آقای وزیر، سرمنشا ایجاد رعب و وحشت در سهامداران چه کسی بود؟

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد گفت: من همیشه هم گفته ام؛ بازار سرمایه حساس است و افرادی که بی محابا و بدون برخورداری از مبانی حقوقی و نظری اقدام به اظهار نظر در مورد بورس کرده و فعالان بازار سرمایه را دچار رعب و وحشت می کنند، قطعا روزی باید جوابگو باشند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

بازار سرمایه امروز مورخه 25 آذر 99 به مانند روزهای معاملاتی گذشته هفته جاری، قرمزپوش بود با این تفاوت که امروز شاخص کل ریزش عجیبی را تجربه کرد. شاخص کل در پایان معاملات امروز با ۵۱۵۲۵ واحد کاهش معادل منفی ۳.۴۷ درصد به یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۶۳۳ واحد سقوط کرد.

همچنین در پایان معاملات امروز ۶۹ درصد از نماد‌ها در صف فروش قرار داشتند. رقم خروج پول حقیقی از بازار امروز نیز به اندکی بیش از ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که کم سابقه بود.

پالایشی یکمی‌ها هم امروز وارد ضرر شدند و هر واحد از پالایش یکم  با افت ۳.۷۴ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۹ هزار و ۶۹۸ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۴ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان کاهش پیدا کند. این در حالی است که ارزش هر واحد از پالایشی یکم در روز پذیره نویسی ۱۰ هزار تومان بود و در مجموع سهامداران برای خرید ۵۰۰ واحد از آن ۵ میلیون تومان پرداخت کرده بودند.

با این اوصاف امروز سخنان فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز در نوع خود بسیار جالب بود. دژپسند در حاشیه یکصد امین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: من همیشه هم گفته ام؛ بازار سرمایه حساس است و افرادی که بی محابا و بدون برخورداری از مبانی حقوقی و نظری اقدام به اظهار نظر در مورد بورس کرده و فعالان بازار سرمایه را دچار رعب و وحشت می کنند، قطعا روزی باید جوابگو باشند، زیرا بازار سرمایه، مطابق و بر اساس قانون، در حال فعالیت است.

این صحبت های فرهاد دژپسند در حالی امروز منتشر شد و وی از برخورد با کسانی که فعالان بازار سرمایه را دچار رعب و وحشت کرده اند، سخن به میان آورد که سرمنشا آغاز ریزش بورس در 19 مرداد ماه سال جاری و ایجاد رعب و وحشت در سهامداران اختلافی بود که بر سر پذیره نویسی پالایشی یکم بین وزارتخانه تحت کنترل وی و وزارت نفت به وجود آمد، بود. بنابراین باید به آقای وزیر اقتصاد گفت که اگر قرار است کسی روزی جوابگو باشد، اولین نفر شما و وزیر نفت هستید که سقوط بازار سرمایه را با یک اختلاف جزئی بر سر صندوق پالایشی یکم و رسانه ای کردن آن کلید زدید و موجبات رعب و وحشت را در فعالان بازار سرمایه ایجاد کردید! پالایشی یکمی که بازگشایی آن نیز حاشیه های فراوانی را به همراه داشت و از زمان بازگشایی آن تاکنون سهامداران آن یک روز خوش را به خود ندیده اند و امروز هم که با این معاملات به ضرر فرو رفتند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا