دستور رهبر انقلاب در خصوص میزان برداشت از صندوق توسعه/ توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی اجرا نشد

رئیس کل بانک مرکزی از نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور در خصوص میزان برداشت از صندوق توسعه خبر داد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نامه رهبر معظم انقلاب در خصوص بودجه ۱۴۰۰ گفت: در بودجه درخواست شده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت، دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه باشد، ایشان فرمودند تا یک میلیون بشکه نفت معادل بیست درصد سهم صندوق توسعه ملی و مازاد آن ۳۸ درصد باشد.

همتی خاطرنشان کرد: منابع قابل توجهی را که امسال دولت از صندوق توسعه ملی برداشته کرده، مانند برداشت یک میلیارد یورو برای بحث کرونا باید در بودجه ۱۴۰۰ به صندوق توسعه ملی بازگردد؛ بنابراین به طور حتم براساس این مسایل باید تغییراتی در بودجه ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی معتقدند ارز ۴۲۰۰ تومان زیربنای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است، در این زمینه چه تصمیم‌هایی ممکن است اتخاذ شود؟  گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی توزیع می‌شد و در زنجیره واردات به صورت مرحله‌ای به دست مردم می‌رسید می توانست تاثیر مثبتی را با خود به همراه داشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: تاکنون ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کمک زیادی  کرده است اما در عمل به درستی اجرا نشد و طبیعی است به دلیل انحرافات موجود، کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با قیمت واقعی نباشد.

وی با بیان اینکه با ارز ۴۲۰۰ تومان نباید مرغ ۳۰ هزار تومانی در اختیار مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در این زمینه برخی مشکل‌ها وجود دارد که باید اصلاح شوند، این اصلاح‌ها باید باتدبیر باشند تا برای مردم شوک قیمتی ایجاد نکند.

 همتی افزود: مهمترین دغدغه دولت همین مسایل است، اکنون در حال بررسی و رفع مشکلات هستیم اما در موقعیت فعلی نمی‌توان نظر قطعی را برای تصمیم‌گیری‌ها اعلام کرد.

رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ گفت: نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان براساس نرخ تسعیری است که امسال به بانک‌ها اعلام کردیم، اکنون بانک‌ها دارایی‌های خود را براساس ارز ۱۱ هزار تومان تسعیر می‌کنند.

وی با بیان اینکه نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و در کنار آن تجارت و بنیادهای اقتصادی در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار هستند، اظهار داشت: امیدواریم سال آینده روند تجارت، صادرات و شرایط ارزی کشور بهبود یابد، این مسایل به طور حتم بر روی بازار تاثیرگذار خواهند بود و باید بپذیریم که نرخ ارز بر مبنای سیاست‌گذاری شکل می‌گیرد.

همتی درباره اینکه که آیا نظر بانک مرکزی برای نرخ تسعیر ارز، نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است یا خیر، گفت: مساله بودجه، مساله ای مربوط به حسابداری است، چیزی که ما نگاه می‌کنیم مسایل بازار و سیاست‌گذاری اقتصادی است، معتقد هستیم نرخ ارز در بازار و براساس مسایل ساختاری شکل می‌گیرد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: امیدواریم شرایط بازار ارز در ماه‌های آینده و حتی هفته‌های آینده بهتر از وضعیت فعلی شود.

وی به بدهکاران بانکی اشاره کرد و گفت: ظرف چند ماه گذشته وضعیت ۱۱ نفر که هر یک نفر آنها چندین شرکت را زیر مجموعه خود دارند در کمیته فرادستگاهی ما مورد بررسی قرار گرفتند، مانده بدهی آنها نزدیک به ۹۰ هزار میلیارد تومان است که با همکاری قوه قضاییه و ضابطین قوه قضاییه نزدیک به ۳۰ درصد از آن را وصول شد.

همتی افزود: امیدواریم در آینده به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم، زیرا قوه قضاییه به طور جدی پیگیر این قضیه است، امیداوریم کمیته فرادستگاهی که شامل همه سازمان های نظارتی می شود،  بتواند مساله ۱۱ گروه را که مهترین بدهکاران سیستم بانکی هستند و چندین سال است بدهی آنها مانده است را به تدریج برطرف کند.

رییس بانکی مرکزی درباره ممنوع الخروجی این افراد گفت: این اقدام باید طبق روال پیش رود، اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد اجازه آن را از قوه قضاییه خواهیم گرفت.

وی درباره تغییر نرخ سود بانکی گفت: در وضعیت فعلی برنامه ای برای تغییر نرخ سود بانکی نداریم.​

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا