بررسی بازارهای کشور در هفته سوم آذر، صعود همه بازارها با چاشنی نوسان

به گزارش «نبض‌بانک»؛

بازارهای کشور در هفته ای که گذشت در حالی که روندی نوسانی را در پی داشتند، در پایان هفته نشان دادند که نسبت به هفته قبل با رشد نیز همراه شده اند.

به گزارش سکه نیوز، شاخص کل بورس در پایان هفته سوم آذرماه به عدد یک میلیون و ۵۰۶ هزار واحدی رسید که نشان از افزایش ۳۶ هزار واحدی این شاخص در هفته ای که گذشته دارد.

نکته جالب روند بازار بورس در هفته منتهی به ۲۱ آذرماه این بود که بازار در این هفته با نوساناتی جدی همراه شد و بیم و امیدهای بسیاری برای سرمایه گذاران ایجاد کرد.

شاخص کل بورس که با مقاومت مهم و روانی ۱.۵ میلیونی دست و پنجه نرم می کرد، در این هفته بارها با این سطح مقاومتی درگیر شد و حول آن نوسانات سینوسی را تشکیل داد.

این در حالی است که حجم بالای معاملات و ارزش آنها نشان می دهد که بازار از نظر معامله گران در شرایط مطلوبی قرار دارد که با وجود نوسانات بسیار سرمایه های خود را به این بازار وارد می کنند.

کارشناسان حوزه بورس نیز بر این باورند که روند صعودی شاخص شکلی باثبات دارد و نوسانات اخیر مانع روند اصلی بازار نخواهد شد. در نتیجه نباید نگران تنش های کنونی بازار بود؛ چرا که شاخص از سطح مقاومتی کنونی عبور خواهد کرد.

اما مساله دیگری که در آینده بازار باید به آن اشاره کرد، این است که شاخص کل پس از عبور از سطح مقاومتی ۱.۵ میلیونی با مقاومت های متعدد و توانمند ۱.۶ تا ۱.۷ میلیونی رو به رو خواهد شد. با این وجود کف سازی چندلایه ای که شاخص در سطوح کنونی ایجاد کرده مانع خواهد شد که بازار در زیر این سطح تثبیت شود و از این رو نباید چندان نگران مقاومت های پیش رو بود.

در نتیجه از آنجایی که کلیات بازار جریانی مثبت دارد و روند با ثبات شاخص کل هم وزن می تواند، اثباتی بر این امر باشد؛ می توان به آینده بازار امیدوار بود. از این رو برخی پیش بینی می کنند که با وجود ورود نقدینگی مطلوب در معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل در آغاز هفته، جریانی صعودی را در پیش خواهد گرفت.

ارز

بازار ارز نیز در هفته ای که گذشت با رشد قیمت ها همراه بود و پس از نوسانات متعدد کار خود را با افزایش قابل توجه نرخ ها در صرافی ملی پایان داد.

قیمت دلار در صرافی ملی طی سومین هفته آذر ماه از ۲۵ هزار و ۴۷۰ تومان به ۲۶ هزار و ۷۰ تومان رسید که نشان از افزایش ۶۰۰ تومانی این شاخص نسبت به هفته گذشته دارد.

نرخ فروش یورو نیز در صرافی ملی ۶۵۰ تومان افزایش یافت و در پایانه معاملات هفته به ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.

نکته جالب توجه بازار ارز در هفته اخیر این بود که شتاب افزایش قیمت ها در بازار آزاد کم تر از صرافی ملی بود و قیمت دلار در بازار آزاد با ۲۹۰ تومان افزایش به ۲۶ هزار و ۱۴۰ تومان رسید.

بازار ارز در طول این هفته به روند رکودی ایجاد شده در هفته های گذشته به کار خود ادامه می داد، تا این که رئیس مجلس شورای اسلامی، شخصا مصوبه کاهش تعهدات هسته ای ایران را ابلاغ کرد. در پی این ابلاغیه، کارشناسان اظهار کردند که ممکن است تحریم ها در آینده بار دیگر ایران را هدف قرار دهند و این موضوع می تواند بازار ارز را بار دیگر ملتهب سازد.

سوداگران نیز این روزها بازار ارز را یکی از مهم ترین بسترهای درآمدزایی قرار داده اند و همین مساله موجب شده است که جریان سازی های خبری سوداگران بازار را به شدت به مسائل سیاسی حساس کند.

در نتیجه بازار ارز همچنان با وجود وعده های رئیس جمهوری مبنی بر کاهش قیمت ارز تا بازه ۱۱ هزار تومانی، به نظر می رسد که قیمت ها در سطوح کنونی تثبیت شده است و بازار میلی به کاهش قیمت ها ندارد.

طلا

بازار طلا نیز مانند بازارهای ارز و بورس در هفته سوم آذر ماه با افزایش قیمت ها مواجه شدند.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته منتهی به ۲۱ آذر به یک میلیون و ۱۵۶ هزار تومان رسید که نشان از افزایش ۳۰ هزار تومانی این شاخص در طول هفته اخیر را دارد.

قیمت سکه بهار آزادی نیز با ۴۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا در کشور در شرایطی افزایش یافته است که نرخ طلا در بازارهای جهانی در طول این هفته تقریبا ثابت بود و در کشور ما به دلیل افزایش قیمت ارز، بازار طلا نیز با افزایش قیمت ها همراه شد.

مبنای تعیین قیمت طلا در کشور، نرخ ارز است و هر گاه نرخ ارز افزایش پیدا کند، نرخ طلا نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه از آنجایی که بازار ارز ممکن است به دلیل چندگانگی تحلیل ها و رخدادهای سیاسی، ممکن است در هفته های پیش رو نیز مانند نرخ ارز دچار نوساناتی با موج های افزایشی شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا