حذف دونرخی بودن ارز از سال آینده

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: برنامه داریم در سال آینده دو نرخی ارز را حذف کنیم که این موضوع به فضای اقتصادی کشور خیلی کمک می کند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا رزم‌حسینی عصر امروز در نشست با فعالان اقتصادی استان اصفهان ضمن رو نمایی از  سند شرافت کسب و کار و تجارت فعالان اقتصادی استان اصفهان، شتاب دهنده بازار بیابی و فروش اتاق بازرگانی و شتاب دهنده تجارت الکترونیک استان اصفهان، اظهار کرد: در جلسات امروز راجع‌ به تخصیص ارز، تامین ارز، افزایش صادرات استان اصفهان و مشکلات کارگاه‌های تولیدی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بحث و گفت و گو شد. استان اصفهان یکی از استان‌های ممتاز در بخش صنعت و تولید اقتصادی است. به همین علت همیشه مورد توجه مقامات ملی بوده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما روز به روز شاهد پیشرفت این استان اصفهان در حوزه صنعت معدن و تجارت هستیم گفت: فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن اصفهان جز فولادهای مهم کشور هستند و مواردی که باعث بروز اشکال در صنایع  این استان شده است توسط وزارت و معاونین پیگیری خواهد شد.

 وی افزود: نکته مهمی که در جلسه رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان مطرح شد رفع تعهد ارزی صادرکنندگان استان اصفهان بود که خوشبختانه در این رابطه استان اصفهان تعهدات خوبی مخصوصاً در حوزه مربوط به صادرات و واردات انجام داده‌ است.

وزیر صنعت معدن و تجارت با تأکید بر اینکه شرایط کشور شرایط خاصی است افزود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و همزمان شدن آن با شیوع ویروس کرونا آسیب جدی بر اقتصاد ما وارد شده است. همین باعث شد که نرخ ارز از ۳۷۰۰ تومان به یک رقم بسیار بالایی برسد. افزایش نرخ ارز و رشد نقدینگی موجب گرانی بسیاری از کالاها شد. این نقدینگی هم باعث شده دلالان بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار گیرند.

رزم‌حسینی ادامه داد: پروژه‌های ما باید به سمت بازار سرمایه بروند و تامین مالی صورت گیرد تا یک بخش از نقدینگی را به سمت تولید ببریم؛ فولاد مبارکه پروژه بسیار مهمی در حال راه اندازی دارد که این پروژه ۱ میلیارد یورو توسعه خط نورد گرم است که حدود ۳۰ هزار میلیارد سرمایه ریالی است.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه وزارت صمت قصد دارد مسیر را برای فعالان اقتصادی هموارتر کند تصریح کرد: باید برای تولید کنندگان بخش سخت بروکراسی سهل شود و از صدور بخشنامه‌های خلق الساعه جلو گیری کنیم. سیاست وزارت صمت دنبال روانسازی اقتصاد ایران است سیاست ما جلوگیری از مجوز فروشی و زمینه‌های رانت خواری است.

وی افزود: بحث واردات در مقابل صادرات یک نکته مهمی بود که همه فعالان اقتصادی در سراسر کشور مطالبه می کردند خوشبختانه در هفته‌های اخیر روان سازی خوبی انجام گرفته است.

رزم‌حسینی گفت: ما معتقدیم صادر کننده مجاهد اقتصادی است و باید مورد تکریم قرار گیرد؛ چراکه ارز وارد کشور می کند و زمینه اشتغال بیشتر را فراهم می‌کند در نتیجه تولید را افزایش می دهد.

وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: نکته بعدی در خصوص تخصیص اختیار است؛  ما در ستاد تنظیم بازار این را ابلاغ کردیم به همه استانها که استاندارها مسؤولان کار هستند، می‌توانند با اختیاراتی که دارند نظارت و کنترل بیشتر در بازار را عملی کنند.

وی اضافه کرد: ما دنبال افزایش کالا در بازار ایران هستیم؛ بر اساس همین هم داریم روان‌‌سازی می‌کنیم برای اینکه کالا در اختیار مردم باشد باید هرچه می‌توان کالا وارد کرد حتی اگر قیمت آن بالا باشد. خوشبختانه این سیاست تاکنون دنبال شده و ادامه خواهد داشت.

رزم‌حسینی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد از صادرات ما برای ۱۵ کشور همسایه بوده است افزود:‌ این بدین معناست که کشورهای همسایه ظرفیت بسیار خوبی برای تامین کالاهای ایرانی دارند. و کالاهای ایرانی مورد استقبال آنها قرار گرفته است.

وی تأکید کرد:‌ اشکال اصلی کارت بازرگانی زمانی صورت گرفت که ما  ارز را دو نرخی کردیم این باعث شد که مسؤولان وقت وزارت صمت به بانک مرکزی بگویند محدودیت‌هایی برای کارت بازرگانی در نظر بگیرند که برنامه داریم در سال آینده دو نرخی ارز را حذف کنیم این موضوع به فضای اقتصادی کشور خیلی کمک می کند.

رزم‌حسینی بیان داشت:‌ سامانه جامع تجارت یک کار بسیار بزرگی در کشور است که اگر به درستی اجرا شود روز به روز بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ در خصوص مسإله خودرو و فولاد باید مدیریت صحیحی انجام شود تا مشکلات در بازار حل شود و ما می‌خواهیم فاصله بین مصرف کننده و تولید کننده را کاهش دهیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۲۰/ی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا