پولبک چیست و چه تفاوتی با اصلاح قیمت دارد؟

 

 

pullback پولبک در تکنیکال چیست

حتما اصطلاح پولبک را در تحلیل‌های تکنیکال و گفتار و نوشته‌های تحلیلگران شنیده یا دیده‌اید.

اغلب افراد با شرایط صحیح شکل گیری پولبک در علم تکنیکال آشنا نیستند. البته باید حق داد چرا که در غالب کتاب‌ها از معرفی صحیح این مبحث شانه خالی شده به همین دلیل تصمیم گرفتم یک مطلب جامع در این زمینه در بورسینس برای شما تهیه کنیم.

 

به گزارش «نبض‌بانک»؛

پولبک در یک جمله به بوسه خداحافظی معروف است یعنی سهم برای آماده شدن جهت صعود و یا نزول پرقدرت به خط روندی که براش ترسیم شده برخورد می‌کند و به روندی که در پیش گرفته برمی‌گردد .

به عبارت دیگر پولبک ( pullback )  حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده‌ای که قبلا در آن بوده برمی‌گردد و آن را لمس می‌کند.

برای توضیح بیشتر فرض کنید که قیمت همواره در بالای خط روند در حال نوسان بوده و پس از مدت‌ها خط روند را می‌شکند و حرکتی خلاف جهت روند را آغاز می‌کند.

در این حالت برخی از سهامداران موفق به بستن پوزیشن خود نمی‌گردند و زیان های زیادی را متحمل می‌شوند. اما بازار همواره این گونه بی‌رحم نبوده و در برخی موارد فرصتی دوباره به سهامداران می‌دهد تا موفق به بستن موقعیت معاملاتی خود شوند.

توضیح فوق را با ذکر یک مثال ادامه می‌دهیم.

در شکل زیر نمودار سهام فملی را مشاهده می‌کنیم که پس از مدت‌ها خط روند صعودی رو به پایین شکسته شده است. در این حالت سهم وارد روند اصلاح می‌شود.

پس از چند روز سهم تلاش می‌کند تا دوباره خود را به بالای خط روند برساند و به آن حمله می‌کند. در این حالت قیمت در اکثر مواقع موفق به لمس خط روند می‌گردد اما در شکستن آن ناموفق است و دوباره وارد روند ریزشی می‌گردد که این روند ریزشی قوی‌تر از قبل است.

به این اتفاق پولبک به خط روند صعودی می‌گوییم و در این مورد فرصت دوباره‌ای برای فروش سهام به سهامداران داده می‌شود.

 پولبک ( pullback) چیست

در مثال دیگری شاهد شکست خط روند نزولی در نماد واتی و پولبک به آن هستیم.

 پولبک روند نزولی ( pullback) چیست

پولبک منحصر به خطوط روند نیست و در تمام خطوط حمایت، سر و شانه‌ها و کف‌های دو قلو نیز امکان اتفاق آن وجود دارد.

در مثال زیر شاهد تشکیل الگوی سر و شانه سقف در نماد خودرو و پولبک موفق به خط گردن هستیم که فرصت مجددی به فروشندگان برای خروج از سهم داده است.

پولبک در تکنیکال

 

نتایج تحقیقات توماس بولکوفسکی ( معامله گر موفق ) درباره پولبک

1- بیش از ۵۸ درصد روندها بعد از شکست حمایت‌ها یا مقاومت‌های معتبرشان به نقاط شکست پولبک می‌کنند.

2- پولبک‌های معتبر به صورت معمول در زمانی کمتر از ۳۰ روز شکل گرفته و تکمیل می‌شوند.

3- در بیش از ۶۶ درصد موارد، روندهایی که با حجم معاملات چشم گیری نسبت به میانگین سی روز گذشته حمایت‌ها یا مقاومت‌های خود را شکسته بودند پولبک‌های قدرتمندی را تشکیل می‌دهند.

لذا می‌توان ادعا کرد که روندها زمانی که حمایت‌ها و یا مقاومت‌ها را با حجم چشم گیری می‌شکنند علاقه زیادی به پول بک دارند.

4- اگر روند قبل از شکست مقاومت خود سه روز متوالی قیمت پایانی کمتر از قیمت پایانی روز قبل داشته باشد احتمال شکل‌گیری پول بک بعد از شکست (منطقه حمایتی) به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

همچنین در صورتی که قبل از عبور از مقاومت‌ها سه روز متوالی قیمت پایانی بالاتر از قیمت روز گذشته باشد احتمال شکل گیری پولبک کاهش میابد.

15- برخلاف تصور عموم پولبک نباید حتما بازگشت به نقطه شکست باشد بلکه نفوذ حداکثر دو روزه در محدوده نقطه شکست قابل پذیرش هست.

6- روندها علاقه دارند شش روز بعد از شکست مرحله اول پولبک رو به اتمام برسانند و مرحله دوم پولبک را در طی یازده روز به پایان ببرند.

2

نکته مهم :شکست یک حمایت یا مقاومت و تکمیل پول بک لزوما به معنی ادامه روند قبلی نیست.

.

بررسی هزاران نمودار توسط استاد بولکوفسکی نشان می‌دهد ۴۷ درصد (کمتر از نیمی) از روندها بعد از تکمیل پولبک روند قبلی خود را پی‌گیری می‌کنند در حالی که ۵۳ درصد روندها بعد از پولبک، با قدرت روند قبلی را از دست داده یا رفتارهایی خلاف انتظار انجام می‌دهند.

3

آقای بولکوفسکی پیشنهاد می‌کند بعد از پولبک به نقطه شکست برای نظر دادن در مورد این که آیا روند قبل از شکست پی‌گیری می‌شود یا نه. اجازه بدهید روند از محدوده پولبک در جهت روند قبل از شکست به طور کامل خارج بشود و بعد نظر بدهید.

اصلاح قیمت چیست؟

اصلاح یعنی اینکه سهمی در حال صعود یا نزول است ولی این سهم همیشه نزول یا صعود نمی‌کند بلکه وسط کار یک اصلاح انجام می‌دهد.

مثلا سهم از قیمت 200 تومان به 150 تومان رسیده و بعد یک موج مثبت در نمودار آن شکل می‌گیرد و تا 170 رشد می‌کند، بعد دوباره نزول کرده و افت سهم از 150 به 170 اصلاح سهم در روند نزولی نام دارد.

از طرف دیگر سهمی در حال رشد است، مثلا از 200 تومان به 300 تومان رسیده و به خاطر جو روانی بازار و مقاومت‌ها و اینکه معمولا هیچ موقع صعودها شارپ نخواهند بود استراحتی می‌کند و مثلا تا قیمت 250 تومان پایین می‌آید که به این حالت اصلاح در صعود گفته می‌شود.

در حالت کلی سهم به صورت شارپ صعود و یا نزول نمی‌کند و معمولا بصورت پلکانی بالا یا پایین می‌رو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا