تمرکز صرافی‌های رمزارز در ۲۰۲۱؛ دیفای، UX، سرویس های جدید

به گزارش «نبض‌بانک»؛

دیفای برای مبادلات در سال ۲۰۲۱ از اهمیت ویژه تری برخوردار خواهد بود،صرافی ها در سال آینده همچنان به اصلاح تجربه کاربری خود ادامه می دهند،پلتفرم ها همچنان بر متنوع سازی و ارائه یک اکوسیستم خدماتی کاملتر تمرکز می کنند.

پس از دارایی های دیجیتال، بدون شک صرافی ها مهمترین قسمت اکوسیستم رمزارز هستند. بدون صرافی ها، افراد ابزاری برای خرید و فروش رمزارز نخواهند داشت؛ بنابراین از افزایش چشمگیر قیمت ناشی از سرمایه گذاری های زیاد در این حوزه که بخش مهمی از آن را در سال ۲۰۲۰ مشاهده کردیم، بهره مند نخواهند شد.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کریپتونیوز، ضمن این که سال ۲۰۲۰ سال بسیار خوبی برای صرافی ها بوده، در سال ۲۰۲۱ چه انتظاری از آنها می توانیم داشته باشیم ؟ با توجه به صحبت هایی که حول محور پلتفرم های مختلف تجاری داشتیم احتمالاً سال آینده با تطبیق صرافی ها با ساختار در حال تغییر صنعت رمزارز ، شاهد بسیاری از روندهای مهم خواهیم بود.

این موارد شامل گستره سازی خدمات دیفای (امور مالی غیرمتمرکز)، گوش بزنگ بودن توکن ها، تمرکز مجدد بر صرافی های غیرمتمرکز (DEX) و همچنین تجدید تغییر در تجربه کاربری، به ویژه در پی انتقال PayPal به رمزارز خواهد بود. گسترش کلی شاخص های تجاری از جمله مشارکت با بازرگانان و ایجاد مجوزهای جدید را پیش رو خواهیم داشت.

۲۰۲۰: آیا مانند انتظارات بود؟

در سال ۲۰۱۹ ، فعالان صنعت اظهار داشتند که مبادلات بیشتر در سه زمینه اصلی متمرکز بوده است:

مبادلات غیرمتمرکز ، متنوع سازی و بهبود امنیت.

در طول سال ۲۰۲۰ تعداد صرافی های غیرمتمرکز به شدت افزایش یافته، اما در بیشتر موارد این صرافی ها آنچنان عمده و متمرکز نبودند که بتوانند صرافی های غیرمتمرکز را سرپا نگه دارند، بلکه بازیکنان مستقلی بودند که به دنبال ایجاد جایگاهی برای خود می گشتند (به عنوان مثال جنوسیس). با این وجود شاهد راه اندازی ای اُ اس فینکس (یک صرافی غیر حضوری در شبکه اصلی ای اُ اس) توسط بیتفینکس بودیم.

صرافی ها مطمئناً در سال ۲۰۲۰ متنوع شده اند. بایننس یک پلتفرم جدید بورس با انواع ویژگی ها و گزینه های خدمات معاملاتی به همراه کارت اختصاصی بایننس را راه انداخته است . به همین ترتیب، کوین بیس هم کارت ویزای خود را در ایالات متحده راه اندازی کرده ضمنا سرویس کوین بیس کاستودی خود را در سطح بین المللی ارائه داده و هم اکنون در حال گسترش خدمات بورس خود می باشد.

در مورد مساله امنیت هم بسیاری از صرافی ها پارامترها و سیستم های جدیدی را معرفی کرده اند، اما هک نیز همواره یک مساله کاملا رایج بوده و هست. (به عنوان مثال KuCoin).

۲۰۲۱: صرافی ها بیشتر بر روی دیفای تمرکز می کنند

برای این موضوع با سه مدیر صرافی صحبت کردیم و در پاسخ به این سوال که: “کدام زمینه برای صرافی ها در سال ۲۰۲۱ از اهمیت ویژه برخوردار است” ، هر سه به اتفاق از دیفای نام بردند.

کنستانتین آنیسیموف، مدیر اجرایی CEX.IO گفت: “مشتریان ما بیشتر به توکن های دیفای علاقه نشان داده اند ، بنابراین ما طیف گسترده ای از آنها را در پلتفرم خود ذکر کرده ایم. در ابتدای همین ماه نوامبر ۱۲ مورد جدید اضافه کردیم که برای اهداف تجارتی و سهامی در دسترس قرار گرفته است . برنامه ی ما این است که در آینده با حوزه دیفای حتی قوی تراز آن ادغام شویم.”

ژائو چانگ پنگ مدیرعامل بایننس، علی رغم اعتراف به ترجیح خود در عدم صحبت راجع به خدمات جدید بایننس که طی ۱۲ ماه آینده راه اندازی می شود، تصویر مشابهی را ترسیم می کند.

او به کریپتو نیوز گفت: “همانطور که گفته شد، من فکر می کنم نوآوری های دیفای که امسال در مورد استخرهای نقدینگی (و سازندگان بازار اتوماتیک) دیده ایم، به خصوص برای تجارت با استیبل کوین ها بسیار جالب هستند. من معتقدم اینها برای ماندن در اینجا هستند.”

ژائو اضافه کرد که بایننس قبلاً بسیاری از محصولات برپایه دیفای مانند استخر نقدینگی و پس انداز (محصولات پر بهره) را معرفی کرده است.

وی افزود: “همچنین حوزه نوآوری بایننس را مخصوص لیست بندی سکه های جدیدتر، فراهم آوری نقدینگی برای توکن های دیفای ایجاد کردیم ضمن این که از معامله گران کم تجربه در برابر خطرات موجود در تجارت هم محافظت می کنیم.”

جی هائو، مدیرعامل OKEx نیز در این خصوص اظهار داشت: تکامل مداوم محصولات دیفای برای این صرافی نیز در اولویت خواهد بود.

وی گفت.”من فکر می کنم که ارائه ی محرک های سبک دیفای بطور فزاینده ای برای صرافی ها مهم شده است. ما محرک های موجود در OKEx را تکامل و بهبود می بخشیم، این مساله می تواند شامل ماینینگ جامپ استار OKEx باشد که به دارندگان OKB اجازه دسترسی زودهنگام به پروژه های جدید و پی در پی و کسب سودهای بزرگ را می دهد.”

با توجه به کل رقم بلوکه شده در بخش دیفای که بالای ۱۴ میلیارد دلار است می توان پیش بینی کرد که گسترش خدمات دیفای در سال آینده تقریباً برای هر صرافی بزرگی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود .

صرافی های متنوع تر، مجوزهای بیشتر و غیرمتمرکزتر

دقیقاً مانند آنچه کارشناسان در سال گذشته توصیه کردند، این بار هم با افرادی که با آنها صحبت کردیم بیان کردند که صرافی ها مجدداً بر روی تنوع بخشی متمرکز خواهند شد و تا آنجا که ممکن است برای ارائه اکوسیستم کامل تری از خدمات، محصولات مختلفی ارائه می دهند.

جی هائو گفت: “در سال ۲۰۲۱ ، در تلاش برای بهبود و توسعه OKExChain برای میزبانی اکوسیستم اپلیکیشن های غیرمتمرکز با تمرکز اصلی بر تجارت خواهیم بود”.

وی افزود اولویت دیگر OKEx گسترش شبکه مشارکتی و بازرگانی است که پذیرای سکه OKB هستند.

کنستانتین آنیسیموف، مدیر اجرایی CEX.IO، خاطرنشان کرد که CEX نیز در سال آینده در مزینه مختلف تنوع خواهد یافت.

وی گفت: “فعلاً نمی توانم اطلاعات کامل را فاش کنم، اما آنچه که می توانم بگویم این است که خدمات جدید ما خواسته ها و نیازهای طیف گسترده ای از مشتریان؛ از افراد گرفته تا نهادهای بزرگ را برآورده خواهد کرد”.

همانطور که گفته های مدیران نشان می دهد ، این “متنوع سازی” روشی دیگر برای طرح این موضوع است که صرافی ها، خودشان را با نیازهای متغیر کاربران و مشاغل درون اکوسیستم دارایی دیجیتال وفق می دهند، در عین حال ویژگی ها یا خدمات جدیدی را معرفی می کنند که بیشتر نهادهای سرمایه گذاری را به فضا جذب کند.

یکی از راه های جذب سرمایه گذاری بیشتر ، راه اندازی بازارهای جدید است و CEX با تلاش برای کسب گواهینامه در بیشتر زمینه های ممکن، در سال ۲۰۲۱ چنین استراتژی را دنبال خواهد کرد.

آنیسیموف گفت: “می خواهیم به یکی از معدود صرافی های رمزارز معتبر و قانونی در کل ایالات متحده، انگلیس و سنگاپور تبدیل شویم.”

یکی از زمینه های خاص که در سال ۲۰۲۱ مورد توجه مداوم قرار خواهد گرفت، صرافی های غیر متمرکز یا غیر حضوری خواهد بود، اگرچه مانند سال گذشته، به جای راه اندازی پیشنهادهای کاملاً جدید، به روزرسانی و ارتقا صرافی های غیر حضوری در اولویت است.

جی هائو گفت: “ما همچنین OKEx Earn را به منظور در اختیار قرار دادن توکن های بیشتر در اختیار کاربران گسترش می دهیم و به تقویت صرافی های غیرمتمرکز OKEx ادامه خواهیم داد، زیرا آینده بسیار قدرتمندی را برای امور مالی غیرمتمرکز می بینیم و اکنون نیز در رشد آن سهیم بوده ایم.”

تجربه کاربری

با خبرساز شدن راه اندازی سرویس رمزارز پی پال در ماه اکتبر، این امکان وجود دارد که صرافی ها در یک مسیر مشابه در سال ۲۰۲۱ حرکت کنند و خدمات پرداخت خود را ارائه دهند. با این حال، صرافی هایی که ما با آنها صحبت کرده ایم، حتی آن هایی که می خواستند بیشتر درگیر مساله پرداخت شوند؛ پی پال را به عنوان یک رقیب واقعی نمی بینند.

ژائو گفت : “رشد پرداختی ها یکی از بارزترین موارد استفاده بود که امیدوار بودیم در سال ۲۰۲۰ بیشتر شاهد آن باشیم، اما آنطور که تاکنون انتظار می رفت نتیجه نداده است. یک استراتژی بهتر می تواند استفاده از پرداختی های فیات باشد که توان همزیستی دارد و کارت بایننس یک قدم در این مسیر است.”

صرف نظر از اینکه پی پال به رقیب مستقیم مبادلات رمزارزی تبدیل خواهد شد، صرافی ها به دنبال اصلاح تجربه کاربری خود (UX) در سال ۲۰۲۱ هستند.

کنستانتین آنیسیموف گفت: “قصد داریم تجربه کاربر را هم برای کاربران تلفن همراه و هم برای کاربران وب بهبود دهیم. در نظر داریم یک رابط موبایلی راحت به سادگی و راحتی همراه بانک های مدرن بسازیم که بتوانید رمزارز را در آن ذخیره، مبادله، دریافت، ارسال و تبدیل به سهام کنید.”

جی هائو از OKEx همچنین تأیید کرد که این صرافی، همانند کاری که مدیر عامل بایننس انجام داده، برای بهبود مستمر تجربه کاربر عمل می کند.

ژائو گفت: “به عنوان مثال ، اخیراً یک نسخه لایت از اپلیکیشن بایننس را راه اندازی کرده ایم که تجربه ساده تری از معاملات را در اختیار کاربر قرار می دهد و مناسب برای مبتدیان در خرید رمزارز با فیات است.”

خلاصه این که در سال ۲۰۲۱، صرافی ها به طور فزاینده ای خودشان را با تکامل اکوسیستم رمزارز سازگار می کنند. این به معنای محصولات دیفای بیشتر، ویژگی های تجاری جدید و UX و مجوزهای بیشتر است که باعث افزایش سرمایه گذاری می شود.

منبع: cryptonews.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا