درخواست وزارت صنعت برای تاخیر در استانداردسازی موتورسیکلت/اهمیت تولید موتورهای برقی

وزرات صنعت، معدن و تجارت از هیأت دولت خواست تا اجرای استاندارد یورو ۵ در صنعت موتورسیکلت را عقب بیندازد.

درخواست وزارت صنعت برای تاخیر در استانداردسازی موتورسیکلت/اهمیت تولید موتورهای برقی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در جدیدترین مکاتبه وزرات صنعت، معدن و تجارت با هیأت دولت، این وزارتخانه خواستار تاخیر در اعمال استاندارد یورو ۵ برای صنعت موتورسیکلت از ابتدای سال آینده شده است، این درخواست با این توجیه که اعمال استاندارد یورو 5 برای صنعت موتورسیکلت امکان پذیر نیست، مطرح شده است.

صنعت موتورسیکلت از جمله صنایع مهم حوزه حمل و نقل در جهان به شمار می رود که با توجه به مزیت محصولات این صنعت، انواع موتورسیکلت از بازار مناسب و رو به رشدی برخوردار است. صنعت موتورسیکلت کشورمان نیز همپای روند جهانی از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و با وجود مشکلات موجود، در حال حاضر حدود ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت اشتغال به کار داشته و توانمندی تامین نیاز داخلی توسط این واحدها وجود دارد.

در این میان، ضرورت اعمال استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال ۱۴۰۰ به واسطه مصوبه سال ۱۳۹۷ دولت از جمله نگرانی واحدهای فعال تولیدی این صنعت به شمار می رود؛ به استناد این تصویب نامه، حداقل حد مجاز آلایندگی موتورسیکلت از سال ۱۴۰۰ برابر استاندارد روز اتحادیه اروپا تعیین شده و با وجود اینکه حداقل فاصله زمانی بین این دو استاندارد در اتحادیه اروپا 4 سال مقرر شده، مطابق این مصوبه، فاصله زمانی دوساله از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ جهت تغییر حد مجاز یورو ۴ به یورو ۵ تعیین شده است.

طبق اعلام وزارت صنعت، از آنجایی که در ایران تامین قطعات اصلی موتورسیکلت سازی شامل قوای محرکه از کشور چین صورت می گیرد که حد مجاز آلایندگی در آن کشور و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی معادل یورو ۴ است و از طرف دیگر، امکانات آزمایشگاهی جهت آزمون کامل الزامات استاندارد یورو ۵ در کشور فراهم نیست، بنابراین جهت جلوگیری از ایجاد مشکل در روند فعالیت واحدهای تولیدی صنعت یادشده به دلیل عدم امکان اعمال استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال آینده، وزرات صنعت، معدن و تجارت درخواست اصلاح تصویب نامه فوق و ارائه فرصت انطباق با استاندارد یورو ۵ به صنعت موتورسیکلت سازی مطابق متن پیشنهادی به شرح جدول زیر را به هیأت دولت ارائه کرده است.

همچنین وزارت صمت بر این عقیده است که گرچه الزام ارتقا به یورو ۴ به استاندارد یورو ۵ می تواند تا حدی در مقابله با آلودگی هوا موثر واقع شود ولی برای تحقق این مهم، لازم است معاینه فنی موتورسیکلت های درحال تردد و نظارت کامل بر روند اجرای آن و اسقاط وسیله نقلیه فرسوده (عمدتا با موتور کاربراتوری) توسط مالکان بر اساس مواد (۶) و (۸) قانون هوای پاک توسط مسئولان ذی ربط نیز مورد اقدام جدی قرار گیرد.

در حال حاضر ‌این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور زیربنایی، ‌صنعت و محیط زیست هیئت دولت طی می کند.

* لزوم تجمیع کارخانه های موتورسیکلت

تاکنون واحدهای زیادی برای تولید موتورسیکلت در کشور ایجاد شده اند که بخشی از این واحدها تولیدشان متوقف شده است.

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مورد معتقد است: برای رشد صنعت موتورسیکلت باید کارخانه های تولید این محصول تجمیع شوند و در عین حال به ظرفیت صادراتی کشورهای همسایه به ویژه منطقه اوراسیا نیز توجه شود.

وی می گوید: تجمیع کارخانه ها و تشکیل شرکت های بزرگ و فعال تولید موتورسیکلت برای برندسازی و رقابت در بازارهای جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه همه تلاشمان بر این است که مقررات شتاب‌زده نداشته باشیم، بر لزوم کاهش بروکراسی اداری برای کمک به فعالان بخش خصوصی و تسهیل در امور تولید تاکید کرده و از تولیدکنندگان خواسته تا با گسترش ارتباطات خود در زمینه صادرات و افزایش سهم صادراتی تلاش کنند.

* برنامه ریزی برای تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی

درخواست وزارت صنعت برای تاخیر در اجرای استاندارد یورو 5 در صنعت موتورسیکلت در شرایطی مطرح شده که تولید موتورسیکلت های برقی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت های قدیمی از جمله برنامه هایی است که به گفته کارشناسان علاوه بر رونق صنعت موتورسیکلت و ایجاد زمینه صادرات، باعث بهبود کیفیت هوای شهرهای بزرگ و آلوده نیز خواهد شد.

در این مورد حمایت از تولید موتورسیکلت های برقی به عنوان یکی از برنامه های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح است و برنامه تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در عین حال، سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای کاهش قیمت موتورسیکلت های برقی نیز برنامه‌ریزی کرده و در طرح تدوین شده برای تولید این موتورها، حذف هزینه ۴۰ درصدی باتری و بهره گیری از شیوه سوآپ و باتری های امانی و ایجاد زیرساخت های لازم ارزان سازی قیمت محصول مدنظر قرار گرفته است.

همچنین سازمان گسترش اقداماتی مانند برگزاری فراخوان طراحی و تولید انبوه موتورسیکلت برقی با مشارکت بخش خصوصی، شناسایی فعالان حوزه تولید موتورسیکلت برقی داخلی، برگزاری جلسات هماهنگی با تولیدکنندگان داخلی، جمع آوری اطلاعات و ارزیابی کامل تولیدکنندگان منتخب داخلی را نیز انجام داده و تولید موتور سیکلت برقی با توان مناسب برای جابجایی عادی و هم به عنوان وسیله کار و با هدف کاهش آلایندگی در دستور کار قرار گرفته است.

در عین حال، شناسایی ظرفیت تولید قطعات و اجزاء اصلی موتورسیکلت برقی در کشور با هدف کاهش ارزبری، تعمیق ساخت داخل، تامین اقلام استاندارد، افزایش تولید و ارزان سازی تیپ های معین نیز از دیگر اقدامات مد نظر در طرح تولید موتور سیکلت برقی است؛ همچنین مشترک سازی قطعاتی مانند موتور الکتریکی و درایو، مجموعه باتری و سامانه مدیریت، شارژر و مبدل ها با هدف بومی سازی و ایجاد مقیاس اقتصادی تولید نیز در دست پیگیری است.

* توجه وزارت نیرو به تولید موتورسیکلت برقی

در موضوع تولید موتورسیکلت های برقی، علاوه بر سازمان گسترش، وزارت نیرو نیز وارد گود شده و همکاری هایی را نیز با وزارت صنعت داشته است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این مورد با اشاره به اینکه اخیراً در هیئت دولت بحث آلاینده‌ها به‌طور جدی مطرح شده و برای کلانشهرها برنامه‌ریزی کرده‌ایم، می‌گوید: با همکاری شرکت‌های سازنده موتورسیکلت، طرحی را آماده کرده‌ایم که بر اساس آن وزارت نیرو زیرساخت‌ها و ایستگاه‌های لازم برای ارائه برق موردنیاز به موتورسیکلت‌هایی که در این پروژه برقی می‌شوند را فراهم می‌کند.

وی ادامه می دهد: گزارشی در این زمینه به رئیس جمهور ارائه شده که با دستور وی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال نهایی کردن این طرح هستیم، همچنین محاسبات اقتصادی آن انجام شده، به‌گونه‌ای که هم صرفه اقتصادی برای صاحبان این وسایل نقلیه دیده شده و هم موتورسیکلت‌های جدید برقی وارد بازار خواهند شد.

اردکانیان نقش آلایندگی موتورسیکلت‌ها را بسیار بالا دانسته و می گوید: طبق گزارشات بانک جهانی، میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها تا حدود ۱۸ برابر خودروها است، بنابراین تولید موتورسیکلت برقی از توجیه اقتصادی برخوردار است.

به گزارش فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «ساخت موتور برقی راهی برای کاهش آلودگی هوا» خواستار توجه مسئولان به موضوع تولید موتورسیکلت برقی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت های قدیمی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا