ایران نمی‌تواند تمام هزینه‌های اجرای برجام را متقبل شود

به گزارش «نبض‌بانک»؛

به نقل از فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و کشور‌های ۱+۴ به صورت ویدئو کنفرانس امروز (چهارشنبه) مورخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ برگزار شد و آخرین تحولات پیرامون برجام را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این نشست «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت.

* سه کشور اروپایی نباید از دولت ایران انتظار داشته باشند که اصول دموکراسی را نادیده گرفته و قانون مصوب مجلس را اجرایی نکند

عراقچی در بخش‌هایی از سخنان خود در این نشست با اشاره به برخی اظهارنظر‌های رسانه‌ای که در روز‌های اخیر از سوی اروپا به گوش می‌رسد تاکید کرد: قاعدتا سه دولت اروپایی که خود را پایبند به دموکراسی و قواعد آن می‌خوانند، نباید از دولت ایران انتظار داشته باشند که اصول دموکراسی را نادیده گرفته و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را اجرایی نکند.

وی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران متعهد و موظف به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از طی مراحل قانونی آن‌ها است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین ضمن اعتراض به مواضع اخیر سه دولت اروپایی، بیان کرد: به جای محکومیت ترور ددمنشانه محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای ایران، سه دولت اروپایی مجازات قانونی یک شخص مجرم را محکوم کردند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار داشت: طرف‌های اروپایی همواره فقط از ایران می‌خواهند در برابر همه رفتار‌های غیرقانونی و خصمانه، چه تحریم‌های آمریکا باشد و چه خرابکاری در نطنز و ترور دانشمندان هسته‌ای خود خویشتندار باشد. ایران نمی‌تواند تمام هزینه‌های اجرای برجام و رفتار‌های غیرقانونی دیگران را متقبل شود و سایرین هم باید برای حفظ برجام هزینه بدهند.

عراقچی در رابطه با گمانه زنی‌ها پیرامون بازگشت آمریکا به برجام نیز اظهار داشت: ما به جای حرف و گمانه زنی، به اعمال توجه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران همواره مواضع خود را به صورت شفاف بیان کرده و حاضر است پس از بازگشت آمریکا به انجام تعهدات خود در برجام و اعاده وضعیت به شرایط ژانویه ۲۰۱۷، اجرای تعهدات برجامی خود که وفق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام آن‌ها را متوقف کرده است از سر گیرد.
ایران نمی‌تواند تمام هزینه‌های اجرای برجام را متقبل شود
در پایان این نشست سه ساعت و نیمه، بیانیه هماهنگ کننده کمیسیون مشترک (خانم هلگا اشمید) صادر شد.

در این بیانیه آمده است: «مشارکت کنندگان در پرتو چالش‌های موجود، درباره همکاری در خصوص حفظ برجام و نحوه اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل و موثر آن از سوی تمامی طرفین بحث کردند. همچنین مشارکت کنندگان در خصوص برگزاری یک نشست غیررسمی وزاری امور خارجه دولت‌های عضو برجام در تاریخ اول دی ۱۳۹۹ به صورت ویدئو کنفرانس، توافق کردند.»

پیش از این اتحادیه اروپا از برگزاری این نشست خبر داده بود و صبح امروز نیز «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره دستور کار کمیسیون مشترک برجام، اظهار داشت: این نشست، یکی از نشست‌های عادی و معمول کمیسیون مشترک برجام هست که در سطح معاونان وزرا و مدیران سیاسی کشور‌های طرف برجام (ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) هر ٣ ماه یک بار به منظور بررسی روند اجرای برجام و موانع اجرای تعهدات توسط طرف‌های برجام برگزار می‌شود.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس نیز چندی پیش گفته بود که «در کریسمس دیدار دیگری با همتایانم در تروئیکا و احتمالاً ایران خواهم داشت -البته اگر بخواهند در آن شرکت کنند- تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم در این خصوص به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برسیم».

در همین خصوص نیز «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه نیز ۱۷ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره برگزاری نشست وزرای خارجه ۱+۴ بیان کرد: «کمیسیون مشترک برجام در حوزه مسائل فنی تنظیم شده و انجام خواهد شد و کمیسیون روتینی است و در صورت لزوم در سطح وزرا هم می‌تواند برگزار شود. بله صحبت‌هایی بوده و باید دستورکار مشخص شود و اگر دستورکار مشخص شود این نشست می‌تواند در سطح وزرا در چارچوب برجام برگزار شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا