پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است

به گزارش «نبض‌بانک»؛

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است و ما با این تاکید می گوییم که می توانیم گسترش زیرساخت‌ها، افزایش سرمایه اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر را در این بودجه دنبال کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد نهاوندیان روز پنجشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم با تسلیت درگذشت آیت الله محمد یزدی بیان کرد: ایشان از شخصیت های پرسابقه نظام اسلامی بودند و خدمات بسیاری به انقلاب ارایه کردند.

آیت‌الله یزدی که از چندی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری دستگاه گوارشی در بستر بیماری بود صبح روز چهارشنبه 19 آذرماه جاری در سن 89 سالگی به دیدار حق شتافت.

نهاوندیان در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و مسیر رو به رشدی که در مقابل دارد، گفت: در سال جهش تولید در سطح ملی و استانی شاهد موفقیت‌ در اجرای طرح‌های متنوع و گسترده‌ای بودیم که با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا، دستاوردی مهمی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در اوج فشارهای جنگ اقتصادی که شاید هیچ کشوری در دنیا شاهد آن نبوده، ما شاهد شوک بی سابقه‌ کرونا نیز شدیم که اقتصادهای بزرگ جهان را با چالش جدی و رتبه‌های منفی مواجه کرد، اما فعالیت‌های اقتصادی در کشور با تلاش فراوان دنبال شد و ما حتی در تابستان رشد تولید ناخالص ملی را نیز تجربه کردیم.

نهاوندیان گفت: این یعنی پیروزی و تحقق جهش تولید البته به صورت نسبی، یعنی وقتی کشورهایی که چنین فشار جنگ اقتصادی و تحریم نداشتند با رتبه‌های منفی مواجه شدند ما توانستیم شاهد رشد تولید ناخالص ملی باشیم.

وی بیان کرد: امیدواریم این مسیر دنبال شود و در بهار سال بعد بتوانیم آثار منفی ناشی از شرایط به وجود آمده را جبران و ادامه سال بعد را با رشد مثبت دنبال کنیم که این اقدام بسیار مثبتی است.
وی ادامه داد: اثر مثبت این موفقیت تنها در اقتصاد نمایان نیست بلکه در سیاست هم نشان خواهیم داد عوارض ناشی از تحریم را متوقف ساختیم.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: با آغاز کار دولت یازدهم در همه زمینه‌های اقتصادی بهبود قابل توجه و متمایز از سال‌های قبل را می بینیم و این نشان دهنده ظرفیت‌های اقتصاد ایران است.

وی بیان کرد: در سال 97 دشمنان خواستند این راه را سد کنند و جنگ اقتصادی شدیدی را علیه ملت ایران آغاز کردند که البته از اواخر سال 98 با تلاش‌های انجام شده بهبود شاخص‌ها در جریان مقابله با اقدام‌های دشمنان نمایان شد، در ادامه با شیوع ویروس کرونا و تاثیر اقتصادی ناشی از آن مواجه شدیم اما اکنون در حال عبور از این وضعیت و بهبود شرایط هستیم.

وی ادامه داد: امروز زیرساخت‌های اقتصاد کشور نسبت به 10 سال قبل قابل مقایسه نیست، زمانی ‌واردات بنزین جز دغدغه‌های کشور بود و دشمنان از تحریم آن سخن می‌گفتند، اما اکنون به دنبال صادرات این محصول مهم هستیم و نقطه تحریم دشمن محل توفیق ما شد.
نهاوندیان گفت: به دلیل همگرایی میان مسئولان با یکدیگر و همراهی ملت عزیز، ما در آزمون مقاومت اقتصادی سرفراز شدیم که باید قدردان این سرمایه همدلی و همگرایی باشیم، ما ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشیم اما حاصل آن تقویت عقل و عزم جمعی است.

وی افزود: به طور خاص برای حل مشکل‌ها در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی باید به دنبال جذب سرمایه گذاران باشیم، باید سرمایه گذاری در همه مناطق کشور مورد حمایت مسئولان قرار گیرد و این هدف دولت و مجلس است.

وی ادامه داد: برخی از تصمیمات در سال های جنگ اقتصادی به دلیل شرایط به وجود آمده بود، اما سیاست کلی ما تسهیل فعالیت های اقتصادی است لذا اقدامات قابل توجهی در این رابطه انجام گرفت، همچون تسهیل امور مرتبط با واردات و صادرات که موجب رونق اقتصادی و حمایت از روند تولید و اشتغال کشور شد.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: تقویت فضای رقابتی در راستای موفقیت بیش از پیش بخش اقتصادی کشور بسیار مهم است، در همین رابطه تقویت بورس را یکی از ارکان مهم در این عرصه می دانیم که در عین حال موجب عدالت اقتصادی هم می شود، وقتی همه مراحل زنجیره عرضه و تقاضا شفاف شود راه برای تحقق عدالت اقتصادی فراهم می شود و این مسأله در عرضه محصولات مختلف قابل مشاهده است.

وی با اشاره به این که میزان مشورت خواهی از تشکل های اقتصادی سرعت گرفته است، افزود: رفت و برگشت نظرات کارشناسان به مجموعه‌های تصمیم گیر موجب سالم سازی نظرات می‌شود و اکنون زمینه گفت و گوی بخش خصوصی و دولت بسیار مطلوب است.
وی ادامه داد: اعضای اتاق ایران به نمایندگی از فعالان اقتصادی در جلسات کلان تصمیم گیری حضور دارند و ما تلاش می‌کنیم با تاکید بر برابری قدرت چانه زنی، حقوق بخش خصوصی به بهترین روش حفظ شود.

نهاوندیان همچنین گفت:‌ از استاندار محترم قم که در دوران مسئولیت خود در این استان مهم در کنار ایجاد فضای آرام و احترام آمیز، بیشترین اهتمام را نسبت به حوزه اقتصاد داشتند تشکر می‌کنیم، این اهتمام به اقتصاد به نفع تمام حوزه‌های اجتماعی است، همچنین از پیگیری‌های آقای امیرآبادی، نماینده مردم این استان در مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکل‌های قم قدردانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: قم در بهره برداری از ظرفیت‌ها و امکانات پیشتازی دارد هم در زمینه بهره برداری از اعتبارات تسهیلات تبصره 18بیش از سهم استان جذب و برای توسعه حوزه تولید و اشتغال استان استفاده می‌کند و هم در زمینه تسهیلات حمایت کرونایی رتبه‌های برتر کشور را به دست آورده است.
معاون اقتصادی رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: امیدواریم همان طور که خداوند شر ترامپ را از سر جامعه جهانی برطرف کرد، شر ویروس کرونا نیز به زودی از میان رود.

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهوری در سفر به قم ضمن شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان از چند واحد تولیدی فعال در قم نیز بازدید می‌کند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا