مشاوران املاک: بانک مرکزی عامل گرانی مسکن است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان ” گزارش بانک مرکزی بانک ها را از ورشکستگی نجات داد” گفت:عامل افزایش قیمت مسکن بانک مرکزی است نه مشاوران املاک.

به گزارش نبض بانک ،اخیرا برخی نمایندگان مجلس از جمله اقبال شاکری انتقاداتی را نسبت به عملکرد مشاوران املاک بیان کرده اند. وی چند روز قبل با بیان این که فعالیت برخی دفاتر مشاوران املاک به واسطه خرید و فروش مسکن فسادزاست، گفته بود: یکی از عوامل بروز فساد و تخلف، فرآیند دریافت حق کمیسیون املاکی ها در قراردادهای خرید و فروش است،  مشاوران املاکی در هر قرارداد، درصدی از قیمت فروش را از خریدار و فروشنده دریافت می کنند، این مسئله موجب می شود که املاکی ها به افزایش قیمت مسکن ترغیب شوند، چون هر چه قدر قیمت ها بالا برود، حق کمیسیون آن ها بیشتر می شود.

شاکری بیان این‌که تخلف املاکی ها تنها به دریافت حق کمیسیون نجومی محدود نمی شود، افزود: برخی از این افراد به مالک می گویند که شما در موضوع قیمت فروش دخالت نکنید و وقتی ما مسکن مورد نظر را به هر میزانی فروختیم، سود آن نصف-نصف تقسیم شود.

*فعالیت سوداگرانه برخی از مشاوران املاک

علیرضا پاک فطرت دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با انتقاد از تداوم فعالیت دلالان در بازار مسکن، اظهار کرد: یکی از دلایل و عوامل تشدید و تلاطم بازار مسکن، فعالیت دلالان و سفته بازان در این حوزه است که باید در راستای ساماندهی این بخش تلاش صورت گیرد. یکی از اقدامات اساسی برای کنترل دلالان، اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که متأسفانه این لایحه همچنان در دولت باقیمانده است.

وی افزود: فعالیت سوداگرایانه بخشی از بنگاه های معاملاتی یکی از عوامل تلاطم بازار مسکن است، بر اساس آمارها، بیش از ۵۰ درصد مشاوران املاک مجوز قانونی فعالیت ندارند، از این رو گام نخست، ساماندهی این حوزه و جلوگیری از فعالیت غیرقانونی املاکی ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا