یلدا، شب بلند گرانی‌ها!

به گزارش «نبض‌بانک»؛

دست مردم کوتاه از خرید بلندترین شب!

بازار بازار شام است، قیمت‌ها رنج خاصی ندارد و بازار کرونا زده، کرونایی‌تر شده است و دست مردم کوتاه‌تر از کالاهایی که باید برای شب یلدا بخرند.

دست مردم کوتاه از خرید بلندترین شب!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یلدا اولین شب زمستان است که براساس رسوم قدیم ایرانیان در این شب مردم در کنار هم جمع شده و با میوه و خشکبار خاصی که ویژه شب یلدا است آن را جشن می‌گیرند.
اگرچه اکنون به واسطه شیوع کرونا  و حفظ سلامت جامعه دورهمی‌ها کنسل شده است، اما به هر حال خانواده‌ها علاقه‌مندند که با کوچکترین جمع نیز این شب آیینی را جشن بگیرند.

با این حال امسال با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و کرونا در کشور، شاهد گرانی عجیبی در بازار اقلام شب یلدا به ویژه آجیل و خشکبار هستیم که سبب شده بسیاری از خانواده‌ها قدرت خرید نداشته باشند.

هر سال ایامی همچون شب یلدا فرصت مناسبی برای کسبه و بازاریان هم بود که کاسبی آنها رونق بگیرد اما امسال در کمتر از چند روز مانده به آغاز فصل زمستان و طولانی‌ترین شب سال که بازار خشکبار و تنقلات طبق سنت هر ساله آماده تأمین تقاضای این ایام است، مغازه‌های آجیل‌فروشی تبدیل به ویترینی برای تماشا شده است.

گرانی 100 درصدی آجیل و خشکبار موجب شده است که رهگذران حتی گوشه چشمی به ویترین مغازه‌های آجیل فروشی شهر نداشته باشند و قشر متوسط و ضعیف جامعه را از خرید و خوردن آجیل محروم کند و  مردم نه به خاطر کرونا بلکه گرانی، این شب را جشن نگیرند.

قیمت آجیل‌ در مغازه‌ها براساس نوع و کیفیت آنها متفاوت است، 180 هزار تومان آجیل شیرین، پسته حداقل 190 هزار تومان، فندق 300 هزار تومان، مغز بادام ۲۵۰ هزار تومان و …، همه اینها تنها گوشه‌ای از بازار گران شب یلداست.

به نظر می‌رسد کمبود نظارت‌ها در مراکز عرضه میوه، شیرینی‌جات و آجیل سبب شده تا هر یک از واحدهای صنفی عرضه کننده بنا به میل و تشخیص فردی مبادرت به قیمت‌گذاری کنند و این موضوع دغدغه مردم را افزایش داده است.

بازار بازار شام است، قیمت‌ها رنج خاصی ندارد و بازار کرونا زده، کرونایی‌تر شده است و دست مردم کوتاه‌تر از کالاهایی که باید برای شب یلدا بخرند.

حذف دورهمی یلدا به خاطر گرانی

یکی از شهروندان زنجانی به خبرنگار فارس گفت: از آغاز سال شاهد گرانی‌های بسیاری در انواع و اقسام کالاها بودیم، شب یلدا و گرانی آن هم مزید بر علت شده است.

منوچهر عباسی با اشاره به اینکه نیازی به اعمال محدودیت برای جلوگیری از دورهمی شب یلدا نیست، افزود: وقتی کالاها گران است؛ قطعا دورهمی هم نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امسال مردم پایین‌ترین میزان قدرت خرید را دارند، اضافه کرد: با این گرانی‌ها، هیچ‌کس به فکر میوه و آجیل نیست؛ همین‌که بتوانیم نیازهای اساسی خودمان را تهیه کنیم شاهکار کرده‌ایم.

این شهروند زنجانی با گلایه از عدم نظارت بر متفاوت بودن قیمت‌ها در مراکز مختلف شهر گفت: ما به گرانی‌ها عادت کرده‌ایم و متاسفانه هیچ نهاد و مسؤولی هم جواب قانع کننده‌ای نسبت به وضعیت پیش آمده نمی‌دهد.

وی گفت: معمولی‌ترین پسته موجود در بازار حدود ۲۰۰ هزار تومان بوده که گرانی‌های اخیر این کالا را از سبد خانواده‌ها حذف کرده است.

وی بیان کرد: قیمت میوه‌های شب یلدا مثل انار و هندوانه هم نسبت به سال گذشته جهش چند برابری داشته به نحوی که برای یک کیلو انار ۲۰ هزار تومان باید هزینه کرد.

یکی از فروشندگان میوه نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: گران و ارزان شدن میوه به لحاظ سود حاصله از فروش، برای میوه‌فروش‌ها فرقی ندارد؛ برای همین ماهم طرفدار ارزان شدن هستیم تا حداقل مشتری‌هایمان برای خرید میوه زود به زود به مغازه بیایند.

وی با اشاره به اینکه میوه جزو ضروریات زندگی خانوار نیست و بر همین اساس مردم چندان رغبتی برای خرید گران میوه ندارند، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و شرایط کرونایی حاکم، میوه‌فروشی‌ها نیز از رونق افتاده است.

احمدی با اشاره به کاهش فروش میوه در آستانه شب یلدا افزود: انتظاری برای خرید نداریم، چون خودمان هم مثل سایر مردم قدرت خرید بسیاری از نیازهایمان را نداریم و آنها را کنار گذاشته‌ایم.

وی گفت: تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی‌ سبب شد تا میوه‌فروشان تعدیل نیرو داشته باشند و تعدادی چک‌هایشان برگشت خورده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروشان زنجان نیز درباره قیمت میوه و گرانی آن در آستانه شب یلدا گفت: از لحاظ مقدار میوه کمبودی در بازار وجود ندارد.

سید مرتضی هاشمی قیمت نارنگی را 8 تا 10 هزار تومان، قیمت پرتقال 10 هزار تومان و قیمت انار تا سقف 18 هزار تومان اعلام کرد و گفت: مشکلی از لحاظ تهیه هیچ یک از این میوه‌ها وجود ندارد.

وی همچنین از وجود هندوانه شب یلدا به اندازه نیاز مردم در بازار خبر داد و افزود: البته طبق معمول هر سال قیمت این میوه تا شب یلدا کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه بنک‌داران آجیل و خشکبار زنجان نیز از افزایش قیمت آجیل و خشکبار خبر داد و گفت: قیمت آجیل بستگی به دلار دارد به همین خاطر رنج آن نسبت به سال قبل 45 درصد افزایش یافته است.

فروش آجیل نصف شد

مرتضی انتصار با اشاره به اینکه فروش آجیل و خشکبار در همین مناسبت‌هاست، اما جزو اولویت مردم نیست، تصریح کرد: در بازار شب عید نیز آجیل‌فروشان فروش رضایت بخشی نداشتند، چون در عید نوروز نیز همین وضعیت را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه فعالان این صنف به این امید بودند که حداقل برای شب یلدا تا حدی بتوانند فروش داشته باشند و بازار از رکود خارج شود، گفت: این در حالی است که طی مدت منتهی به شب یلدا هم فروشی وجود نداشته است.

رئیس اتحادیه بنک‌داران آجیل و خشکبار زنجان با اشاره به اینکه از آغاز سال میزان فروش خشکبار و آجیل نصف شده است، اضافه کرد: بازار آجیل و خشکبار از ابتدای امسال ضرر بوده و هیچ منفعتی برای فروشندگان و فعالان این صنف نداشته است.

بازرسی‌ها 3 برابر شد

رئیس سازمان صمت استان زنجان اما در اظهار نظری متفاوت گفت: با توجه به اینکه میزان تقاضا برای خرید کالا در شب یلدا افزایش پیدا می‌کند به همین خاطر نظارت‌ها هم بیشتر شده است.

ناصر فغفوری از اجرای طرح نظارت ویژه شب یلدا خبر داد و گفت: طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۳ آذرماه آغاز ‌شده و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد و با هرگونه گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و عدم صدور فاکتور  به جد برخورد می‌‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۰ نفرد ر بازرسی از بازار فعالیت دارند و با همکاری دستگاه‌های اجرایی تعداد تیم‌های بازرسی در استان سه برابر شده است، گفت: همه فروشگاه‌های میوه، آجیل مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در صورت مشاهده تخلف به‌صورت ویژه رسیدگی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه مشکلی از نظر تهیه کالا در استان وجود ندارد، افزود: دریافت و رسیدگی به موقع به گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی از طریق تلفن ۱۲۴، ستادهای خبری و برخورد با احتکار و قاچاق کالا توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با جدیت رسیدگی می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان نیز از آغاز اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا خبر داد و افزود: طرح نظارت گشت‌های سیار ویژه شب یلدا  با حضور بازرسان دستگاه‌های ناظر به صورت ۲۴ ساعته تا شب یلدا  ادامه دارد و در راستای اجرای این طرح با واحدهای صنفی متخلف برخورد می‌شود.

مرتضی ممیزی تصریح کرد: بازرسان این گشت‌های نظارتی به همه واحدهای صنفی از جمله واحدهای فروش میوه، آجیل و قنادی‌ به صورت سر زده سرکشی می‌‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای طرح گشت نظارت ویژه شب یلدا، واحدهای صنفی متخلف به اشد مجازات از سوی شعب تعزیرات حکومتی محکوم خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا