بی‌توجهی نظام بانکی به پیشران اقتصادی کشور/سهم ساخت مسکن از تسهیلات پرداخت نمی‌شود

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: متاسفانه برخلاف تاکید رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی، نه تنها ارائه 20 درصد تسهیلات پرداختی بانک به حوزه مسکن محقق نشد بلکه این آمار از 13.5 درصد در سال 97 به تنها 7 درصد در سال 98 کاهش پیدا کرد.

بی‌توجهی نظام بانکی به پیشران اقتصادی کشور/سهم ساخت مسکن از تسهیلات پرداخت نمی‌شود

به گزارش «نبض‌بانک»؛

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به لزوم تخصیص منابع بانکی به حوزه ساخت و ساز مسکن گفت: بازار مسکن در شرایط کنونی شاهد جولان تقاضای سرمایه‌ای است و افزایش ساخت و ساز با هدف صاحب‌خانه شدن متقاضیان واقعی این بازار می‌تواند شرایط این بازار را سامان بخشد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تامین منابع مالی در پروژه‌های تولید انبوه مسکن، تاکید کرد: در مقطعی تامین منابع مالی پروژه‌های تولید انبوه مسکن با استفاده از خط اعتباری مشخص شده در بانک مرکزی انجام می‌شد، اما در حال حاضر این خط اعتباری وجود ندارد.

*بانک‌ها به پیشران اقتصادی کشور توجه ندارند

محمودزاده در بیان این نکته که استفاده از منابع داخلی بانکی تنها راه موجود به منظور تامین سرمایه تولید انبوه مسکن است گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر بانک‌ها توجهی به حوزه مسکن که یک پیشران اقتصادی است ندارند و از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن صرف نظر می‌کنند.

وی در تشریح این نکته که نظام بانکی کشور در شرایط کنونی مایل به پرداخت تسهیلات بلند مدت نیست، افزود: وزارت راه و شهرسازی از زاویه پاسخ به حیاتی‌ترین نیاز مردم یعنی مسکن از نظام بانکی درخواست تسهیلات دارد، اما نظام بانکی به سبب زاویه دید متفاوت نسبت به پرداخت تسهیلات بلند مدت به ساخت مسکن اقدام نمی‌کنند.

*قوانین روابط بین وزارت راه و شهرسازی و نظام بانکی را تعدیل کند

این مقام مسئول با اشاره به این نکته رئیس جمهور برای تخصیص 20 درصد از تسهیلات پرداختی بانکی در انتهای سال 97 نسبت به ارائه دستور مستقیم اقدام کرد، گفت: متاسفانه برخلاف تاکید رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی، نه تنها ارائه 20 درصد تسهیلات پرداختی بانک به حوزه مسکن محقق نشد، بلکه این آمار از 13.5 درصد در سال 97 به تنها 7 درصد در سال 98 کاهش پیدا کرد.

محمودزاده در بیان اینکه تجربه سال 98 نشان داد، مصوبات دولت نمی‌تواند افلزامی برای تخصیصی منابع بانکی به حوزه مسکن داشته باشد، گفت: به نظر می‌رسد، تنها قوانین می‌تواند روابط بین وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ها را در جهت پاسخ به نیاز مسکن مردم تعدیل کرده و منابع مالی برای ساخت مسکن را فراهم آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا