قورباغه از کجا آب می خورد؟

پلتفرم نماوا که قرار بود از دیشب، میزبان نمایش هفتگی «قورباغه» باشد، اعلام کرد به منظور پایش و نظارت بیشتر، پخش این سریال فعلا متوقف شده است 

به گزارش «نبض‌بانک»؛

قورباغه از کجا آب می خورد؟

سریال پرماجرایی که قرار بود دیشب روی خروجی پلتفرم‌ های نمایش خانگی قرار بگیرد، منتشر نشد تا ابهامات درباره انتشار آن و نتیجه نهایی که قرار است دیده شود، ادامه پیدا کند.

سریال قورباغه ساخته پر سر و صدا و پرهزینه هومن سیدی است که از همان روز اول و با انتشار خبر شروع به ساختش با جنجال آغاز کرد. صحبت‌ هایی که درباره سرمایه‌ گذار سریال مطرح بود و البته بعدا همزمان با دادگاه امامی ادامه پیدا کرد، گمانه‌ زنی ‌ها در مورد دستمزد نجومی نوید محمدزاده و شنیده‌ها در مورد داستان سریال و شباهت ‌های آن به سریال مشهور نارکوز فقط بخشی از حاشیه ‌های ساخت و انتشار این سریال بودند.

بیشتر بدانید : سریال “قورباغه” هومن سیدی: بازیگران و داستان سریال + تصاویر

در هفته ‌های اخیر و با قراردادی که بین سرویس نمایش فیلم نماوا و سازندگان «قورباغه» بسته شد، شهر پر از تبلیغات این سریال شد. تصاویر ستارگان سریال بر بیلبوردها جا گرفتند و اخبار آن هم مدام بر اشتیاق کسانی که می‌خواستند دستپخت تازه هومن سیدی، کارگردان جوان و موفق فیلم را ببینند، می‌افزود.

اما از مدتی قبل قابل پیش‌بینی بود که برخلاف وعده‌های داده شده و زمان تعیین شده برای شروع انتشار سریال، «قورباغه» به همان راحتی که گفته می‌شد قابل دیدن نخواهد بود. شایعات درباره سریال از مشکلاتی می‌گفتند که به دلیل سرمایه‌گذار برای آن پیش آمده است. همین شائبه‌ها بود که باعث شد علی اسدزاده هفته گذشته با انتشار یک متن و ارسال آن برای رسانه‌ها اعلام کند که:

«پلتفرم نماوا، سرمایه‌گذار سریال «قورباغه» است و من تهیه‌کننده آن هستم. با اعلام گذشت حدود ۲ سال از عدم فعالیت دفتر پخش تصویرگستر پاسارگاد، تاکید می‌کنم که این سریال، ارتباط مالی و معنوی با هیچ شخص حقیقی و حقوقی و همچنین تصویرگستر پاسارگاد ندارد.»

اما به نظر می‌رسد مشکلات فراتر از اینها بوده است. اصلاحاتی که گفته می‌شود به سریال خورده و ممکن است داستان اصلی ساخته شده را تحت‌الشعاع قرار دهد به اضافه فشارهای مختلف با رنگ و بوی سیاسی، همه از موانع بزرگ برای اکران «قورباغه» خبر می‌داد.

سایت مشرق ‌نیوز در مطلبی انتقادی که کلیت سریال و سرمایه‌ گذاری و تهیه‌کنندگان سریال قورباغه را زیر سوال می‌برد نوشته بود:

« قورباغه تا الان پر از حاشیه بوده است و با توجه به موضوع حساسیت ‌برانگیزش، در زمان پخش هم حاشیه‌های زیادی خواهد داشت. اما مساله مهم اینجاست که واقعا هزینه قورباغه را چه کسی داده و قرار است با چه هدفی پخش شود؟ چه کسانی مخالف شفافیت مالی در شبکه نمایش خانگی و سینما هستند؟ اگر ردپای امامی در فرهنگ و هنر این کشور دیگر وجود ندارد، پس زیرشاخه‌ها و دوستان نزدیک او چرا اینقدر راحت کار می‌کنند؟

سوال آخر و مهم‌تر اما این است که این قورباغه از کجا آب می‌خورد؟»

روزنامه کیهان: این سریال شبکه نمایش خانگی، مردم را به پلیس کشی تشویق می‌کند

« سازندگان یک سریال شبکه نمایش خانگی به اصلاحات نهادهای نظارتی تن ندادند، اما مجوز انتشار آن صادر شده است! این اثر، یکی از خشن‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که در نخستین قسمت مخاطب خود را به پلیس‌ کُشی‌ ترغیب و تشویق می‌کند! نقطه عطف روایت قسمت اول این سریال، کشته شدن مأمور انتظامی ‌است و این ماجرا طوری طراحی شده که مخاطب به این کار تشویق می‌شود! این اتفاق در حالی می‌افتد که مسئولان نیروی انتظامی ‌علی‌الخصوص ناجی هنر از محتوای ملتهب این سریال مطلع نیستند و سازندگان هم از حذف مفهوم پلیس‌کشی در این سریال امتناع می‌کنند.

باید دید مسئولان نیروی انتظامی ‌نسبت به چنین‌ ترویجی واکنش نشان خواهند داد؟» انتقاداتی که درست در روز انتشار سریال «قورباغه» نشان‌دهنده مقاومت‌های جدی بر سر راه آن بود.

انتظار این بود که در این شرایط نماوا هم اگر قرار است انتشار سریال عقب بیفتد یا با تغییراتی همراه باشد، خبر آن را به مخاطبان پرشمارش بدهد. اما نماوا که به نظر می‌رسد کمترین نقشی در مشکلات پیش آمده نداشته، به دلیل امیدواری یا خوشبینی، تا آخرین لحظه اعلام می‌کرد که اولین اپیزود سریال «قورباغه» را روز دوشنبه 23 آذر راس ساعت 20 منتشر خواهد کرد. اتفاقی که نیفتاد و این برای پلتفرم بزرگ نماوا که سرمایه‌گذاری سنگینی روی پخش اختصاصی سریال هومن سیدی کرده، اتفاق خوشایندی نیست. سریالی که می‌گویند بسیار خوش‌ساخت از آب درآمده و انتشارش اتفاق مهمی در فضای فرهنگ و رسانه ایران خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا