سهام مسترکارت در آینده می‌شود و پتانسیل بیشتر شدن حاشیه سود آن را افزایش می‌دهد. این شرکت سال‌ها در زمینه خدمات مالی، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده و این موضوع باعث کاهش حاشیه سود آنها شده است. با این حال، او می‌گوید به محض آنکه کسب‌وکارها بزرگ‌تر ‌شوند، فشار بر حاشیه سود باید از بین برود. درست است که این موضوع یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، اما حاشیه سود عملیاتی ۵۹درصدی مسترکارت نسبت به حاشیه سود ویزا خیلی کمتر است. اریک می‌گوید: «در آینده نزدیک، مسترکارت حاشیه سودش را افزایش می‌دهد و خیلی سریع رشد می‌کند.»

قیمتی که او برای این شرکت در نظر گرفته، ۳۶۷ دلار یا هشت درصد بیشتر از ارزش سهام کنونی آن است.


پردازنده‌های پرداخت


اگر در صنعت، سهام ارزان‌قیمتی وجود داشته باشد، سهام بخش پردازش پرداخت است. شرکت فیدلیتی‌نشنال و گلوبال‌پیمنت؛ هر دو به‌دلیل رکود وضعیت خرده‌فروشی (به‌خصوص بین کسب‌وکارهای کوچک و رستوران‌ها) با افت درآمد مواجه شده‌اند.

قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، سرمایه‌گذاران بر سهام متکی بودند و سعی می‌کردند با استفاده از هم‌افزایی‌های ادغام، درآمد خود را افزایش دهند. این کار باعث می‌شد هم ارزش شرکت و هم حاشیه سود آن، در اثر پرداخت بدهی‌ها و جذب شرکت‌های دیگر افزایش یابد. به گفته الیس، هم‌افزایی‌های هزینه به همان صورت باقی مانده‌اند، اما رشد شرکت دیگر مانند سابق نیست.

گلوبال‌پیمنت و فیدلیتی‌نشنال هنوز ستون‌فقرات فناوری برای بانک‌ها و پذیرنده‌ها به حساب می‌آیند و از این راه درآمد پایداری به دست می‌آورند. در نتیجه، کسب‌وکاری که این دو شرکت را خریداری می‌کند، باید با بهبود وضعیت خرده‌فروشی به سود برسد.

پس از عقد قرارداد با ورلدپی، شرکت فیدلیتی‌نشنال باید شتاب سابق خود را به دست بیاورد. این خرید ۴۸ میلیارد دلاری باعث پیشرفت ناگهانی فیدلیتی‌نشنال شد و سازمانی را که قبلاً تنها یک شرکت پردازنده بانک بود، به شرکتی تبدیل کرد که حضور بین‌المللی بیشتری دارد، تجارت الکترونیکی انجام می‌دهد و مالکیت پذیرنده‌های دیگر را خریداری می‌کند. ورلدپی سالانه ۴۰ میلیارد تراکنش را پردازش می‌کند که این تراکنش‌ها به ۱۲۰ ارز مختلف انجام می‌شوند. پرداخت برای دیزنی‌پلاس (خدمات استریمینگ جدید) اکنون از طریق فیدلیتی‌نشنال انجام می‌شود. «نورکراس»، مدیرعامل این شرکت می‌گوید فیدلیتی‌نشنال کسب‌وکار دیزنی‌پلاس را به‌دلیل پلتفرم جهانی ورلدپی و توانایی‌های آن در تجارت الکترونیکی خریداری کرد.

به گفته او؛ «وقتی می‌خواهید در چندین منطقه از جهان فعالیت داشته باشید، باید بتوانید تجربه کاربری خوبی برای مشتریان‌تان به وجود آورید و این کار بسیار دشواری است. شرکت فیدلیتی‌نشنال درست در همین نقطه خودش را از دیگران متمایز می‌سازد.»

حجم تراکنش‌های فیدلیتی‌نشنال در خرده‌فروشی‌های فیزیکی در حال کاهش است، اما نورکراس می‌گوید تعداد این تراکنش‌ها در ماه آوریل در کمترین حالت خود بوده و اکنون، در برخی بخش‌ها از جمله خواربارفروشی، فست‌فود و مخارج دارویی پیشرفت‌هایی را مشاهده می‌کنیم. به عقیده او؛ «به محض اینکه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت سر بگذاریم، حجم تراکنش‌ها به حالت اولیه خود بازمی‌گردند و حتی از قبل هم بیشتر می‌شوند.»

یکی دیگر از حوزه‌هایی که فیدلیتی‌نشنال به کمک آن رشد می‌کند، ارائه خدمات بانکی است. این شرکت در واقع در حال تبدیل‌شدن به پلتفرمی مبتنی بر ابر است و از این طریق، به بانک‌های کوچک و متوسط کمک می‌کند تا با رقبای بزرگ و شرکت‌های تازه‌تأسیس دیجیتال رقابت کنند.

تحلیلگر شرکت Canaccord Genuity، «جوزف وفی» که خرید سهام این شرکت را توصیه می‌کند، می‌گوید: «آنها دارند درست در خلال بحران کوویدـ۱۹ بانک‌ها را ثبت‌نام می‌کنند و این فوق‌العاده است.»

انتظار می‌رود فیدلیتی‌نشنال تا سال آینده هشت درصد افزایش درآمد داشته باشد و آن را به ۱۳.۷ میلیارد دلار برساند. صرفه‌جویی که در هزینه‌های ادغام با شرکت ورلدپی صورت گرفته، همچنین به این شرکت کمک می‌کند تا درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (یا Ebitda) خود را تا ۱۷ درصد افزایش دهد و آن را به ۶.۲ میلیارد دلار برساند. به عقیده وفی، قیمت سهام فیدلیتی‌نشنال به ۱۷۸ دلار خواهد رسید که نسبت به قیمت اخیر آن (۱۴۹ دلار) بسیار بیشتر است.

سال گذشته، گلوبال‌پیمنت شرکت خدماتی «توتال‌سیستم» را به ارزش ۲۵ میلیارد دلار خریداری کرد و این بزرگ‌ترین ادغام آن بود. این قرارداد، باعث افزایش مقیاس گلوبال‌پیمنت می‌شود و آن را به پردازنده‌ای سراسری برای بانک‌ها و پذیرنده‌‌ها تبدیل می‌کند. در حال حاضر گلوبال‌پیمنت تراکنش‌های ۱۳۰۰ شرکت مالی را پردازش می‌کند و تعداد مشتری‌هایش نسبت به قبل از ادغام (که تنها ۵۰۰ شرکت مالی بودند) به‌شدت افزایش یافته است. این شرکت اخیراً با خدمات وب آمازون شروع به همکاری کرده تا بتواند تمام خدمات پرداخت و فروش آنها را در یک پلتفرم مبتنی بر ابر توزیع کند. «جفری اسلون»، مدیرعامل گلوبال‌پیمنت می‌گوید: «به عقیده ما این شراکت اندازه بازاری که به آن دسترسی داریم را سه‌برابر می‌کند.»

در فصل دوم سال، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، تعطیلی کسب‌وکارهای کوچک و در نتیجه کاهش میزان فروش، درآمد پذیرنده گلوبال نیز ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد، اما این شرکت به اندازه شبکه‌های کارتی تحت تأثیر حوزه‌های به‌شدت آسیب‌دیده (از جمله صنعت سرگرمی و سفرهای هوایی) قرار ندارد. به همین خاطر کاهش چشم‌گیری در کل درآمدش دیده نشده است.

حدود ۶۰ درصد از درآمد گلوبال‌پیمنت از طریق هزینه‌های فناوری تأمین می‌شوند که در مقایسه با تراکنش‌های مشتری، این بخش همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اسلون می‌گوید: «ما از چیزی که تصورش را می‌کردیم، وضعیت بهتری داریم و همواره به سمت بهبودی بیشتر می‌رویم. به‌علاوه، تاکنون هیچ تأثیری از مناطق قرمز شیوع در آمریکا، یا بازارهای جهانی باز ندیده‌ایم.»

«دیوید توگات»، تحلیلگر Evercore ISI، عقیده دارد قیمت سهام این شرکت به ۲۵۳ دلار خواهد رسید که از قیمت اخیر آن (۱۸۱ دلار) ۴۰ درصد بیشتر است. به توصیه او، خرید سهام گلوبال‌پیمنت اولین و بهترین انتخاب شماست. «آشوین سیروایکار»، تحلیلگر سیتی‌گروپ، به اندازه دیوید توگات خوش‌بین نیست و می‌گوید قیمت سهام گلوبال‌پیمنت تنها تا ۲۰۷ دلار افزایش پیدا می‌کند. با این حال، او عقیده دارد این مقدار بسیار چشم‌گیر است؛ زیرا ۲۲ برابر درآمد پیش‌بینی‌شده آن در سال ۲۰۲۱ است. رشد درآمد این شرکت می‌تواند از پیش‌بینی‌ها فراتر برود، به‌خصوص اگر یک بسته محرک برای پذیرنده‌های کوچک تهیه ببینند.

با وجود همه اینها، در نهایت همه‌چیز به پول نقد برمی‌گردد. نورکراس، مدیرعامل فیدلیتی‌نشنال می‌گوید: «آیا اوضاع به قبل از شیوع کرونا بازمی‌گردد؟ اگر چنین اتفاقی نیفتد، کل صنعت تغییر خواهد کرد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا