نگاهی به وضعیت بازارهای کشور در هفته آخر آذر/ بازارها با افت به استقبال زمستان می‌روند

به گزارش «نبض‌بانک»؛

بازارهای کشور در هفته آخر آذر با نوساناتی همراه بودند، اما این جریان ها در انتها به کاهش همه بازارهای ارز، طلا و بورس منجر شد.

بورس

به گزارش سکه نیوز، شاخص کل بورس تهران که در هفته اخیر بیش از ۹۲ هزار و ۸۲۱ واحد افت کرد و به عدد یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۴۵۴ واحدی رسید.

شاخص کل هم وزن نیز طی هفته آخر آذرماه حدود ۱۵ هزار واحد افت کرد و به سطح ۴۳۶ هزار واحدی رسید.

این در حالی است که شاخص کل بورس در ابتدای هفته در بالای سطح ۱.۵ میلیونی قرار داشت و با حضور در این محدوده مقاومتی، دچار نوساناتی شدید شد. در نتیجه در طول هفته شاهد تنش های جدی بین عرضه و تقاضا بودیم.

اما در روزهای پایانی هفته مشاهده شد که عرضه سهام توسط حقوقی ها به شدت افزایش یافت که این افزایش عرضه، بیشتر از مباحث سیاسی داخلی نشات می گرفت.

افزایش عرضه ها موجب شد که بازار با کاهشی جدی همراه شود و تا محدوده حمایتی ۱.۴ میلیونی افت کرد.

درعین حال، رسیدن به این محدوده حمایتی نسبتا مهم موجب شد که عرضه های شدید در سهام شاخص ساز متوقف شوند و شاهد افزایش تقاضا در بازار هم از سوی حقیقی ها و هم  از جانب حقوقی های این بازارباشیم.

در نتیجه در روز پایانی معاملات هفته، شاخص با حمایت همراه شد و پیش بینی می شود که در هفته پیش رو بازار بورس کار خود را افزایشی آغاز کند.

ارز

در بازار ارز نیز هفته اخیر بسیار پر نوسان بود و در حالی که در اواسط هفته جریانی افزایشی به دلار حاکم شده بود، در نهایت شاهد کاهش نرخ ارز بودیم.

نرخ فروش دلار در تابلوی صرافی ملی در هفته منتهی به ۲۸ آذر ۲۷۰ تومان کاهش یافت و به ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. این در حالی است که نرخ دلار در هفته پیش تر با افزایش همراه شده بود.

یورو

در این میان نرخ فروش یورو در صرافی ملی نسبت به هفته اخیر بدون تغییر در ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان ثابت ماند. با این حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که یورو با نوساناتی جدی همراه بود و با وجود افت دلار، کاهش نیافت.

دلار در بازار آزاد نیز با کاهش همراه شد و به ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که نشان از کاهش ۲۴۰ تومانی این شاخص نسبت به هفته پیش تر دارد.

جریان کاهش ارز مدتی است که در بازار کشور شکل گرفته است و از آنجایی که انتظارات تورمی از بازار تخلیه شده، میل به خرید بسیار اندک است. همین روند بازار را با جریانی رکودی رو به رو کرده و مانع افزایش قیمت ها شده است.

با این حال نرخ ها در روزهای پایانی هفته منتهی به ۲۸ آذر نشان می داد که تقاضا برای یورو در بازار تقویت شده است و ممکن است در هفته پیش رو شاهد افزایش قیمت آن باشیم.

ضمن این که نرخ ارز نیمایی نیز در شرایطی قرار دارد که از جریان های کاهشی پیروی نمی کند و کاهش های خود را عمدتا جبران می کند و از محدوده ۲۵ هزار تومانی عقب نمی نشیند.

در نتیجه ممکن است تمایل برای افزایش نرخ ارز در بازار ایجاد شود؛ حال باید دید که آیا روند کاهشی کنونی ادامه پیدا می کند و یا این که بار دیگر شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود.

این درحالیست که ایندکس جهانی دلار هم امروز با رسیدن به کف ارزش دوساله خود، با تنها ۰.۱ درصد رشد به عدد ۸۹۸۲۰ واحد رسید. مباحث مربوط به محرک های مالی جبرانی  کرونا، رشد فزاینده نرخ بالای بیکاری در مقیاس هفتگی و تورم بالای ۴.۵ درصدی درآمریکا همگی می توانند نوید روزهای بدی برای نرخ برابری دلار جهانی را بدهند.

طلا

بازار طلا در کشور عمدتا از نرخ ارز پیروی می کند و افت نرخ ها در این هفته موجب شد که طلا نیز با کاهش قیمت همراه شود. این در حالی است که نرخ طلا در بازارهای جهانی در هفته اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته منتهی به ۲۸ آذر با ۱۵ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی نیز در پایان هفته به ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید که نشان از افت ۶۵۰ هزار تومانی این شاخص در طول یک هفته دارد.

این کاهش قیمت طلا در بازارهای کشورعمدتا به دلیل افت نرخ ارز بوده است و عامل دیگر نیز این است که رفع انتظارات تورمی در بازارهای کشور مانع فعالیت های سوداگرانه و سفته بازی شده و اجازه رشد قیمت ها را نمی دهد.

از آنجایی که امیدی به افزایش نرخ ها در بازار وجود ندارد، سفته بازان از خرید دوری می کنند و این مساله اجازه نمی دهد که قیمت ها بیش از پیش رشد کنند؛ چرا که در مقطع کنونی سرمایه گذاران به سختی در بازارها حاضر می شوند و ریسک بازارهای ارز و طلا را بالا می دانند.

در نتیجه روند کلی بازار طلا نیز مانند ارز نزولی است اما نمی توان با اطمینان گفت که کاهش قیمت ها ادامه خواهد یافت. اما مساله مهم این است که نوسان در بازارها ادامه دار خواهد بود؛ چرا که هنوز جریان با ثباتی بر  بازارها حاکم نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا