چرا دیپلماسی بازرگانی ایران توسعه نمی‌یابد؟

چرا دیپلماسی بازرگانی ایران توسعه نمی‌یابد؟

براساس آخرین آمار ارائه شده ایران تنها 6رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف دارد و آن هم بازارهای همسایه و محدود. این در حالی است ایران همچنان از ظرفیت بزرگ اقتصادی و کشورهای قاره آفریقا، آمریکای جنوبی و حتی آسیا بی‌بهره است.

 

 

 

نبض انرژی؛علی پیرولی: این روزها که نبض اقتصاد کشور به دلیل حداقل رسیدن منابع درآمدی نفت به شدت کاهش یافته؛ بیش از پیش به دیپلماسی بازرگانی نیازاست. رایزنان بازرگانی دراین میان نقش پررنگی برعهده دارند؛ اما ایران مثل دیگرموضوعات همچنان عقب است و از کاهش حداقلی رایزنان بازرگانی درکشورهای جهان برخوردار است.

براساس آخرین آمار ارائه شده ایران تنها 6رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف دارد و آن هم بازارهای همسایه و محدود. این در حالی است ایران همچنان از ظرفیت بزرگ اقتصادی و کشورهای قاره آفریقا، آمریکای جنوبی و حتی آسیا بی‌بهره است.

ایران درحال حاضر تنها درعراق؛ ترکیه؛ ارمنستان؛ آذربایجان و پاکستان رایزن بازرگانی دارد.  نکته جالب آنکه دراین کشورها نیز رایزنان ایران آن‌چنان فعالیت مثبتی ارائه نکرده‌اند. اگرچه برخی مشکلات مثل تحریم‌های اقتصادی مهمترین مانع بزرگی برسر راه آنهاست،اما آنچه مشخص است آنها نیزنتوانستند دراین زمینه موفق عمل کنند.درکشورهای جهان به‌خصوص کشورهای پیشرفته اقتصادی و نوظهور اقتصادی و همچنین کشورهای درحال توسعه رایزنان اقتصادی همواره با ازگان‌های دولتی تجاری کشورشان و صاحبان تولیدی  درارتباط هستند. این درحالی است که نه تنها ایران نتوانسته رایزنان بازرگانی را افزایش دهد، بلکه آنهایی که هستند نیز تعامل مثبتی با اقتصاد کشور ندارند.

دراین میانه می‌توان گفت که سازمان توسعه تجارت ایران مقصر شماره یک بوده و وزارت خارجه دررتبه دوم مقصران قرار دارد.

این دوارگان دولتی که نقش بزرگی دردیپلماسی بازرگانی دارند تاکنون نتوانسته‌اند نقش خود را ایفا کنند. گاهی وزارت خارجه توپ را به زمین سازمان توسعه تجارت شوت می‌کند و گاهی این سازمان توپ را به زمین وزارت خارجه. دراین میانه تنها زمان از دست می‌رود و ظرفیت‌هایی که دیگر کشورها بهترین بهره را از آن می‌برند. اکنون درآفریقا کشورهای چین، اندونزی، سنگاپور، ترکیه و… بیشترین بهره‌برداری را از ظرفیت اقتصادی کشورهای قاره به عمل می‌آورند.

حالا که تحریم اقتصادی باعث شده اقتصاد تا “ابرونفتی” ایران به حداقل درآمد خود برسد، تنها موضوعی که می‌تواند تولید را شکوفا کند، دیپلماسی بازرگانی است. دولت دراین چندماه اخیرمانده به پایان عمرش فرصت دارد که دیپلماسی بازرگانی را فعال کند. سازمان توسعه تجارت ایران با وجود اینکه وزارت امورخارجه اعلام کرده منتظر معرفی رایزنان بازرگانی از سوی سازمان توسعه تجارت است اما این سازمان هنوز این موضوع را عملی نکرده است. شاید بیرنامگی دولت و نداشتن استراتژی مشخص اقتصادی و وجود مافیای‌های گسترده مانع بزرگی برای گسترش این موضوع باشد. اینهاهمان عواملی هستند که درجای جای اقتصاد کشور نمود عینی دارند.

به هرحال شاید بعدها مثل حقوق‌های نجومی و دیگر موضوعاتی که حالا پرونده‌هایشان روی میز قضا بازاست، موضوع اهمال‌کاری و عدم‌ توسعه دیپلماسی بازرگانی نیز به یک پرونده‌ جدید و جنجالی تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا