ترس سهامداران از کاهش نقدشوندگی بورس

لغو یک عرضه اولیه ممکن است در ظاهر مساله چندان مهمی نباشد، اما می‌تواند نشان دهد مسوولین سازمان بورس کاهش نقدشوندگی بازار سرمایه در این روزها را پیش‌بینی کرده و نمی‌خواهند این مساله ادامه دار باشد.

به گزارش نبض بانک  ، طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار بود روز چهارشنبه این هفته سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) در بورس عرضه شود.

اما در میانه بازار روز سه شنبه خبری مبنی بر لغو این عرضه اولیه منتشر شد. قرمز پوش شدن و کاهش ۵۱ هزار واحدی شاخص کل می تواند دلیلی بر این تصمیم باشد.

روند صعودی بورس کی آغاز می‌شود؟

مطابق با آنچه اعلام شده بود، قیمت سهام اپال در روز عرضه ۱۴۸۰۰ ریال و هر سهامدار می توانست ۷۰۰ سهم را خریداری کند. یعنی نقدینگی لازم برای خرید این نماد حدود ۱۰.۳۹۸.۴۵۳ ریال نیاز بوده است.

با توجه به مشارکت بالای ۴.۵ میلیون نفری در عرضه اولیه وکبهمن، پیش‌بینی می‌شود به هر کد بورسی حداکثر ۴۸۰ سهم تخصیص داده شود که معادل ۷۱۰ هزار تومان است. البته در صورت مشارکت ۴ میلیون نفری همانند بوعلی به هر نفر ۵۴۰ سهم می‌رسد که حدود ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد.

یعنی نقدینگی لازم برای خرید همه ۱۳ درصد عرضه شده شرکت اپال مبلغی حدود ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است. در روزی که حدود ۷۰ درصد نمادهای بورس در صف فروش قفل بوده اند و نقدشوندگی اکثر نمادها به شدت پایین بوده است، سازمان بورس به این نتیجه رسیده است که ممکن است که تعداد افراد حاضر در این عرضه اولیه کم باشد، این عرضه را لغو کرده است.

نوشته های مشابه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا