استرداد اموال مدیرانی که بعد از انقلاب مرتکب فساد شدند موجب کاهش التهاب عمومی می‌شود/ در رابطه با دزدان بیت‌المال کوتاهی کرده‌ایم

یک وکیل دادگستری معتقد است که عدم اجرای ثبت دارایی و اموال مسئولان به دلیل ناکارآمدی مدیران بخش مربوطه و عدم پیگیری و نظارت آنهاست ‌و بهتر است آقای رییسی یا سایر مسئولان دلیل اجرایی نشدن این سامانه را به مردم توضیح دهند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

علی نجفی توانا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص عدم اجرای ثبت اموال و دارایی مسئولان در سامانه قوه قضاییه، اظهار کرد: ایجاد سامانه ثبت دارایی مسئولان کشور ایده بسیار مثبت، مناسب، سازنده و سازوکاری اثرگذار در مبارزه با فساد مدیران کشور بود. 

این وکیل دادگستری ادامه داد: هرچند آنانی که قصد سرقت بیت‌المال و اموال مردم را دارند، در صورتی که فساد در ضمیر و شخصیت آنها ریشه دوانده باشد، با استفاده از اقوام و اشخاص گمنام اقدامات مجرمانه خود را ادامه خواهند داد اما ثبت اموال و دارایی آنها در همین حد نیز مثبت و کارآمد خواهد بود.

وی بیان کرد: براساس قوانین موجود، اموال مسئولان بلند پایه کشور باید در زمان شروع تصدی‌گری ثبت و در اتمام کار اموال شخص مدیر و وابستگان وی با اموال ثبت شده قبلی مقایسه شود و اگر تفاضل غیر متعارف باشد، آن مدیر باید مواخذه شود. اما متأسفانه به دلایل نامعلوم چنین اقداماتی انجام نگرفت و آنانی که میل به اختلاس داشتند، اختلاس کردند و بعضاً امروز متهم دستگاه قضایی هستند. 

این حقوقدان ادامه داد: واقعیت این است که اگرچه در چهل سال گذشته اراده‌ای در برخی از مدیران که خود را به عنوان مدیران پیرو حضرت علی(ع) تلقی می‌کردند، برای مقابله با فساد شکل نگرفته اما قانون از کجا آورده‌ای قانونی مترقی، کارساز و بسیار  مفید است.

نجفی توانا گفت: اموال متصدیان امور و اقوام آنها در شرایط فعلی مشخص است. حقوق این مدیران نیز ثابت و با نوعی افزایش متعارف همراه است که با کارشناسی در دارایی و اموال مدیران مشخص خواهد شد که کدام مدیر سالم بوده و به شعار انقلاب وفادار مانده و در دنیا و آخرت رو سفید است و کدام مدیر به بیت‌المال دست درازی کرده‌اند.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: این افراد باید پاسخگو باشند که در چارچوب کدام قانون این امتیازات را گرفته‌اند و تفاضل بین حقوق قانونی آنها با این ثروت به چه اندازه بوده است. استرداد این اموال موجب بازگشت اعتماد مردم به مدیران کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه وقتی شعار می‌دهیم باید به آن عمل کنیم، اظهار کرد: این در حالی است که ما با برخی از جرائم با حدت و شدت برخورد می‌کنیم اما در رابطه با دزدان بیت‌المال آن هم افرادی که دین اسلام را به سخره گرفته‌اند و آبروی مدیران سالم را ریخته‌اند، کوتاهی کرده‌ایم.

وی به اجرایی نشدن قانون رسیدگی به دارایی مقامات اشاره کرد و گفت: لازم نیست قبل از اینکه این تفکر اجرایی نشده آن را در رسانه‌ها به گونه‌ای مطرح کنیم که برای مردم توقع و انتظار ایجاد شود. ‌با وجود اینکه قوه قضاییه از بودجه کافی برخوردار است، این سامانه به خوبی می‌تواند اجرایی شود و عدم اجرای آن به دلیل ناکارآمدی مدیران بخش مربوطه و عدم پیگیری و نظارت است. 

نجفی توانا اضافه کرد: بهتر است آقای رییسی یا سایر مسئولان دلیل اجرایی نشدن این سامانه را به مردم توضیح دهند.

این حقوقدان گفت: با توجه به حساسیتی که امروز به دلیل مشکلات اقتصادی، فساد مدیریتی، ناکارآمدی مدیران و اختلاف بین جناح‌ها پیش آمده است و با عنایت به شرایطی که کرونا ایجاد کرده است، فقر اقتصادی همه مردم به جز رانتخواران و اختلاسگران افزایش یافته و اقدام مدیران کشور از جمله رییس قوه قضاییه در بحث برخورد با مفسدان به ویژه استرداد اموال مدیرانی که بعد از انقلاب مرتکب فساد شدند و ثروت‌اندوزی کردند، می‌تواند موجب کاهش التهاب عمومی و فشار عصبی مردم شود.

وی در پایان تصریح کرد: باید به نوعی شعارهای چهل ساله را عملیاتی کنیم تا زمینه رفع تبعیض و مبارزه با فساد محقق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا