اختصاصی نبض بانک/فرآیند «نئوبانکی شدن» و «حذف کارت‌های بانکی»

 

حذف فیزیکی کارت‌های بانکی توسط بانک مرکزی حرکتی به سوی نئوبانکی شدن می‌باشد در این راستا محرمیان معاون بانک مرکزی مهر ماه امسال در برنامه‌ایی تلویزیونی اعلام کرد: نئوبانک‌ها (neobank) نوعی از بانکداری دیجیتال هستند؛ بدین معنا که بانک، دیگر شعبه ندارد و کاملاً مجازی است. برای مثال در آسیا ۱۱ بانک به این سبک وجود دارد. ما نیز در تلاشیم بانک‌هایی ازاین دست طی یک یا دو سال آینده داشته باشیم.

 

به گزارش «نبض‌بانک»؛ به گفته معاون بانک مرکزی در دنیا و نیز در ایران راه حل فنی برای تجمیع کارت‌های بانکی بر روی یک فضا در دسترس است اما مسأله عمده مسائل کسب‌وکاری و حقوقی است که مانع از این امر می‌شود. به دنبال پروژه‌ای هستیم که به واسطه آن فیزیک کارت حذف شود. به این ترتیب کارت بانکی براساس استانداردهای بین‌المللی بر روی موبایل قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به حمل کارت نیست.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اعلام اینکه در تلاش هستیم تا یکی دو سال آینده نئوبانک را در کشور اجرا کنیم، گفت: نئوبانک نوعی از بانکداری دیجیتال است که دیگر با آن‌ بانک‌ها شعبه نخواهند داشت و کاملا مجازی می‌شوند. همچنین، به دنبال پروژه‌ای هستیم تا کارت بانکی فیزیکی حذف شود و بر روی موبایل قرار گیرد و دیگر نیازی به حمل آن نباشد.

 

چالش های احتمالی «نئوبانکی شدن»

حال دراین گزارش می‌خواهیم به این بپردازیم که آیا نئوبانکی شدن هم مانند دییجتالی شدن بانکداری ایران آیا شاهد چالش‌ها و مشکلاتی خواهد بود یا خیر؟ و اینکه آیا دوسال زمان مناسبی برای ساخت زیرساخت‌های این بانکداری است؟ آیا با همین شبکه پرداخت و بدون کار مزد این کار شدنی است و این موضوع بانک‌ها را دچار مشکل نمی‌کند؟ مزیت‌های حذف کارت‌های بانکی در چیست؟ حذف کارت‌های بانکی چه کمکی به مشتریان و بانک‌ها می‌کند؟
احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید در گفت و گو با خبرنگار ما در باره این فرآیند گفت:
زندگی در عصر دیجیتال این مهم را می‌پذیرد که بانک‌ها نیز به سمت بانکداری دیجیتال حرکت نمایند و استراتژی و برنامه ریزی‌های خود را هم پای سایر صنایع در مسی تحول دیجیتال قرار دهند. باتوجه به بانک محور بودن و وابستگی سایر صنایع به بانک‎ها، این حرکت تحولی برای بانک‌هاست که امری اجتناب ناپذیر می‌باشد از طرفی هنوز در کشور یک بانک مستقل تمام آنلاین و دیجیتال در بخش خرده فروشی تشکیل نشده تا بتواند به صورت مستقل و با ارائه خدمات بانکی و ایجاد حساب برای کاربران، خدمات بانکی را به تمامی اقشار از جمله ساکنان روستاها و مناطق محروم ارائه دهد. از این رو “معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام کرد ایران به زودی به جمع کشورهای میزبان نئوبانک‌ها خواهد پیوست و تلاش می‌کنیم درسال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ یک تا دونئوبانک در کشور داشته باشیم”.این مطلب نشانه خوبی می‌باشد و نیاز است تا در کنار بانک مرکزی، سایر شرکای کلیدی نیز همراهی و همکاری لازم را جهت تحقق اجرای این موضوع داشته باشند.

 

الزامات اجرای «نئوبانکی » شدن!
وی در ادامه اجرا و راه اندازی نئوبانک‌ها در کشور را نیازمند زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری؛ قانون گذاری‌های جدید، فرهنگ سازی و عملیات اجرایی دانست و افزود :
از جمله زیرساخت‌های فناوری استفاده از تکنولوژی‌های تحلیل داده، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و کلان داده می‌باشد؛ پیاده سازی این تکنولوژی‌ها در یک بانک جدید نیازمند زیرساخت‌های سخت افزاری و ارتباطی همانند زیر ساخت موبایل همراه با اخذ مجوزهای مربوطه؛ توسعه بسترهای 5G، تهیه بسترهای خدمات رایانش ابری و تهیه و توسعه خدمات برنامه ریزی منابع سازمان در تمام لایه‌های فرانت، میدل و بک اند هر نئوبانک می‌باشد. که با استفاده از این امکانات در کنار ایجاد توسعه بسترهای قانونی لازم همانند تصمیم اخیر شورای عالی مبارزه با پولشویی پس از شیوع بیماری کرونا در کشور که امکان احراز هویت مجازی افراد را برای موسسات مالی و بانکی فراهم ساخت این امکان را برای ایجاد تحول تجربه مشتریان در استفاده از نوعی جدید از خدمات بانکی بر بسترهای موبایل شاهد بود.

سلمانی آرانی خاطرنشان کرد:

هدف از ایجاد نئوبانک‍‌ها ارائه خدمات بانکی به نسل‌های Y و z و همچنین سایر مشتریانی که نسبت به استفاده از این مدل از بانکداری علاقه‌مند شده‌اند از اینرو این امکان نیاز است فراهم شود که با ایجاد سرویس‌های ارزش افزوده و خدمات و سرویس‌های دیجیتال نسبت به دریافت کارمزدهای درآمدی غیر مشاع حرکت کرده و از محل ظرفیت حاصل شده از تعداد بالای کارتخوان‌ها و کارت‌های صادره در کشور نسبت به درآمد زایی‌های حوزه پرداخت چشم دوخت و با ارائه سرویس‌های بانکی همانند سرویس‌های اعتباری، ضمانت نامه‌ایی؛ ارزی و…. نسبت به بهره برداری از درآمدهای حاصل از این حوزه منتفع گردید. اصلاحات مورد نیاز نظام پرداخت‌ها، مقررات کیف پول در کشور مصوب و ابلاغ شده است و شرکت‌ها برای کیف پول نیاز به دریافت مجوز از بانک مرکزی ندارند، کیف پول‌ها می‌تواند ظرف ۶ ماه تعامل پذیری داشته باشند، از جمله نیازمندی‌های مقرراتی برای این بخش از سرویس‌های نئوبانک‌ها و سایر بانک‌ها می‌باشند.
مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید حذف یکباره کارت های بانکی را مطلوب ارزیابی نکرد و نیاز فرهنگسازی و ایجاد بستر مناسب دانست .
وی یادآور شد :
از اینرو خوشبختانه بانک مرکزی از گذشته در درصدد حذف فیزیکی کارت‌های بانکی است تا اطلاعات مشتریان بروی موبایل قرار گرفته و دیگر نیازی به حمل فیزیکی کارت نباشد این طرح راه‌حلی برای جلوگیری از فعالیت سودجویان و کلاهبرداران و حفظ مسئولیت اجتماعی بانک‌ها در دوران کرونا و پسا کرونا می‌باشد. لذا با کمک نئوبانک‌ها می‌توان برای مشتریان علاوه بر استفاده از محیط های کیف پول بانکی و بدون کارت همزمان امکان دریافت کارت فیزیکی از طریق کیوسک‌های مستقر در سطح شهرها و پاساژ را نیز فراهم کرد تا مشتری براساس نوع رفتار و سلیقه خود خدمات لازم را دریافت نماید.

نقش رگولاتورها در آماده سازی فضای مناسب برای فرآیند «نئوبانکی» و حذف کارت های بانکی

استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال برای پیاده سازی محصولات با توانایی تحول تجربه مشتری نیازمند بهره‌برداری از فناوری‌های نظیر هوش مصنوعی می‌باشد که باعث افزایش سرعت، کیفیت سرویس، شناسایی موارد متقلبانه و تخلف و کاهش مداخلات انسانی و به دنبال آن کاهش فساد خواهد بود. از اینرو باتوجه به افزایش داده‌ها و اطلاعات نیاز به کنترل بیشتر برای حضور رگ تک‌ها و نرم‌افزارهای هوشمند جدید قابل تکمیل و استفاده برای تمامی بازیگران اکوسیستم موردنظر می‌باشد.
نقش تاثیرگذاری رگولاتورها در آماده سازی فضای حضور نئوبانک‌ها به گذشته برمی‌گردد که برای تاسیس بانک‌های مجازی نسبت به تصویب آیین نامه تاسیس و فعالیت بانک‌های مجازی در سال ۱۳۹۰ اقدام نمودند که هرچند تاکنون این مهم به سرانجام نرسیده است.
از طرفی نقش فرهنگ در تحول ارائه خدمات به مشتریان در قبال حفاظت و کنترل از دارایی‌های مالی، الکترونیکی و دیجیتالی شده به شدت احساس می‌گردد زیرا دسترسی تمامی اقشار از جمله ساکنان روستاها و مناطق محروم به خدمات مالی سهولت پیدا کرده و این جذب اعتماد مشتریان را در پی دارد زیرا می‌دانیم که با ظهور کسب و کارهای فینتکی که به علت عدم مواجه با پیچیدگی روندها و ساختار بزرگ بانک‌های سنتی می‌توانند در بیشترین سرعت ممکنه به ارائه خدمات به مشتریان بپردازد با چالش‌های جدید روبرو خواهند شد که نیازمند آموزش کار کردن در بانک‌های مجازی به کارکنان سازمان‌ها و فرهنگ سازی استفاده از آن به مشتریان می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا