بانک‌ها تمایلی برای ترهین املاک شهرک‌های صنعتی در خراسان رضوی ندارند

به گزارش «نبض بانک»؛ حمید صفایی نیکو معاون مدیریت شعب بانک ملی خراسان رضوی نیز گفت: ما در زمان ترهین ملک، قیمت روز سالی که زمین در آن قرار دارد را از شرکت شهرک‌های صنعتی می‌پرسیم، چون این شرکت هر سال برای واحد‌ها قیمت گذاری می‌کند و همان قیمت ملاک نظر ما می‌شود که البته با قیمت بیرون بسیار متفاوت است و، چون قرارداد ما با واحد صنعتی از نوع جانشینی است، ما ۷۰ درصد ارزش ملک را درنظر می‌گیریم.

او افزود: این موضوع فقط برای املاک شهرک‌های صنعتی نیست بلکه برای همه املاک درون شهر این قاعده را اعمال می‌کنیم. برای زمان واگذاری واحد هم، قیمت روز درنظر گرفته می‌شود و هر آنچه کارشناس دادگستری اعلام کند، در قیمت گذاری اعمال می‌شود.

معاون مدیریت شعب بانک ملی خراسان رضوی ادامه داد: در شهرک‌های صنعتی واحد‌هایی هستند که حالت قراردادی دارند و برخی‌ها وضعیت ملکی دارند؛ ما برای واحد‌های ملکی، ارزش گذاری را به طور جداگانه اعمال می‌کنیم و میزان درصدی که ترهین می‌کنیم بیشتر است.

صفایی نیکو بیان کرد: بانک‌ها عملا بخشنامه‌های بانک مرکزی را در این رابطه اجرا می‌کنند و اگر بخواهیم این موضوع و ارزش گذاری‌ها تغییر پیدا کند، یا باید شرکت شهرک‌های صنعتی را به سمتی ببریم که قیمت گذاری هایش متناسب با قیمت روز باشد که کار راحت تری هم هست و یا از طریق شورای گفتگو موضوع را کشوری کنیم و به سمتی برویم که هیات وزیران به بانک مرکزی موضوع را تکلیف کند تا نرخ بالاتری برای ارزش گذاری زمین شهرک‌های صنعتی اعمال شود.

او تصریح کرد: در این میان، نکته‌ای که تاثیرگذار است اینکه اساسا بانک‌ها تمایل زیادی برای ترهین املاک شهرک‌های صنعتی ندارند، زیرا عمدتا این زمین‌ها قرارداد است و زمانی که با متقاضی به مشکل می‌خوریم و مجبور به جانشینی در آن ملک می‌شویم و به سراغ دستگاه قضایی می‌رویم.

معاون مدیریت شعب بانک ملی خراسان رضوی تاکید کرد: دادگاه علیه بانک رای می‌دهد و می‌گوید، چون جانشین هستید و زمین را تملیک نکرده اید، حق اینکه از آن زمین ماشین آلات را بردارید و یا ساختمان را بفروشید، ندارید و بر همین اساس نیز بانک را محکوم می‌کنند؛ بنابراین این موضوع هم باید درنظر گرفته شود که بانک‌ها جدا از بحث قیمت، کمتر وارد موضوع ترهین می‌شوند و بیشتر تاکید بر وثایق شهری برای ارائه تسهیلات دارند.

صفایی نیکو اظهار کرد: معتقدیم برای شهرک‌های صنعتی که در مکان‌هایی خاص واقع هستند و دیگر زمینی برای فروش ندارند، محاسبات با قیمت روز انجام بگیرد و برای سایر شهرک‌ها که تمایل متقاضی زیاد نیست، با قیمت پایین تری محاسبه صورت بگیرد تا متقاضیان نیز افزایش پیدا کنند.

او تصریح کرد: این موضوع امکان پذیر نیست و هر شهرک صنعتی نمی‌تواند برای خود قیمتی تعیین کند، اما اگر شرکت شهرک‌های صنعتی جدول قیمتی ثابت برای هر یک از شهرک‌ها اعلام کند، موضوع قابل حل است.

انتهای پیام//ف. غ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا