تکنولوژی بلاک چین به زبان ساده

به گزارش «نبض‌بانک»؛

با ظهور بیت کوین به عنوان نخستین رمزارز جهان، تکنولوژی بلاک چین به یکی از مشهورترین فناوری های نوظهور در عرصه بین الملل تبدیل شده است. علیرغم شهرت گسترده تکنولوژی بلاک چین، کماکان بسیاری نسبت به نحوه عملکرد این فناوری جدید درک کاملی ندارند.

بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز است

به زبان ساده تکنولوژی بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز است. این دفتر کل شامل بلوک هایی از داده های معاملاتی می شود. بلوک ها در کنار یک دیگر زنجیره طویلی را تشکیل می دهند که به این زنجیره بلوکی، بلاک چین گفته می شود. تمامی اطلاعات موجود در زنجیره بلوکی توسط صادر کننده اعتبار سنجی شده و سپس در تمام نودهای شبکه بلاک چین توزیع می شوند. در صورتیکه نودهای شبکه بلاک چین اطلاعات ذخیره شده را اعتبار سنجی و صحت آن را تایید کنند، داده ها به صورت همیشگی در شبکه ذخیره خواهند شد. یکی از ویژگی های منحصر بفرد تکنولوژی بلاک چین این است که هیچ شخصی نمی تواند اطلاعات ذخیره شده در بستر بلاک چین را تغییر دهد.

مدیریت چرخه تامین کالاهای تجاری، نهادهای بانکی و مراکز مراقبت های پزشکی از ظرفیت های گسترده تکنولوژی بلاک چین استفاده می کنند

با اینکه تکنولوژی بلاک چین با مفهوم بیت کوین گره خورده است ولی از این فناوری نوظهور برای ذخیره انواع دیگر اطلاعات و داده ها نیز استفاده می شود. صنایع مختلف در سراسر جهان مانند مدیریت چرخه تامین کالاهای تجاری و یا نهادهای بانکی و مراکز مراقبت های پزشکی از ظرفیت های گسترده تکنولوژی بلاک چین استفاده می کنند.

نودها (Node) بخش بسیار مهمی از شبکه بلاک چین را تشکیل می دهند

تکنولوژی بلاک چین کاملاً به نودهای شبکه متکی است. نودها (Node) بخش بسیار مهمی از شبکه بلاک چین را تشکیل می دهند. نودها وظیفه دارند معاملاتی که در شبکه بلاک چین توزیع می شود را اعتبار سنجی کنند. اگر یک نود شبکه بلاک چین، اعتبار داده های یک معامله را تایید کند، اطلاعات مربوط به آن معامله در سراسر زنجیره بلوکی توزیع می شود. به عبارتی نودهای شبکه بلاک چین دروازه ورودی داده ها به بستر زنجیره های بلوکی هستند.

باید در نظر داشته باشیم که تمامی نودها در بستر شبکه بلاک چین به یکدیگر متصل هستند. بنابراین نودهای شبکه بلاک چین پس از تایید اطلاعات ورودی، داده های مشترکی را دریافت می کنند. نودها با دریافت، ذخیره سازی و توزیع معاملات صورت گرفته در بستر شبکه بلاک چین، نقش بسزایی در چرخه صنعت امور مالی غیر متمرکز ایفا می کنند.

نودها با انجام محاسبات ریاضیاتی پیچیده، بلوک های جدید را به شبکه بلاک چین اضافه می کنند

یکی دیگر از وظایف مهم نودها اضافه کردن بلوک های جدید به شبکه بلاک چین است. نودها با انجام محاسبات ریاضیاتی پیچیده، بلوک های جدید را به شبکه بلاک چین اضافه می کنند. نودها در یک فضای رقابتی بسیار شدید و در بستر الگوریتم اثبات کار، بلوک های جدید را به شبکه بلاک چین اضافه می کنند. پس از حل محاسبات ریاضیاتی، نخستین نود که توانسته باشد بلوک جدید را اعتبار سنجی کند پاداش شبکه را دریافت خواهد کرد. در حال حاضر پاداش شبکه برای اعتبار سنجی به بلوک های جدید ۶.۲۵ سکه بیت کوین است. در طی دوره ۴ ساله، با افزایش سختی شبکه بیت کوین، میزان پاداش برای ایجاد بلوک جدید در بستر شبکه بلاک چین نصف می شود. در سال ۲۰۲۴ پاداش ایجاد بلوک جدید در بستر شبکه بلاک چین بیت کوین به ۳.۱۲۵ سکه کاهش پیدا خواهد کرد.

یکی از ویژگی های منحصربفرد تکنولوژی بلاک چین غیر قابل تغییر بودن دادهای ذخیره شده در آن است. به محض اینکه داده ای در بستر شبکه بلاک چین ذخیره شود، امکان حذف و یا تغییر آن از بین می رود. بنابراین همه اعضا و کاربران شبکه می توانند نسبت به داده های ذخیره شده در زنجیره های بلوکی مطلع شوند. این ویژگی منحصر بفرد به دلیل تابع هش رمزگذاری شده امکان پذیر است. تابع هش رمزگذاری شده، امضای دیجیتال ویژه ای را به داده های ذخیره شده اختصاص می دهد.

منبع: the-blockchain.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا