نسبت «تقریبا هیچ» لایحه بودجه ۱۴۰۰ با قوانین بالادستی

به گزارش «نبض‌بانک»؛

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که دولت در تدوین لایحه بودجه 1400 توجهی به قانون برنامه ششم توسعه و اصلاحات ساختاری بودجه نداشته است.

نسبت «تقریبا هیچ» لایحه بودجه ۱۴۰۰ با قوانین بالادستی+ویدئو

 در ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه، اهداف کمی برای منابع و مصارف عمومی بودجه سالیانه در طول دوره اجرای این قانون تعیین شد تا میزان موفقیت دولت در اجرای راهبرد کلیدی کاهش وابستگی بودجه به نفت که همزمان با افزایش وابستگی بودجه به مالیات محقق می‌گردد، قابل سنجش باشد.

با این وجود، بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که دولت در تدوین لایحه بودجه 1400 توجهی به قانون برنامه ششم توسعه و اصلاحات ساختاری بودجه نداشته است زیرا ارقام درنظر گرفته شده برای اجزای مختلف منابع و مصارف عمومی بودجه «تقریبا هیچ» تناسبی با اهداف کمی مندرج در ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه برای بودجه 1400 ندارد.

به عنوان مثال، درآمدهای مالیاتی 23 درصد کمتر از هدفگذاری قانون برنامه ششم و درآمدهای نفتی 50 درصد بیشتر از این هدفگذاری بوده است. همچنین اعتبارات هزینه ای یا همان بودجه جاری در لایحه بودجه 1400 در مقایسه با اهداف کمی قانون برنامه ششم، 42 درصد بیشتر از اهداف کمی قانون برنامه ششم و بودجه عمرانی پیش بینی شده در این لایحه، 29 درصد کمتر از این اهداف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا