طرح مجمع اقتصاد جهانی برای جمع آوری و نشر اطلاعات مطابق با رعایت اصول اخلاقی

مجمع اقتصاد جهانی درحال طراحی یک چهارچوب حاکمیت جهانی متناسب، برای جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات مطابق با رعایت اصول اخلاقی است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین دسک، مجمع اقتصاد جهانی در استفاده از “اطلاعات در راستای اهداف مشترک ” (DCPI) در نوع خود جز اولین ها بوده  و هدف اصلی اش تقویت منافع اجتماعی به واسطه این داده هاست. برای رسیدن به این هدف راهبردهایی ارائه می شود تا دولت ها و محققان با اطمینان بیشتری بتوانند بر این داده ها تکیه کنند و خصوصا در شرایط بحرانی مانند شیوع بیماری کرونا تصمیمات بهتری به نفع همگان بگیرند.

سرپرست داده، بلاکچین و دارایی های دیجیتال در مجمع اقتصاد جهانی گفت: این داده های متمایز، موجب تاخیر و کاهش توان بشر در مقابله سریع با این بیماری واگیردار می شود.

خانم وارن با اشاره به بروز مشکلاتی درخصوص تجهیزات حفاظتی شخصی و زنجیره تامین در طول این بیماری واگیردار، افزود: علی رغم اینکه اطلاعات متمایز با نیت خیر خواهانه و در پی الزامات تجاری بدست آمده، اما  می تواند عواقب قابل توجهی داشته باشد.

امید است طرح DCPI بتواند با یک سیاست گذاری مدون، داده ها را در راستای اهداف مشترکی مانند سلامت عمومی، حفاظت از محیط زیست و مدیریت بلایا  متمرکز کند. درعین حال به افراد اطمینان می دهیم از اطلاعات شخصی شان برای اهداف غیر مجاز استفاده نمی شود.

وارن همچنین اشاره کرده، هم اکنون ۱۰ دولت و بیش از ۵۰ شریک جهانی از جمله شرکت مشاوره خدمات چند ملیتی پرایس واتر هوس و بسترهای بلاکچینی از جمله الاستوس حامیان این طرح هستند.

وی افزود، تعدادی از این طرح ها در ژاپن، کلمبیا، و هندوستان به مرحله اجرا رسیده است. ناگفته نماند مجمع اقتصاد جهانی بر سیاست های این طرح  تمرکز دارد.

داده های یکسان با اهداف مختلف

یکی از اهداف این طرح اعطای مجوزهای متمایز  برای  داده های یکسان  ولی با اهداف مختلف است . یعنی مردم خودشان می توانند مجوزهایی در باب چگونگی استفاده از اطلاعاتشان صادر نمایند.

بطور مثال، این طرح از شما می خواهد تصور کنید ابزاری برای جمع آوری اطلاعات حیاتی و پزشکی شما وجود دارند  اما اجازه استفاده از این اطلاعات در تحقیقات یا آزمایشات مربوط به کووید ۱۹، سرطان، زوال عقل، و یا دیگر مسائل تنها در دست شماست و یا به ازای استفاده از داده هایتان در تحقیقات بازار، مبلغی را دریافت خواهید کرد .

طبق طرح، کاربر داده ها باید این اطلاعات را رمزگذاری نموده، به صورت ناشناس درآورده  و مطابق با قوانین مدیریتی حقوق دیجیتالی تحویل دهد . در واقع با این کار عدم استفاده از  این داده ها برای اهداف دیگر تضمین می شود.

وارن با تاکید بر اینکه  مردم باید خودشان انتخاب کنند داده هایشان در چه راهی استفاده شود افزود، در این طرح چیزی فراتر از روند بله و خیر که در حال حاضر وجود دارد خواهیم داشت.

وی گفت: بنظر می رسد مفاد کلی این طرح فعلا تاییدیه تک تک اشخاص را درنظر نمی گیرد و باید سیستمی تعبیه کنیم که این امر را میسر سازد.

نقش بلاک چین در طرح

مجمع اقتصاد جهانی معتقد است، اینکه نهادها حفاظت داده ها و حریم شخصی را بر اشتراک گذاری داده های سازنده ترجیح دهند،  موجب  جلوگیری از به هدر رفتن  ارزش کلی داده ها می شود.

وارن در پاسخ به موضوعات حول محور اشتراک گذاری داده ها، دسترسی یا رمزگذاری و بلاک چین گفت: فکر می کنم راه کارهای زیادی برای حفاظت از حریم شخصی در عین به اشتراک گذاری داده ها وجود دارد.

DCPI و سازمان الاستوس، مجموعه ای از نرم افزارها را  با هدف ایجاد اینترنت رایگان و غیرمتمرکز توسعه داده اند.

سرپرست فنی الاستوس، دونالد بولرز گفت: شرکت های بلاکچین می توانند سیاست ها و نظریه های حاصل از این طرح را باهم ترکیب کنند. برای مثال، ترکیب DCPI با محصولاتی که مستقیما در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

بولرزگفت: می توانیم مذاکراتی حول بازار  ، تبادل و دسترسی جهانی به داده داشته باشیم. و می توانیم آن را در نرم افزارهای در حال توسعه پیاده سازی کنیم.

بولرز افزود: بلاک چین نیز با ارائه روشی نوین در صدوراجازه نامه های مربوطه، نقشی در حمایت از داده ها دارد. در همین راستا، الاستوس برای هر فرد پروفایل منحصر به فرد می سازد تا افراد بتوانند داده ها را به طور شخصی ذخیره کنند و مسائل درون مرزی و فرامرزی داده های خود را کنترل نمایند.

وی در ادامه اشاره کرد، شما همین حالا نیز اطلاعات خودتان را تسلیم سازمان های بزرگ یا شرکت های مختلفی می کنید که این اطلاعات را در سرورهای خود ذخیره می کنند. در واقع آنان کنترل را کاملا در دست دارند و شما مشکلی با این قضیه ندارید، اما قصد واقعی ما تلنگری به این مسئله و تبدیل آن به مکانیزمی است که افراد توان کنترل داده خود را داشته باشند و بتوانند مدیریت آن را در دست گیرند.

با این حال بلاک چین تنها می تواند بخش کوچکی از مشکلات بزرگ نظارت بر داده ها را پوشش دهد.

مدیر ارتباطات عمومی الاستوس، زاک وارسویج گفت: بلاک چین ها تمام مشکلات اینترنتی را حل نمی کنند.

وی افزود: بلاک چین ها عمومی هستند  و نمی توانند حجم زیادی از اطلاعات را ذخیره کنند. بنابراین فناوری های دیگری باید به کمک فناوری های مبتنی بر بلاک چین بیایند.

دو طرح آزمایشی دیگر در کلمبیا و نروژ

پیرو گفته های وارن، DCPI به شبکه ها و مجمع اقتصاد جهانی نفوذ می کند تا به این برنامه چند ساله سرعت بخشد. هم اکنون دو طرح در حال اجرا هستند.

در اطلاعیه مجمع جهانی آمده: “مرکز اقتصاد چهارمین انقلاب صنعتی کلمبیا” به منظور توسعه بازار داده های تحت نظارت دولت و متصل کردن آن به توزیع کنندگان و مصرف کنندگان،  با شهر مدلین همکاری می کند.

“مرکز چهارمین انقلاب صنعتی اقیانوس” در نروژ هم برای حفظ مسائل با شریکان دولتی و حفاظتی خود همکاری می کند تا اثرات مضر محیطی  صنایع مرتبط با اقیانوس از جمله دفع فاضلاب آلوده، زباله های پلاستیکی و صید بی رویه را بهبود بخشد.

در همین رابطه، مجری مرکز چهارمین انقلاب صنعتی در نروژ ، تور مارکوسان، طی اطلاعیه ای در مجمع جهانی اقتصاد گفته: داده های هدفمند مشترک این طرح ، بستری امن برای تولید محتوا در اختیار ما می گذارد. البته این امر برای ارتباط با شرکای مشتاق تمامی بخش ها صدق نمی کند.

وارن گفت: دو طرح آزمایشی دیگر نیز در ژاپن و هندوستان در حال اجرا هستند. مجمع اقتصاد جهانی در راستای تبادلات داده ها برای حل مشکلات مختلف از سلامت عمومی گرفته تا پیشگیری از بلایا و امنیت ترافیکی  با دولت ژاپن و بخش خصوصی همکاری می کند.

سکه نیوز چند روز قبل اشاره کرده بود که هندوستان هم قصد دارد از این طرح در اشتراک گذاری داده هایی حول موضوعات کشاورزی استفاده نماید.

منبع: کوین دسک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا