میزان نامشخص شدن عرضه؛پاشنه آشیل بیت کوین

به اعتقاد یکی از اقتصاددانان حتی با وجود رشد بی سابقه ارزش رمز ارزها در این اواخر ، همچنان این بازار قابل اعتماد نیست زیرا برخلاف طلا میزان عرضه آن کاملا نامشخص است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، در پی رشد قیمت بیت کوین کارشناسان گمانه زنی های مختلفی درباره وضعیت بازار ارائه کرده اند. هرچند بسیاری از این گمانه زنی و تحلیل ها تا حدودی براساس وضعیت صعودی بازار بنا شده اند، اما همچنان برخی درباره تبدیل شدن ارز مجازی به یک طبقه از دارایی های ارزشمند تردید دارند.

دیوید رزنبرگ اقتصاد دان ارشد و استراتژیست شرکت «رزنبرگ و همکاران» وضعیت ذخایر طلا را قابل پیش بینی تر از بیت کوین دانست. او در مصاحبه ای با بلومبرگ می گوید: به نظر می رسد همه معتقدند سقف محدودیت عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون است اما درواقع هیچ پروتکلی نشان نمی دهد که عرضه بیت کوین پس از رسیدن به این سقف متوقف می شود.

سقف عرضه ۲۱ میلیون بیت کوینی، عامل جذابیت یا ضعف

عرضه ۲۱ میلیون بیت کوین یکی از مهم ترین جذابیت های آن به عنوان یک دارایی ارزشمند به حساب می آید. همچنین این دارایی شامل جریان مداوم بیت کوین هایی است که وارد چرخه گردش می شوند و تا زمانیکه ذخیره به ۲۱ میلیون برسد، ادامه می یابند.

ساتوشی ناکاموتو که ابداع بیت کوین را به او منتسب می کنند، این پارامترها را در کد بیت کوین نوشته است.

اما از سوی دیگر طلا به عوامل مختلفی وابسته است. با توجه به پیشرفت های مربوط به استخراج ارزان تر طلا یا اکتشافات بیشتر، ذخایرنهایی این کالا تا حدی غیر قطعی است.

حباب بزرگ

رزنبرگ در این باره می گوید: اما تنها نکته قطعی درباره طلا، دانش ما از منحنی عرضه آن است. ما منحنی آتی عرضه بیت کوین را نمی دانیم. مردم تصور می کنند که از آن با خبر هستند، اما در واقع چیزی نمی دانند.

این اقتصاد دان معتقد است: «بیت کوین یک حباب عظیم است و افراد ذخیره یا به وجود آورنده آن را درک نمی کنند.» او در این باره می افزاید: این یک روند کلاسیک در بازار است که جمعیت،کورکورانه کسب وکار شلوغ را دنبال می کنند.

با وجود هیاهوی بسیار در بازار شلوغ بیت کوین،کارشناسان متعقدند عدم قطعیت در میزان عرضه این رمز نقطه ضعفی جدی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا